Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så mycket jag orkar och har lust för är väl det enkla svaret. Jag har nog den bestämda uppfattningen att ju mer prepp desto bättre (det finns säkert en övre gräns när det slutar vara sant, men lika säkert är att jag aldrig kommer orka preppa tillräckligt mycket för att nå den gränsen).
Men som spelare kan jag säga att det (för mig) ofta känns mycket roligare att hitta en bestämd sak, än att hitta ett slumpmässigt valt föremål (även om den bestämda saken bestämdes via slump). För att det ligger en faktisk pryl där snarare än en hänvisning till en slumptabell ger illusionen av att det finns en anledning bakom. Att det finns en berättelse bakom hur just det föremålet hamnade där. Att det faktiskt hade en betydelse att vi hittade just den här skatten istället för en av de andra skatterna som fanns i äventyret.
Som spelledare föredrar jag också att sånt där är förpreppat eftersom det ger mig en möjlighet att fylla i eventuella skarvar och justera saker så jag tycker de passar ihop bättre. Plus att roliga resultat kan ge mig inspiration till äventyret, även om det är ett äventyr som uppsakligen uppstår spontant baserat på äventyrarnas handlingar. Om jag vet att det ligger en pryl X i grottan därborta kan jag ju nämligen flagga lite för det, eller bygga upp lite för det genom att stoppa in ett saker kopplat till det på andra ställen.
Det sagt, absoluta minimum jag behöver ha preppat inför en session är en lista på namn jag kan norpa (För jag är sjukt dålig på namn). 5-9 SLP:er, med ambitioner och motivation som gör att de har intresse av rollpersonerna eller att rollpersonerna har intresse av dem. Generellt sett använder jag inte alla SLP:er varje gång, och en del av dem jag använder går att återanvända, så har jag väl kommit igång behöver jag oftast bara hitta på 0-3 nya varje gång. Slutligen nån händelse som kan inträffa lite när som helst som skakar om saker lite om jag känner att saker går lite segt.
Ofta, om det är nån slags tabell jag känner på mig kommer bli relevant under spelet så brukar jag slå fram 3-5 resultat i förväg, så väljer jag antingen det som passar bäst eller begränsar slumpen till de utvalda resultaten.
Men som spelare kan jag säga att det (för mig) ofta känns mycket roligare att hitta en bestämd sak, än att hitta ett slumpmässigt valt föremål (även om den bestämda saken bestämdes via slump). För att det ligger en faktisk pryl där snarare än en hänvisning till en slumptabell ger illusionen av att det finns en anledning bakom. Att det finns en berättelse bakom hur just det föremålet hamnade där. Att det faktiskt hade en betydelse att vi hittade just den här skatten istället för en av de andra skatterna som fanns i äventyret.
Som spelledare föredrar jag också att sånt där är förpreppat eftersom det ger mig en möjlighet att fylla i eventuella skarvar och justera saker så jag tycker de passar ihop bättre. Plus att roliga resultat kan ge mig inspiration till äventyret, även om det är ett äventyr som uppsakligen uppstår spontant baserat på äventyrarnas handlingar. Om jag vet att det ligger en pryl X i grottan därborta kan jag ju nämligen flagga lite för det, eller bygga upp lite för det genom att stoppa in ett saker kopplat till det på andra ställen.
Det sagt, absoluta minimum jag behöver ha preppat inför en session är en lista på namn jag kan norpa (För jag är sjukt dålig på namn). 5-9 SLP:er, med ambitioner och motivation som gör att de har intresse av rollpersonerna eller att rollpersonerna har intresse av dem. Generellt sett använder jag inte alla SLP:er varje gång, och en del av dem jag använder går att återanvända, så har jag väl kommit igång behöver jag oftast bara hitta på 0-3 nya varje gång. Slutligen nån händelse som kan inträffa lite när som helst som skakar om saker lite om jag känner att saker går lite segt.
Ofta, om det är nån slags tabell jag känner på mig kommer bli relevant under spelet så brukar jag slå fram 3-5 resultat i förväg, så väljer jag antingen det som passar bäst eller begränsar slumpen till de utvalda resultaten.