Nekromanti Vad sätter press på Rollpersonerna?

android_iv

Warrior
Detta är en regelmekanikfråga inför mitt Dogma 20010-06 projekt: "I väntan på ärkeängel Gabriel".
I den här tråden presenterade jag ett första utkast av spelet och dess regler.

Tanken är följande. Rollpersonerna måste skaffa mat & förnödenheter åt sin by. Om de misslyckas kommer deras by/släktingar/relationer att dö. Att få tag på resurser leder till konflikter (jaga/döda djur, stjäla mediciner, förhandla sig till mat etc.). Förenklat:
Vinn konflikten >> mat funnen >> dina släktingar överlever
Förlora konflikten >> ingen mat >> döda släktingar

Borde byns död ge rent regelmekaniska nackdelar för rollpersonerna? Eller räcker det med fiktionen? Och är det ett incitament starkt nog för att få rollpersonerna att inte vilja förlora konflikter?

Så långt finns det inget sätt där rollpersonerna kan dö. Även om de förlorar en konflikt (strid) så dör de inte. Inga dödslag, ingen KP som tickar ned.
Borde rollpersonerna kunna dö? Eller dra på sig skador (regelmekaniska nackdelar) till följd av förlorade konflikter?
Egentligen tycker jag mycket om systemet i Cold City där vinnaren av en konflikt får utdela för- o nackdelar till vinnare/förlorare. Ska jag stjäla och modifiera det?

Ok, det var en pedagogisk lögn. Jag har skapat ett sätt att dö på.
För att öka sin chans att lyckas i konflikter kan rollpersonen använda sin hederskodex. Om de slåss för något de tror på slåss de bättre (och får en massa plus). Risken är att om de ändå förlorar konflikten mister de 1 Äropoäng*. När Äran når 0 dör/försvinner rollpersonen. Man kan alltså enbart dö av konflikter där man självmant väljer att ta risken för att öka sin chans att vinna.
Jag vill att rollpersonerna, desperata av att inte kunna rädda sin släktingar, ska behöva välja att riskera förlora Ära och därmed sina liv. Jag tycker det låter koolt, men kan det funka?

Nu är allting väldigt förvirrat, och jag har skrivit lite hux flux. Men ni får gärna hjälpa till i snårskogen på alla sätt ni kan. Spontana tankar och råd? System jag borde kolla upp eller blogginlägg jag borde läsa? Allt är välkommet!

* = Ära används till att förbättra karaktären (XP), rädda byn samt som hälsa (KP).

Zappelina

Swordsman
Jag tycker absolut du ska ha regelteknisk påverkan för en förlust i en konflikt! Vad ska man annars med regler till? Jag tycker rollpersonerna kunde förlora någon slags kraft i takt med att befolkningen i byn försvinner, för att verkligen hålla dom på plats! Alltså, deras släkt blir ju mindre ärorik om den blir mindre, alltså borde dom kunna förlora ära på att byn minskar.

Jag gillar också idén att man inte kan dö om man inte satsar ära, som dessutom är samma som xp, fast jag förlorar lite skimret när du också jämför det med KP. Kanske bara är jag? men när du säger KP låter det för mig som att rp skulle ha (STO + FYS / 2 (om jag minns rätt?)), och det lät inte så kul.

Men nu kanske jag sitter och dravlar mitt i natten. För övrigt gillar jag ditt bidrag på utmaningen.

android_iv

Warrior
Zappelina said:
Jag tycker rollpersonerna kunde förlora någon slags kraft i takt med att befolkningen i byn försvinner, för att verkligen hålla dom på plats! Alltså, deras släkt blir ju mindre ärorik om den blir mindre, alltså borde dom kunna förlora ära på att byn minskar.
Jag gillar idén att koppla karaktärernas hälsa till byns välbefinnande. Vet inte riktigt hur det ska ske dock. Men bra tänkt där med Äran!
Som det såg ut senast skulle karaktärerna förlora "relationer", dvs nära släktingar och vänner. Eftersom relationer dels har ett känslomässigt värde samt kan användas för att få fler tärningar till konflikter skulle det påverka karaktärerna både regeltekniskt och i fiktionen. Men vet inte riktigt hur bra det var, gillade nog bättre din idé om ett klarar band mellan byn och RP:s förmågor.

Zappelina said:
... fast jag förlorar lite skimret när du också jämför det med KP. Kanske bara är jag? men när du säger KP låter det för mig som att rp skulle ha (STO + FYS / 2 (om jag minns rätt?)), och det lät inte så kul.
Njae, det var inte alls tanken. Snarare att varje karaktär skulle börja med 2 Ära (blir Ära under 0 så är du kokt). Och inget att Ära skulle återfås genom vila eller läkarvård, enbart genom att skapa/medvetet förlora konflikter för din hederskodex.

Jag tycker det är en rolig mekanik, men nu håller jag just på att ändra om en massa i konfliktsystemet, och även i "vad som ska driva historien/konflikterna framåt". Så vi får se lite vad som blir kvar.