android_iv
Warrior
Detta är en regelmekanikfråga inför mitt Dogma 20010-06 projekt: "I väntan på ärkeängel Gabriel".
I den här tråden presenterade jag ett första utkast av spelet och dess regler.
Tanken är följande. Rollpersonerna måste skaffa mat & förnödenheter åt sin by. Om de misslyckas kommer deras by/släktingar/relationer att dö. Att få tag på resurser leder till konflikter (jaga/döda djur, stjäla mediciner, förhandla sig till mat etc.). Förenklat:
Vinn konflikten >> mat funnen >> dina släktingar överlever
Förlora konflikten >> ingen mat >> döda släktingar
Borde byns död ge rent regelmekaniska nackdelar för rollpersonerna? Eller räcker det med fiktionen? Och är det ett incitament starkt nog för att få rollpersonerna att inte vilja förlora konflikter?
Så långt finns det inget sätt där rollpersonerna kan dö. Även om de förlorar en konflikt (strid) så dör de inte. Inga dödslag, ingen KP som tickar ned.
Borde rollpersonerna kunna dö? Eller dra på sig skador (regelmekaniska nackdelar) till följd av förlorade konflikter?
Egentligen tycker jag mycket om systemet i Cold City där vinnaren av en konflikt får utdela för- o nackdelar till vinnare/förlorare. Ska jag stjäla och modifiera det?
Ok, det var en pedagogisk lögn. Jag har skapat ett sätt att dö på.
För att öka sin chans att lyckas i konflikter kan rollpersonen använda sin hederskodex. Om de slåss för något de tror på slåss de bättre (och får en massa plus). Risken är att om de ändå förlorar konflikten mister de 1 Äropoäng*. När Äran når 0 dör/försvinner rollpersonen. Man kan alltså enbart dö av konflikter där man självmant väljer att ta risken för att öka sin chans att vinna.
Jag vill att rollpersonerna, desperata av att inte kunna rädda sin släktingar, ska behöva välja att riskera förlora Ära och därmed sina liv. Jag tycker det låter koolt, men kan det funka?
Nu är allting väldigt förvirrat, och jag har skrivit lite hux flux. Men ni får gärna hjälpa till i snårskogen på alla sätt ni kan. Spontana tankar och råd? System jag borde kolla upp eller blogginlägg jag borde läsa? Allt är välkommet!
* = Ära används till att förbättra karaktären (XP), rädda byn samt som hälsa (KP).
I den här tråden presenterade jag ett första utkast av spelet och dess regler.
Tanken är följande. Rollpersonerna måste skaffa mat & förnödenheter åt sin by. Om de misslyckas kommer deras by/släktingar/relationer att dö. Att få tag på resurser leder till konflikter (jaga/döda djur, stjäla mediciner, förhandla sig till mat etc.). Förenklat:
Vinn konflikten >> mat funnen >> dina släktingar överlever
Förlora konflikten >> ingen mat >> döda släktingar
Borde byns död ge rent regelmekaniska nackdelar för rollpersonerna? Eller räcker det med fiktionen? Och är det ett incitament starkt nog för att få rollpersonerna att inte vilja förlora konflikter?
Så långt finns det inget sätt där rollpersonerna kan dö. Även om de förlorar en konflikt (strid) så dör de inte. Inga dödslag, ingen KP som tickar ned.
Borde rollpersonerna kunna dö? Eller dra på sig skador (regelmekaniska nackdelar) till följd av förlorade konflikter?
Egentligen tycker jag mycket om systemet i Cold City där vinnaren av en konflikt får utdela för- o nackdelar till vinnare/förlorare. Ska jag stjäla och modifiera det?
Ok, det var en pedagogisk lögn. Jag har skapat ett sätt att dö på.
För att öka sin chans att lyckas i konflikter kan rollpersonen använda sin hederskodex. Om de slåss för något de tror på slåss de bättre (och får en massa plus). Risken är att om de ändå förlorar konflikten mister de 1 Äropoäng*. När Äran når 0 dör/försvinner rollpersonen. Man kan alltså enbart dö av konflikter där man självmant väljer att ta risken för att öka sin chans att vinna.
Jag vill att rollpersonerna, desperata av att inte kunna rädda sin släktingar, ska behöva välja att riskera förlora Ära och därmed sina liv. Jag tycker det låter koolt, men kan det funka?
Nu är allting väldigt förvirrat, och jag har skrivit lite hux flux. Men ni får gärna hjälpa till i snårskogen på alla sätt ni kan. Spontana tankar och råd? System jag borde kolla upp eller blogginlägg jag borde läsa? Allt är välkommet!
* = Ära används till att förbättra karaktären (XP), rädda byn samt som hälsa (KP).