Vad peppar eller preppar du just nu?

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
38
Location
Högdalen (Stockholm)
Långsam-preppar en mastodont-kampanj i Coriolis, framför allt tänkt för den stadiga spelgruppen. En del av dem har inte spelat Coriolis tidigare, varvid jag har hänvisat till Alien, The Expanse, Dune, och även Babylon 5.

Tänker mig karaktärer av hög börd och/eller dignitet, som navigerar genom Horisontens absoluta toppskikt och tampas med allt från exempelvis knivskarpa diplomatiska intriger i Fraktionernas Råd, över sjösättande av xenoarkeologiska expeditioner med insatser från Stiftelsens högsta höns, till förhandlandet av handelsavtal inför stundande krig. Kommer plocka russin ur "Ikonernas Nåd"-kakan, men lär inte köra annat än väl valda delar som skrivet.

Har (i vanlig ordning) stöpt om det som behövs till Fate Condensed, samt har även sneglat hårt på Dune-rollspelet från Modiphius och Stolzes Reign 2ndEd.

Är mycket pepp, samt oerhört nöjd över att i lugn och ro kunna preppa medan gruppen kör klart en av de andra kampanjerna (som vi inte kommit halvvägs i ännu).
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
151
Location
Göteborg
Just nu är det Alien som både pepp och preppas, men i huvudsak kokar frustrationen över en hektisk jobbvecka som skulle blivit lugn. I själva verket skulle äventyr 2 i min lösa Alienkampanj (av 4) avklarats idag, men som sagt fick annat prioriteras.

DnD-gruppen är i lite paus som tyvärr ej verkar lätta innan semester pga längre, men ofarlig, sjukdom hos en medlem.

Parallellt löper två separata solo-kampanjer i The One Ring som jag gärna vill fortsätta i snart då senaste tillfället var några veckor sedan nu. Det finns en förhoppning om att föra dem samman innan den slutgiltiga upplösningen... vilket vore episkt om det gick att få till.

Dock, utöver Alien, så kluras mest på mitt försök till en svensk Delta Green som jag landat i primärt är ett intressant personligt tidsfördriv. Är framme vid ca 1915. Finns flera "uppenbara" fortsättningar, men brukar vilja låta tankar koka en stund innan de tillåts landa. I "värsta fall" blir det en organisation till CoC.

Apropå CoC läste jag imorse genom appendix "Och detta hände sig i denna tid" från CoC Sveriges Utredarens handbok för inspiration. Måste säga att det är en ypperligt intressant läsning och något som sätter igång ännu mer tankar på nya scenarion...
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
36
Location
Gävle
Är i startgroparna till att börja preppa Sagan om berget som försvann till Nordiska väsen nu över sommaruppehållet med spelgruppen för att kunna köra det i höst. Gillar kampanjen och kommer förmodligen slänga in något från de andra böckerna med.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
990
Jag håller på - med lite mer andrum pga sommaruppehåll då alla är bortresta i osynk - att preppa för fortsättningen på Fienden ibland oss, dvs min remixade The Enemy Within-kampanj som vid det här laget gått en rätt bra bit från "manus" då jag varken kör Something Rotten in Kislev eller The Horned Rat utan har stoppat in diverse andra äventyr efter Power Behind the Throne istället. F n är rollpersonerna i Bretonnia och äventyrar.

Nu närmast förbereder jag ett sidoäventyr då spelarna prompt ville iväg och undersöka ett rykte i stället för att fortsätta med sitt faktiska uppdrag. Det blir baserat på The Blood Rose Curse, en liten funhouse dungeon till Dungeon Crawl Classics som är ett riff på Skönheten & Odjuret.

Framöver planerar jag episoder baserade på Affair of the Hidden Jewel, Barony of the Damned och Lichemaster innan det blir dags att återvända till Kejsarriket och "finalsäsongen".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,139
Location
Göteborg
Eftersom jag SLar 2 kampanjer som lär fortsätta in i 2025, så preppar jag i praktiken bara sessioner för dem.

Men i mitt huvud så preppar jag pitches för kommande kampanjer - fast vilka det är förändras ungefär en gång i veckan. ;)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,432
Location
Malmö
I äventyrs väg är det just nu Eon 5 kampanj i Forion som gäller. Det som känns bra med det är jag samtidigt får material till att skapa en framtida Forion modul.

Spelskapande pepp är Fototropi boken, har dock snart gjort det mesta roliga kreativa bitarna och ska ge mig på de mer tråkiga producera text bitarna. Får se hur det går.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,087
Location
Stockholm
Har inget rollspel på gång nu, trots mycket pepp, mycket för att jag inte kan välja spel att pitcha…! :( Finns flera roliga, men bara ett går att spela åt gången! Blades in the Dark, Vindsjäl, Eon V, Wildsea, Tenra Bansho Zero… måste hitta någon spelare att diskutera med som vill vara med och välja och utforma nästa kampanj.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,965
Location
Nordnordost
Långsam pågående prepp för Kuf - Texas med @Sysp och gänget. Jag och AIn sätter oss mellan spelmötena och skissar ut vad det kommer att vara för omständigheter nästa spelmöte. Vi spelar fisktank, så det är ju inte händelser som skall preppas, utan bara platser och vilka som finns där, vad som faktiskt händer visar sig i spel.

Jag håller på med ett äventyr till @God45 s utmaning om 40K utan Space Marines. Jag har kommit så långt att det går att se vad äventyret handlar om och typ hur det borde bli i spel, men därefter är det en massa jobb för att få det till ett riktigt äventyr. Jag lär inte hinna till deadline, men det är OK. Det blir klart när det blir klart.
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
20
Efter flera år av "forever-GM" har många av mina grupper roterats och jag har fått möjlighet att vara med som spelare. I två av fem grupper är jag fortfarande spelledare och då är det Delta Green (kampanjen God's Teeth) och Svavelvinter (Den Femte Konfluxen) som jag preppar.

Har stora planer att dra igång en lite längre Kult-kampanj i höst då Delta Green avslutas. Ska även försöka klämma in något enklare one-shot i sommar då det inte spelas fullt lika mycket pga alla semesterplaner. Astro Inferno ligger också högt upp på min lista av spela som bör spelas snarast.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,992
Location
Linköping
Status bland onlinegruppens deltagare, sorterad på SL-frekvens:
  1. Kört Apocalypse World med oss senast (men är ett tag sedan nu, se punkt 3). Valde systemet för att det skulle vara lättpreppat (och för att det skulle vara spännande att prova) men har mycket på jobbet och verkar uppleva att det är massor att styra med som SL så hög risk att det pyser ut i sanden.
  2. (Jag) Preppar inte alls Symbaroum, men kommer att fortsätta som SL för det någon gång. Ska styra upp personer/fraktioner i Tistla Fäste och köra lite klassisk "person A kräver att du samarbetar med X, och person B kräver att du motarbetar X, både behöver hållas nöjda" innan jag kör vidare med utgivna äventyr. Ingen inspiration till sandlådeprepp dock så det ligger på is sedan ett tag. Preppar lite på ett eget Trail of Cthulhu-scenario just nu, i vansinnigt lågt tempo, så det kanske blir spel om ett år.
  3. Kör Alien cinematic mode med oss just nu. Vi är nyss igång med akt 2 i vad jag antar är spelets medföljande äventyr. SL har kört en kompletterande regeldragning med oss (känns som det är lite för mycket regler), och jag är inte helt såld på PvP-element, men annars är det toppen.
  4. Preppar ibland någon minut och kör one-shot med något regelminimalistiskt spel för oss.
  5. Har inte varit SL än.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
50
Just nu håller jag på att preppa en Call of Cthulhu kampanj som tar plats i mitten på 50-talet. Spelarna har åkt upp till Whittier Alaska efter att en god vän som bor där skrivit till dem.
Whittier är känd för att hela staden bor i ett enda hus. Så större delen av kampanjen kommer spelarna att springa runt i ett stort hyreshus och försöka lista ut vad som händer.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
270
Preppar

  • Black Sword Hack inför höstens förmodade spelsessioner där jag just nu funderar på att börja med en karta där endast kustlinjen och ett par dagsfärder inåt land är utritad. Någon sorts S&S i postapokalyptisk skrud.
  • CY_BORG där jag nog kommer köra med så lite prepp som möjligt.
Peppar
  • KULT: Den förlorade gudomligheten som jag inte ens vet om det kommer i närtid eller fjärtid men nog f-n är jag pepp på detta ändå.
  • Astroprisma som jag inte heller vet när det tänker dyka upp men likväl är fortsatt pepp inför. Något att försvinna in i då de förmodade spelsessionerna ställs in med kort varsel pga vardagens tyranni.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,392
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är lite intresserad av att vara SL i en kampanj där rp är Sith under egentligen vilken era i Star Wars som helst. Blev inspirerad av The Acolyte och insåg att jag och mina spelare skulle kunna göra allt de gör i The Acolyte, fast mycket bättre.

Rp skulle i det jag tänker på inte se sig själva som ondskefulla, snarare skulle de vilja agera på både sina positiva och negativa känslor. Jag avskyr specialtärningar och är inte alls intresserad av FGGs Star Wars. Så jag kommer koka ihop något eget.

Ett råd jag skulle vilja ha är hur man skall simulera att den mörka sidan inte är starkare än den ljusa, men just snabbare och kanske enklare? Bonus för att just agera mot mål där RPs känslor och begär driver dem?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,452
lignainsuleto.jpg
Jag hade grunnat på hur jag skulle använda en kampanjinledning jag klurat på länge och blev under våren sugen att göra något Perdido Street Station-inspirerat. När dessa två idéer så sakteliga smälte samman till en påbörjade jag preppandet av kampanjen "Ligna Insuleto" som jag lovat att spelleda under hösten. Det är ännu inte helt spelbart, men närmar sig och mycket kommer ge sig på vägen. Framsidan (för alla kampanjer som inte är i närheten att publiceras och kanske aldrig kommer bli det måste ha en) är åtminstone (kanske) klar!

Tanken är att det ska vara en fantastisk sandlåda med mycket för rollpersonerna att fördjupa sig i eller ignorera efter eget gottfinnande.

Det som så småningom ska vara en "Player's Guide" finns här och är under arbete: Ligna Insuleto - Player's Guide

Efter några veckor när annat fått min uppmärksamhet hoppas jag kunna ta upp detta igen.

***

Utöver det känner jag att bland annat sommarens barn- och familjerollspelande (men också annat kul som är på gång) har givit både mitt självförtroende och min rollspelslust en välbehövlig boost. Så, jag peppar inför att komma igång igen efter sommaruppehållet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,690
Location
Uppsala
Ett råd jag skulle vilja ha är hur man skall simulera att den mörka sidan inte är starkare än den ljusa, men just snabbare och kanske enklare? Bonus för att just agera mot mål där RPs känslor och begär driver dem?
Om jag minns rätt så ackumulerar du Dark Side-points i SWd6 när du använder Force Points för dumheter och du kan använda dessa som om de vore Force Points. Men då får du fler. Och varje gång du får ett sånt poäng måste du rulla för att se om du blir NPC. Det går helt enkelt fort att gå från småsjälvisk till jätteond.

Funkar ju sämre att tappa sin rollperson när det är dags att vara Sith kanske, men som grundtänk just att ondska accelererar ondska känns det rätt träffande.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,555
Location
En mälarö
I min huvudgrupp har vi roterande SL-stol och när det är min tur igen hoppas jag i första hand att vi ska ta oss an del två i Draconis Strain-trilogin till Alien, Destroyer of Worlds. Det kommer att bli mums. Mitt andrahandsval, om Alien skulle bli nedröstat, ett spel som jag också är störtsugen på, är Ur varselklotet.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,216
Ingenting. Eftersom min spelgrupp i köttrymden varit pausad länge pågrund av att jag inte är sugen på att spelleda endast generiskt D&D(eller dess deriviat) och har för få intresserade av att spela något annat. :confused:
 
Last edited:
Top