Evokee;n172679 said:
Genom att erbjuda folk som är konfliktskygga och/eller fragila ett safespae så exluderar man ju samtidigt folk som är te.x. diskussionssugna. Men jag undrar då varför man gjort denna prioritering. Är det för att rollspelare är särskilt fragila och konfliktskygga kan jag ha en viss förståelse för att man vill ge dem ett safe-space att vistas på. Men är det för att man te.x. bara tycker att folk som tycker som en själv ska få lufta sina åsikter så tycker jag det är antidemokratiskt och fegt.
Så här ser jag det:
För det första är det inte så mycket safe-zone här som man kan tro. Jag vet flera forumiter som slutat på forumet för att de tycker att det är så otrevlig stämning. Hade rollspel.nu verkligen varit en safe-zone hade dessa forumiter varit kvar här.
På samma sätt vet jag flera forumiter som slutat på forumet just för att diskussionstaket är för lågt för dem.
Jag tycker personligen att forumet ligger på en ganska lagom nivå - och det är endast de mest extrema på varje ände av skalan som slutat på forumet.
Sedan kan man definiera vad "diskussionssugen" betyder.
De flesta trådar som låses blir låsta för att folk börjar bli otrevliga mot varandra och för mig är "otrevlig" definitivt inte samma sak som "diskussionssugen".
Det mest intressanta är dock att i princip alla otrevliga inlägg kan skrivas om så de blir trevliga utan att inläggets mening ändras. Hade dessa inlägg skrivits på ett trevligt sätt hade man antagligen inte behövt låsa några trådar eller banna några användare.
Ibland händer det att någon startar en intressant tråd och är trevlig, men andra forumiter kommer in och förstör tråden så den låses. Då tycker jag faktiskt riktigt synd om trådstartaren.
För att svara på ditt inlägg:
Nej, man exkluderar inte personer som är diskussionssugna.
Man exkluderar personer som inte kan skriva trevliga inlägg, kort sagt ociviliserade personer.
Ibland drabbar detta tredje part, d.v.s. de personer som är civiliserade och som kan skriva trevligt, men som får se trådar som de vill skriva i låsta för att andra inte kan uppföra sig.
Jag tycker också att det är antidemokratiskt och fegt när någon inte låter sina meningsmotståndare lufta åsikter. Men du har fel fokus.
Det är enskilda forumiter som kastar skit på meningsmotståndare och beter sig som svin. Och när enskilda individer börjar bli sviniga måste moderatorerna agera.
Det är alltså inte moderatorerna som är odemokratiska och fega, utan de enskilda individer som brukar bli bannade på forumet.