Som andra antytt är det skillnad på plats. Yttrandefriheten finns, däremot finns inte rätten att få sina åsikter utbasunerade via folks sajter. Om jag har en sajt så har jag absolut inte något ansvar att upplåta den plattformen till personer vars politiska åsikter jag inte bara anser felaktiga utan direkt samhällsfientliga och farliga.
De allra flesta åsikter är jag helt okej med att folk får uttrycka på nätet, förutsatt att de är beredda på mothugg. Förnekar man förintelsen, försvarar man pedofila handlingar, påstår man att homosexualitet är en sjukdom, sprider man rasistiska vanföreställningar så får man helt enkelt finna sig i att få mothugg. Dessa mothugg brukar av de som saknar faktiska argument kalla "åsiktskorridor" och liknande. Det handlar inte om konformism utan att vissa åsikter helt enkelt inte är lika väl underbyggda som andra. Det är inte "balans" att ge lika stort utrymme åt förintelseförnekare som riktiga historiker, alternativ"medicinare" som riktiga läkare och forskare, klimatförändringsförnekare som riktiga klimatologer och miljövetare. Personen som vill dra ut sina tänder med ett snöre och en dörr har inte lika mycket att komma med som tandläkaren. Att ge likvärdigt utrymme åt uppenbara stollerier som åt mindre uppenbara stollerier är inte att ha ett "fritt åsiktsutbyte": Det är att dränka alla möjligheter till att ha faktiska fruktbara åsiktsutbyten.
Sedan är det såklart frustrerande när folk man delar hobby med inte delar ens politiska åsikter. Jag tänker ofta att rollspelare ju borde vara mer empatiska, mer sociala, mindre konservativa, mindre nationalistiska och antiintellektuella. Och om de nu ska vara lika mycket liberaler, konservativa och nationalister som andra, att de åtminstone kunde ha vett nog att argumentera på civiliserade sätt och inte bli lika förbannat kränkta när de får mothugg när de sprider vanföreställningar och trams. Men ack! Det finns tydligen rollspelare som lyckas med att varken dela min politiska uppfattning eller min förkärlek för faktisk givande/rimlig diskussion där man inte kallar varandra för "kommunister", "fragila" eller odemokratiska.