Nekromanti Vad säger FV?

Kaigon

Helmgast
Kanske drar denna fråga till sig extra uppmärksamhet, eller slutar detta i en intressant tvåmansdikussion mellan mig och Han? :gremsmirk:

Nåja, vad säger FV förutom hur bra rollpersonen är på något? Kan den säga ifall spelaren ifråga är en kobold?
Den nivå som grundboken säger är ungefär så här: B3 räcker för att utöva yrket, B4 anses man fullärd och B5 är en mästarrang. Allt fint så långt...
Men mina reformer har tydligen satt denna "balans" i gungning, så numera finns det 47-åriga människor som skrapar ihop FV 21 i fyra yrkesfärdigheter. Betyder det på hantverkarspråk att han skulle kunna ha en rang nära skråmästare i fyra skrån?! Möjligt... därför har jag höjt nivån på vilket FV man borde ha för att anses som mästare, yrkeskunnig och liknande. Jag skulle ha kunnit utföra ytterligare reformer för att sänka antalet EP i omlopp. Jag har dock inget emot dessa FVn, samt att spelarna skulle gnälla ganska rejält (Jag skulle dock kunna tvinga på dem reformer såvida inte alla röstade emot mig, men något sådant har inte hänt än).
Vad har jag då gjort istället? Jo, jag har höjt alla övriga personers medel, så att man behöver högre FV för att bli mästare osv. Även RPnas antagonister har blivit svårare, dock ungefär lika bra om man jämför med RPna. Detta har tydligen sedan fortsatt, numera existerar en nästan 200-årig stadsalv med dolk och stridskonster (inkluderat i dolk-färdigheten med ett system som liknar Hans (< nästan kul) system med stridskonster (tack Han)) på FV 34 (han började med det).
Jaha kan man säga... är det här ett problem? Kan denna spiral fortsätta i evigheter eller upphör den iochmed mina EP-reformers slut (det var dock längesedan jag hade en sådan reform)?

Sen, några frågor:
- Hur är det i era kampanjer?
- Har FV ökat (i takt med nya karaktärer inte avancemang med samma karaktär)?
- Är det ett problem?
- Är det på något sätt absurd att två motståndare med FV 34 möter varandra än två med FV 17 (om man ser det till utvecklingen i spelet, inte vad värdena betyder)?
- Börjar inlägget bli så långt att jag borde avsluta?

Rickard

Urverk speldesign
"..eller slutar detta i en intressant tvåmansdikussion mellan mig och Han? :gremsmirk:"
Tydligen så gjorde ingen det.. Jag avvaktade faktiskt för att se om det skulle hända.. Sedan kommer Vitulv och brassar på med tre snabba trådstarter så den här tråden nästan åker ner i glömska.. Attans... och jag som hade som mål att göra minst varannan (efter ett tag tog jag mer realistiska "var tredje") trådstart på detta forum.. :gremsmile: Vitulv! Ta det här som en utmaning.. Ska vi se vem som gör flest trådstarter under denna vecka (nog för att jag har skola men, men..)! Vinnaren får något av den andre.. Inga menlösa trådstarter, utan det ska ge något för trådstartaren.. Alla andra får också vara med naturligtvis, men jag riktar mig främst till DoDforumspammaren ( :gremwink: )Vulf..

"Nåja, vad säger FV förutom hur bra rollpersonen är på något?"
Om vi tittar rent spelmässigt på det hela så kan man dela in en färdighets användningsområden i följande bitar (á la Feng Shui)..

Praktisk användning: Svinga svärd, sköta svärd, stridsvana, fältslag.
Teoretisk användning: Värdera svärd, svärds historia, kunskap om kända svärd, lära ut svärdskonst.
Kontakter: Krigare (etc), svärdsmakare, fältskär, de som kan tänkas behöva hyrsvärd.

Lite detta säger FV.. Hur många man träffat när man tillskaffade sig sin erfarenhet av sin färdighet.. För några måste man ju ha träffat på vägen.. Det inkluderar mycket teori och samt givetvis (inte för vissa lärdomsfärdigheter förvisso) praktiskt erfarenhet..

"Men mina reformer har tydligen satt denna "balans" i gungning, så numera finns det 47-åriga människor som skrapar ihop FV 21 i fyra yrkesfärdigheter. Betyder det på hantverkarspråk att han skulle kunna ha en rang nära skråmästare i fyra skrån?!"
Det beror på.. Jag skulle endast tillåta hantverkarfärdigheter inom snarlika områden.. Högst 1 som skiljer sig markant från de andra..

Jag brukar få låta mina spelare få köpa lite hur de vill.. Till och med låta de fuska (men normalt så frågar de mig om EP inte räcker till).. Fast när det börjar bli svårförklarat hur tusan rollpersonen har lyckats få ihop alla färdigheter så sätter jag mig emot.. När regelsystemet sviktar i logiken så måste spelledaren gå in..

"(Jag skulle dock kunna tvinga på dem reformer såvida inte alla röstade emot mig, men något sådant har inte hänt än).
Vad har jag då gjort istället? Jo, jag har höjt alla övriga personers medel,
"
Jo, det är rätt logiskt.. I alla fall i stridsfärdigheter..

"Jo, jag har höjt alla övriga personers medel, så att man behöver högre FV för att bli mästare osv."
Fast det här tycker jag är vedervidrigt.. Om spelarna blir för bra i karaktärskapandet så sänk för guds skull antalet EP de får.. Det är ju det speltest är till för.. DoD:s skala sträcker sig mellan 0-20 och därimellan bör man hålla sig, enligt min mening.. Fast om du sänker så låt de andra få ha kvar sina FV:n.. De kan ju inte rå för när spelledaren gör fel..

"Detta har tydligen sedan fortsatt, numera existerar en nästan 200-årig stadsalv med dolk och stridskonster /.../ på FV 34 (han började med det)."
Som skrivet.. SÄNK.. :gremsmile: Visst spelar det ingen roll egentligen.. Dina rollpersoner har bara 10-15 mer i FV än mina rollpersoner och om du har höjt skalan så är dina rollpersoner lika bra som mina.. Men varför denna höjning? Varför inte hålla sig där man bör vara? Jag kan förstå om du vill ha hjältekampanjer men om du "klagar" på det så är det något fel..

"(inkluderat i dolk-färdigheten med ett system som liknar Hans (< nästan kul) system med stridskonster (tack Han))"
Ingen orsak.. :gremsmile: Det är jättekul att få veta att folk använder det jag pulat ihop, även om det är i ändrad form.. Det är ju att ändra på allting som DoD går ut på.. Du får gärna komma med respons på vad du tyckte om det, vad du ändrade och hur det artade sig om du känner för det (PM i sådana fall).. Jag har inte speltestat det så mycket själv nämligen.. Spelar inte så mycket nu för tiden..

"- Hur är det i era kampanjer? "
Mina spelare är rätt fogliga och de ändringar jag gör (mestadels på världen förvisso) mottas med god kritik.. En enda gång har de fått skriva över sina karaktärer på ett nytt rollformulär och det var när jag gjorde om hela färdighetssystemet med generellare färdigheter och gruppindelning av dem.. Jag blev nämligen tvungen att konvertera alla deras rollpersoner..

"- Har FV ökat (i takt med nya karaktärer inte avancemang med samma karaktär)?"
Snarare sänkts.. Jag gillade inte att rollpersonerna blev så bra i början i 91:an (samt EDD).. Fast nu när jag har gjort om färdighetssystemet (och gjort köpsystemet enklare) så blev de bättre igen.. Ska fundera på att sänka lite ytterligare på EP-fronten.. Hur bra de blir kan du se här .. Jag tycker den rollpersonen blev lite väl bra för att vara nyskapad.. Å andra sidan så opt:ade spelaren färdigheterna genom att konvertera alla BP till EP utan att spendera något på socialt stånd eller bakgrundsförmågorna..

Fast det gör inget.. Jag vill bygga mitt DoD i två nivåer.. Ett som man lär sig snabbt och sedan, efter år av spelande, kan man fortfarande upptäcka nya saker.. Min startkapitalstabell är exempelvis rätt snål, så de borde någon gång inse att man ska spendera BP där.. Likaså innehåller min förmågetabell en massa roliga förmågor som bara ligger där, väntandes på att upptäckas.. De vet inte ens att det finns något som heter "Vilda förmåga" (heter "Vild magi" i Magikerns Handbok och jag har utökat dem lite) och att de kan få en sådan från början om de spenderar lite BP..

"- Är det ett problem?"
Om spelledaren uppfattar det som ett problem (Oj, vilket tråkigt svar)..

"- Är det på något sätt absurd att två motståndare med FV 34 möter varandra än två med FV 17 (om man ser det till utvecklingen i spelet, inte vad värdena betyder)?"
Om två personer med FV 34 i stridsfärdigheter skulle möta varandra skulle jag spelleda det som heroisk wuxiastrid.. Har man över 20 i en färdighet så betraktar jag det som övermänskligt bra..

"- Börjar inlägget bli så långt att jag borde avsluta?"
Allting är relativt.. :gremwink:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som måste lära sig att skriva mindre

Kaigon

Helmgast
Det här kan ta tid att svara...
Praktisk användning: Svinga svärd, sköta svärd, stridsvana, fältslag.
Teoretisk användning: Värdera svärd, svärds historia, kunskap om kända svärd, lära ut svärdskonst.
Kontakter: Krigare (etc), svärdsmakare, fältskär, de som kan tänkas behöva hyrsvärd.

Det var en bra uppdelning, ska tänka på det...

Det beror på.. Jag skulle endast tillåta hantverkarfärdigheter inom snarlika områden.. Högst 1 som skiljer sig markant från de andra..

Jag brukar få låta mina spelare få köpa lite hur de vill.. Till och med låta de fuska (men normalt så frågar de mig om EP inte räcker till).. Fast när det börjar bli svårförklarat hur tusan rollpersonen har lyckats få ihop alla färdigheter så sätter jag mig emot.. När regelsystemet sviktar i logiken så måste spelledaren gå in..

Nu var det iof bara ett "hantverkarexempel", inte för att jag direkt haft spelare som försökt få ihop de mer udda färdighetskombinationerna... ett undantag skulle dock kunna vara när en magiker ville ha gyckelkonster (med akrobatik, ytterligare idéer från dig... :gremsmirk: ).

Som skrivet.. SÄNK.. Visst spelar det ingen roll egentligen.. Dina rollpersoner har bara 10-15 mer i FV än mina rollpersoner och om du har höjt skalan så är dina rollpersoner lika bra som mina.. Men varför denna höjning? Varför inte hålla sig där man bör vara? Jag kan förstå om du vill ha hjältekampanjer men om du "klagar" på det så är det något fel..
Jag klagar inte på det... jag vill höra dig klaga på det... :gremgrin:
Men eftersom det viktigaste är att man har kul (och olika FVn förändrar inte min spelupplevelse), så ska jag ta upp det nästa spelmöte. Dock tror jag att de flesta är nöjda med den nivå vi ligger på.
Om det är till någon "tröst" så är den kampanj jag styr nu inte alls särskild stridisk, och personen ifråga skulle klarat sig i lika bra med FV 17. Färdigheten dolk i kampanjen är dock ungefär lika magnifik och användbar som Navigation är till land. Men han ville vara en dolkmästare och då tänkte jag: tja... vad spelar det för roll...

Jag tycker den rollpersonen blev lite väl bra för att vara nyskapad..
Jag vet att andra gör det men jag vill absolut inte göra det -> d.v.s göra skillnad på en karaktär som spelats ett tag och en som är "ny-inflyttad", det ska inte synas på FVt eller andra värden. Däremot får det gärna märkas i en väl utvecklad karaktär, personlighet osv.

Om två personer med FV 34 i stridsfärdigheter skulle möta varandra skulle jag spelleda det som heroisk wuxiastrid.. Har man över 20 i en färdighet så betraktar jag det som övermänskligt bra..
wuxiastrid?
Med ett FV på 25+ skulle jag se personen som övermänsklig, och alver är övermänskliga... (hur bra kan en alv bli för dig när BP är proportionellt mot ålder?)

Rickard

Urverk speldesign
"...ett undantag skulle dock kunna vara när en magiker ville ha gyckelkonster..."
Tja, det beror på spelarens motivering.. Fast oftast brukar de vara usla.. :gremsmile: Men jag skulle lätt kunna tänka mig att en mentalism har akrobatik.. Det blir lite Gondicas Dan-ši-mystiker (typ wuxia) över det hela.. Själv tycker jag Akrobatik och vapenkonst passar alldeles ypperligt ihop.. Fast jag vill ju ha lite mer "Errol Flynn"-strider i DoD..

"Jag klagar inte på det... jag vill höra dig klaga på det... :gremgrin:"
Haha! Bra att du tar det så.. :gremsmile:

"Om det är till någon 'tröst' så är den kampanj jag styr nu inte alls särskild stridisk, och personen ifråga skulle klarat sig i lika bra med FV 17."
Äh, själv tycker jag bara det är kul att ha högt i en färdighet.. Ibland blir det vapenfärdigheten (har varit så på de två senaste gubbsen).. Så ursäkta dig inte för höga vapenfärdigheter.. :gremsmile:

"Jag vet att andra gör det men jag vill absolut inte göra det -> d.v.s göra skillnad på en karaktär som spelats ett tag och en som är 'ny-inflyttad', det ska inte synas på FVt eller andra värden. Däremot får det gärna märkas i en väl utvecklad karaktär, personlighet osv."
Jag tycker det är kul att utvecklas på båda fronter.. Fast det är nog bara eftersom mina karaktärer sällan utvecklas personlighetsmässigt (om jag inte haft den tanken från början) så har jag den tanken.. Försöker nu ändra på det.. Mitt halvtroll ska få genomgå en religiös kris.. Ska testa hur det går.. Har aldrig (och kommer aldrig att få uppleva) en sådan själv, nämligen..

"hur bra kan en alv bli för dig när BP är proportionellt mot ålder?"
Oändligt bra, som det är nu.. Ska försöka sätta mig ner och tänka igenom det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade en lösning någonstans

Dimfrost

Special Circumstances
Nu orkar jag inte sätta mig in i FV-frågan, men:

Vitulv! Ta det här som en utmaning.. Ska vi se vem som gör flest trådstarter under denna vecka (nog för att jag har skola men, men..)!
Vitulv är på övning och kommer inte hem igen förrän om 9 dagar. Hans frånvaro behövde kanske förklaras. :gremsmile:

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad säger FV? [OT]

"Vitulv är på övning och kommer inte hem igen förrän om 9 dagar."
Muahaha! Det innebär att jag kommer vinna utmaningen.. :gremgrin: :gremwink:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvissor ångrade sig nästan direkt när han utmanade, för han vill inte spamma igen forumet utan diskutera färdigt de trådar som finns innan de "faller utanför förstasidan"

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Vad säger FV? [OT]

I nödfall hade jag väl fått battla dig själv, i Vitulvs ställe... Jag har ett par idéer som kune må bra av egna trådar, men jag har så mycket att göra nu att jag hellre väntar några veckor. Men du har rätt i att det är värt att diskutera färdigt gamla grejer först och inte bara fylla forumet med trådar.

/Dimfrost