Nekromanti Vad pratar Zak om?

Mogger

Hipsteranka
  • Rollspel är en social aktivitet
  • Bloggaren spelar enligt egen utsago rollspel kravlöst och organiskt, som en vuxen, och de löser eventuella problem som om det vore vilken konversations som helst.
  • De som inte spelar samma spel/på samma sätt som bloggaren/gillar andra spel/etc är socialt oförmögna att göra det så de skapar spel som gör det åt dem.
  • Och därmed försöker de förneka att det är social aktivitet

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror inte du ska ta det så personligt. Det finns ju en fet disclaimer efter den gula texten som försöker stävja just den uppfattning du får.

Jag tror han har issues med en viss typ av människor som han träffat, och lite olyckligt ger intryck av att dessa människor är representativa för indierollspelare.

Mogger

Hipsteranka
Dnalor said:
Jag tror inte du ska ta det så personligt. Det finns ju en fet disclaimer efter den gula texten som försöker stävja just den uppfattning du får.

Jag tror han har issues med en viss typ av människor som han träffat, och lite olyckligt ger intryck av att dessa människor är representativa för indierollspelare.
Jag tar det inte alls personligt, nu läste du inte min disclaimer. Den var iofs inte stor och gul. :gremsmile:

Så du menar att det enda han vill säga är detta?

"any critique (from any party) of Old School games on the score that they don't have enough rules (for social combat, for DM adjudication of outside-the-box contingencies, for regular combat) is bullshit."

Edit: Min disclaimer åtgärdad :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Måns said:
Så du menar att det enda han vill säga är detta?

"any critique (from any party) of Old School games on the score that they don't have enough rules (for social combat, for DM adjudication of outside-the-box contingencies, for regular combat) is bullshit."
Nja, jag tror det han vill säga är att det finns en viss typ av spelare och en viss typ av indiespel som har de egenskaper han beskriver, och att det är dem han kritiserar.

Sen tror jag att han träffat för få indiespelare och läst för få indiespel för att kunna skriva ett nyanserat inlägg, utan lite slarvigt blandar ihop ovanstående grupp med indiespelare i allmänhet.

Hans disclaimer förtydligar, men den ger ändå intrycket av att en -vettig- spelare mest spelar indiespel som omväxling, och inte har något problem med trad. Och han tycks inbilla sig att alla indiespel har förmågan eller ambitionen att "routa förbi" en oskicklig spelledare, vilket givetvis inte är sant.

Mogger

Hipsteranka
Jo, jag tror att det här rörde sig om ett missförstånd i vrållådan, märkligt nog. :gremwink:

anth

Vetefan
Nu är jag inte så insatt i detta - men jag har förstått så mycket att Zak hackar på en kille som heter Ron Edwards.

Kan någon vänlig själ länka till lite relevanta Ron Edwards-saker så jag förstår varför Zak skrivit sitt inlägg.
(jag förstår alldeles utmärkt vad Zak skriver, men jag förstår inte bekgrunden)

Man Mountainman

Storsvagåret
anth said:
Nu är jag inte så insatt i detta - men jag har förstått så mycket att Zak hackar på en kille som heter Ron Edwards.

Kan någon vänlig själ länka till lite relevanta Ron Edwards-saker så jag förstår varför Zak skrivit sitt inlägg.
(jag förstår alldeles utmärkt vad Zak skriver, men jag förstår inte bekgrunden)
Börja här: http://www.indie-rpgs.com/articles/1/

Ond bråd död

Swashbuckler
Burning wheel mad efterföljande spel känns som spel som passar in. Vissa passager man läser får en att tänka "men lilla vän, vad har du haft för spelledare".

Mogger

Hipsteranka
Ond bråd död said:
Burning wheel mad efterföljande spel känns som spel som passar in. Vissa passager man läser får en att tänka "men lilla vän, vad har du haft för spelledare".
Det stämmer. Nästan. Burning Wheel är delvis utformat som skydd mot Luke Crane själv som SL. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Måns said:
Det stämmer. Nästan. Burning Wheel är delvis utformat som skydd mot Luke Crane själv som SL. :gremsmile:
Burning Wheel är rollspelens Leviathan, utformat med övertygelsen att människan är ond i naturtillståndet.

Anarchclown

Swashbuckler
Inte hundra procentigt sant. Det ger bara mycket mer makt till spelarna. Spelarna antas vara snälla nog att hantera character creation (som annars lätt producerar en karaktär som är bra på att gräva diken och en alvisk prins som är bättre på att gräva diken och dessutom är sångsvärdsmästare om de inte hjälps åt med koncept) och ges viss medbestämmanderätt i världsbyggandet.

anth

Vetefan
Svarte faraonen said:
Måns said:
Burning Wheel är rollspelens Leviathan, utformat med övertygelsen att människan är ond i naturtillståndet.
Jag drar slutsatsen att anledningen till att jag aldrig förstått reglerna till Burning Wheel /Mouse Guard är för att jag inte är ond.
Jag drar även vissa slutsatser om moralen hos dem som faktiskt förstår och spelar Burning Wheel. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Jag vill förresten tillägga att Zaks åsikt, att hans OSG-spelande är något slags äkta urtillstånd är oerhört naivt. Social interaktion är naturligtvis ett system i sig och att välja att spela med sina bästaste vänner är inte konstigare än att välja ett spel som gör något man gillar. Dessutom tycker jag att mycket av det här hex-kravlandet och grottutforskandet känns väldigt fokuserat, så till den grad att det nog går att säga att vissa av dessa spel handlar om (about) att slakta monster och att ta deras guld i farliga grottsystem. jag kan för mitt liv inte förstå varför någon skulle vilja envisas med att påstå att det kul som uppstår ur monsterslakt är ett bättre kul än det kul som uppstår på andra sätt.

Och nej, jag är fortfarande inte provocerad eller upprörd, men jag tycker att Zak inte verkar vara mycket bättre än Martin Price. :gremsmile:

Eksem

Champion
Det skall sägas att Zaks gäng spelar helt ofokuserat, deras spelsessioner kan innehålla vad som helst. De är inte your average ned i grottan och slåss med monster-gäng.

anth

Vetefan
Måns said:
att det nog går att säga att vissa av dessa spel handlar om (about) att slakta monster och att ta deras guld i farliga grottsystem. jag kan för mitt liv inte förstå varför någon skulle vilja envisas med att påstå att det kul som uppstår ur monsterslakt är ett bättre kul än det kul som uppstår på andra sätt.
Och du har fortfarande missat att OSR INTE handlar om att slakta monster. :gremsmile:
Spelar du OSR med inställningen att din rollperson är här för att slakta monster så DÖR du. :gremlaugh:

Mogger

Hipsteranka
Fast dom speler väl samma spel i spelgruppen, och spelgruppen består av individer? Då finns det garanterat saker som styr deras soelande hit eller dit.

Eksem

Champion
Nej, det är bara ett flow i kosmos som uppstår av sig självt. (eller: jag förstår rakt inte vad du menar).

Arfert

Facit
Dessutom tycker jag att mycket av det här hex-kravlandet och grottutforskandet känns väldigt fokuserat, så till den grad att det nog går att säga att vissa av dessa spel handlar om (about) att slakta monster och att ta deras guld i farliga grottsystem.
Vad var det du påstod då? Jag hänger inte med här... INGA Oldschool-spel handlar ju om att slakta monster.

Mogger

Hipsteranka
Poängen är att all social interaktion är system. Det går inte att säga att samspelet uppstår av sig självt ur inget. Det är vad jag påstår.