terje
xenomorf mystiker
Förr köpte jag mest rollspel efter coola settings (Tekumel, Cthulhu, Mutant och Kult är några favvos), men dom flesta av dom spelen har bara stått orörda på hyllan.
Efter att ha funderat på vad jag verkligen vill spela så är det detta jag villa ha i ett rollspel:
* Systemet ska hjälpa till att sätta fokus på berättelsen.
* Det ska finnas gott om utrymme för egen fantasi och kreativitet.
* Spelboken ska vara kort och koncis snarare än stor och fet.
* Reglerna ska vara enkla och ha låg detaljnivå.
* Settingen ska bara innehålla så mycket som behövs för att ge en grund att stå på och inspirera, i övrigt ska detaljerna lämnas åt spelgruppen att skapa själva.
* Inga andra böcker ska behövas för att spela.
Spel som uppfyller mina krav och som jag nu spelar med stort nöje (istället för att bara läsa i) är bla Polaris och The Shab al Hiri Roach. I helgen hoppas jag att få spela In A Wicked Age som ser ut att kanske vara det i mina ögon bästa rollspelet som skrivits (vadå höga förväntningar!? ).
Så, vad vill ni ha i ett rollspel?
Efter att ha funderat på vad jag verkligen vill spela så är det detta jag villa ha i ett rollspel:
* Systemet ska hjälpa till att sätta fokus på berättelsen.
* Det ska finnas gott om utrymme för egen fantasi och kreativitet.
* Spelboken ska vara kort och koncis snarare än stor och fet.
* Reglerna ska vara enkla och ha låg detaljnivå.
* Settingen ska bara innehålla så mycket som behövs för att ge en grund att stå på och inspirera, i övrigt ska detaljerna lämnas åt spelgruppen att skapa själva.
* Inga andra böcker ska behövas för att spela.
Spel som uppfyller mina krav och som jag nu spelar med stort nöje (istället för att bara läsa i) är bla Polaris och The Shab al Hiri Roach. I helgen hoppas jag att få spela In A Wicked Age som ser ut att kanske vara det i mina ögon bästa rollspelet som skrivits (vadå höga förväntningar!? ).
Så, vad vill ni ha i ett rollspel?