Vad peppar eller preppar du just nu?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,689
Location
Uppsala
Fråga i rubriken.

För egen del:
  • DoD23, med barnen. Kommer spelas någon gång under juli månad, om jag lyckas fånga dem länge nog mellan kompisträffar och lägervistelser.
  • Cryptomancer, med ordinarie gruppen. Ser mycket fram emot den kampanjen, för det kommer vara ganska rå fantasy i ett övervakningssamhälle, med massor av spioneri och hacking.
  • Mothership, att spelas i one-shot form när jag har min årliga spelhelg på hemmaplan. Om det kommer tillräckligt med folk. (Vi har varit allt mellan tre och 15 förr om åren... Juli är inte en skitbra månad för förutsägbart deltagande.)
  • Tenra Bansho Zero, att spelas i one-shot form det med, men som heldagsspel med lite mer framförhållning. Har inte så mycket kvar att förbereda alls.
Försöker komma tillbaka ur en rollspelssvacka. Återstår att se hur det går.

Vad peppar eller preppar du just nu?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,214
Location
Ereb Altor
Jag har en hel tråd till min prepp! Och ja, är jäkligt pepp! Vi hade pre-game möte idag inför morgondagens spel!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,502
Alien! Vi är snart klara med vår första dust med systemet, i ett egenskrivet äventyr. Så nu ska jag ta vissa plotpoints från det äventyret och väva in i den stora kampanjen. So it's all connected.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,326
Location
Örebro
Alien! Vi är snart klara med vår första dust med systemet, i ett egenskrivet äventyr. Så nu ska jag ta vissa plotpoints från det äventyret och väva in i den stora kampanjen. So it's all connected.
Vi får väl se om du lyckas få NÅGON att överleva... :p
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,232
Efter att ha hört ungdomarna berätta om råttorna de spelade på lajvet, och hur de blev mer och mer onda så att de till sist slogs på orchernas sida, har jag börjat skissa på en kampanj där rollpersonerna är på den onda sidan. Jag funderar på vilket system jag ska använda. Symbaroum har släkten som ses som mera åt det onda hållet, monstruösa särdrag och svartkonster. Norrath vore en bra plats att förlägga kampanjen, och jag har, tror jag, alla PDF:er som gavs ut till Everquest-rollspelet och Everquest II-rollspelet. Jag vet bara inte hur spelbara de systemen är.

Finns det något system som har ett hyfsat stort utbud av släkten, magi, demoner, m.m. som betraktas som onda, likväl som goda motståndare, direkt ur regelboken?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,729
Demimonde: Ett framtida Rutland spel om att vara filosofer, poeter, prostituerade, skådespelare, missbrukare, lurendrejare och annat löst folk under ett 1920-tal som aldrig fanns där Habsburgarna och Ottomanska riket vann Det Stora Kriget. Man hänger i Paris och försöker inte jobba men ändå bli känd/rik.

For all mutants: Ett Marvel Faserip spel som utspelar sig under Krakoa eran.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,729
Efter att ha hört ungdomarna berätta om råttorna de spelade på lajvet, och hur de blev mer och mer onda så att de till sist slogs på orchernas sida, har jag börjat skissa på en kampanj där rollpersonerna är på den onda sidan. Jag funderar på vilket system jag ska använda. Symbaroum har släkten som ses som mera åt det onda hållet, monstruösa särdrag och svartkonster. Norrath vore en bra plats att förlägga kampanjen, och jag har, tror jag, alla PDF:er som gavs ut till Everquest-rollspelet och Everquest II-rollspelet. Jag vet bara inte hur spelbara de systemen är.

Finns det något system som har ett hyfsat stort utbud av släkten, magi, demoner, m.m. som betraktas som onda, likväl som goda motståndare, direkt ur regelboken?
Everquest spelet är väldigt bra. Eftersom det ligger så nära förlagan så är det genuint väldigt balanserat.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,232
Everquest spelet är väldigt bra. Eftersom de ligger så nära förlagan så är det genuint väldigt balanserat.
Det låter toppen! Eftersom jag tillbringat många tusen timmar i Norrath är det en spelvärld jag känner mig väl förtrogen med. Och jag får en chans att spela ratonga-SLP :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,642
Efter att ha haft paus från spelet sedan GothCon håller jag nu på att skriva lite ditt och datt till De fördömda. Bland annat har jag börjat skissa på ett kortare äventyr med arbetsnamnet Syndens näste som jag hoppas få klart för speltest under semestern. Jag ska även preppa något för att spela med syskonbarnen under deras sommarlov. Eventuellt blir det Havets silver till Nordiska väsen som jag länge haft liggande på vänt.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,042
Location
Smålands golvbrunn
Jag har inte riktigt någon spelgrupp, och känner noll pepp på att börja ragga spelare. Under tiden fördriver jag tiden med att:
  1. Måla 40k-gubbar. För första gången på över femton år. Det är rätt meditativt. Och dyrt.
  2. Funderar på att köra en Mutant(1984)kampanj, jag tror jag kan skramla ihop tre spelare till detta, och det skulle vara låg-prepp, ser det som rollspelsarkeologi.
  3. Filar lite på min DnD5-värld/setting/kampanj, samtidigt som jag grubblar på om jag egentligen orkar med mer 5e. Jag är pepp på min värld, har en hat-kärlek till 5e. Gissar att jag kan hitta folk i den lokala spelföreningen om jag kan ta mig samman och göra reklam för mig själv.
  4. Tänker på mitt OSR-lir, och om jag rimligen någonsin kommer orka skriva klart ett eget system, en egen värld och en egen megadungeon. Ambitionerna är större än orken ... Har inte gjort något konkret på ett tag, men öppnade filerna bara häromdagen. Det är vidare ytterst oklart om jag någonsin kommer att kunna rekrytera en spelgrupp. (Jag är bekant med fenomenet "onlinespel" men det funkar inte för mig, så det är lokala förmågor som gäller).
Vet inte om detta räknas som prepp, det är kanske mer "tänker på rollspel". Min pepp är rätt lågt, vilket kanske framgår av tonen ovan. Det är deppigt att inte ha en spelgrupp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,319
Inger särskilt just nu. Jag ska preppa Fiery Angels till i höst men det kommer inte kräva mycket. Och så ska väl min Symbaroum-grupp spela något annat i höst, men jag vet inte vad än.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,051
Location
Ludvika
Grimdark till DoD23 och så lite Coriolis för närvarande.

Sen skulle jag vilja sätta mig och skriva en DnD5E kampanj också baserat på mina erfarenheter från föregående kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,729
Frågar är om hela DIY-grejen flyger hos vanliga småländska rollspelare. Ska jag göra en grej av hipsterfaktor eller dölja den?
Medan det nog kommer hjälpa dig att vara ganska hipster för att hitta rätt spelare… Never go full hipster. Om du framstår som pretentiös kommer folk tro att det är svårt och läskigt. Jag är den mest pretantiösa människan tänkbar om mina rollspel och jag brukar lyckas låtsas vara normal tills jag har krokarna i spelarna. Sedan kan man visa sitt sanna ansikte. Det är som när man dejtar någon. Man visar bara sina bästa och normala sidor i början.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,086
Location
Sthlm
Jag har precis avslutat DoD23 med min grupp och vi kör Cyberpunk 2022 (första upplagan) med annan spelledare ett tag.
till hösten skulle jag vilja köra mer Delta Green. Vi var typ halvvägs genom Imposible Landscapes när kampanjen mer eller mindre eldade upp sig själv. Och jag funderar på om de ska vara samma agenter, men i den ”verkliga” verkligheten ett tag.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
502
Location
Uppsala
Jag har väl inga egentliga prepp igång, men pepp finns och jag vill preppa och spela:

Deep carbon observatory: fast med DoD23 bara för att se hur det fungerar eller ej.

CY_BORG: skaffade det i helgen och vill verkligen provspela det som ett One shot.

Har även börjat skriva ihop en MUA modul om Ume med hexkräl och utforskande av norra ödemarken. Än så länge är det mest samlad info från existerande publicerat material, men sen ska det läggas till och byggas ut. Kul men massor av delar finns bara i mitt huvud än så länge.
 
Top