Nekromanti "Vad sa du att din rollperson hette?"

G

Guest

Guest
Jeff Bladder - SLP. Jag fattade det inte själv förrän spelarna började garva.
Priset tas nog av ett ifyllt karaktärsblad som följde med en DoD-låda jag köpte begagnat: trollet Fredrik Bajsöga.
Som ett sidospår kan även nämnas staden "Kir-eekas" - säg det högt en gång så förstår du.

Makaron

Veteran
Inte en specifik RP, men dock en trio. Bör påpekas att dvärgar i vår grupp av tradition och hävd brukar ha fisknamn. Nåväl, de dvärgiska äventyrarna/problemlösarna Ansjovis, Brax och (efter en väldigt snabb ändring) Ciklid.

JJoghans

Regelknackare
Jag hade en kompis som gav sin nekromantiker namnet "Tsack Tsung Tse Burundos". Jag har ingen aning om hur han kunde komma på något dylikt, men han hade alltid en sprudlande fantasi.

Wyldstorm

Swordsman
<insert slurping sounds>+"xqua"+<harklande ljud>+"xkha'lulkek". (Ja, vi spelade WoW under den tiden)
En npc jag hade med i gamla onda tiden som var en lysande kock i "the last inn", dreglade & darrade med tentaklerna när nya kokböcker eller kockhjärnor kom i närheten.
Den började som ett skämt i underdark "Får jag rekommendera alvstuvningen?", blev en PC med väääääldigt suspekta bisysslor, öppnade taverna ovan mark, blev nerjagad av lynchmob "Amenvafan, den HÄR gången är jag ju oskyldig!", gick tillbaka till NPC-rollen i underdark, uppgraderades & pensionerades i "world's end tavern"(a'la neil gaiman)

Wyldstorm

Swordsman
Just ja.. Hade ju med en suspekt regel när jag spelledde för en person med asberger deluxe..
Alla namn som börjar på B är filler/irrellevanta bifigurer..
Följden: "Vad heter hästarna?" -> "Bengt, Bengta, Brunta,Berthold & krumsprång".

Kulmen av det hela kom när jag (sällsynt nog inte spelledde) spelade D&D3.5 och ville i protest döpa mitt familjar till "Bengt" (då dessa i den versionen gav +2 i stat, och var kass genomtänkta). Spelledaren protesterade och sa att jag bara fick välja namn ur en en bok (iirc hero builder handbook?". -"Bengt" fanns med. :wink:

anth

Vetefan
IcarusDream;n215374 said:
Min favori-SL hade en SLP i Vampire som hette Justin Case. Det är ett namn jag återanvänt många gånger själv.
I en inte alltför seriös köpmodul till DnD finns en militär-NPC vid namn General Public.

Det är inte alltid lätt för spelare att komma på namn till nyskapade rollpersoner. En spelare gjorde detta till en gimmick och döpte sin rollperson till "Den Namnlöse".

En gång när jag skulle starta en GURPS.kampanj dök inte den 5:e spelaren upp - och jag hade liksom planerat för att det skulle vara fem spelare.
Jag lät därför de 4 närvarande spelarna göra 1/4 var av den 5:e rollpersonen (de fick 25 poäng var att bygga gubbe för, sedan la jag ihop vad de skapat).
Samma sak med namnet: de fick hitta på en stavelse var som jag sedan la ihop: Bakkarurbl.
Bakkarurbl var en tjuv som var extremt hårig (nästan päls) och som hade dålig personlig hygien.
Faktum var att han blev så populär att han sedan dök upp i andra kampanjer i helt andra rollspel.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
anth;n215674 said:
Det är inte alltid lätt för spelare att komma på namn till nyskapade rollpersoner. En spelare gjorde detta till en gimmick och döpte sin rollperson till "Den Namnlöse"./QUOTE]

Jo, som sagt var, det där stämmer ju förstås inte riktigt, utom namnet då förstås.
Snarare var det så att jag ville reta gallfeber på min spelledare med min nyskapade Paladin / thief-acrobat / magic-user; tanken tror jag var något åt det hållet att han skulle vara lite som "mannen utan namn" i dollar-trilogin.

Annars bidrar jag gärna med lite riktiga namn också, här är några av min mest uppskattade. Eller kanske minst:

Dildo Dagger (en irda i en dragonlance-kampanj, som hamnskiftade sig till en kender för att undvika upptäckt).

Dilda Dagger (samma irda som bytte kön mot slutet av kampanjen).

Meriadoc Chrystmas (en osedvanligt fet och feg hobbit).

Gonzales y murida del'agusto (en portugisisk vampyr i "vampire", gurpsversion).

El Wez Wesley Naiche (Apacheindian, medicinman, elvisimitatör samt avlägsen elvissläkting i kampanjen Nocturnum, gurpsversion).

His divine grace svami brahmanandi saraswati jagat guru maharishi mahesh radjah sri rama krsna (en något komplex karaktär, psionicist, druid, fighter, magic-user om jag minns korrekt. blå hud naturligtvis och till utseéndet ca 10 år gammal).

Sven-Arovs den förste (fighter /cleric/magic-user, halvalv med något missbildad hud i form av fjäll och rudimentära drakvingar på ryggen, oanvändbara naturligtvis)

Och så några namn som inte jag är skyldig till:

Torkel Struma (halv-orc fighter / cleric)

Grishnakh svartbete (halv-orc fighter)

Juro Heimiläinenn (Bindgalen, rasistisk dvärg)

Ölkapten Nisse Sörenssen de Stuvsta (Bindgalen dvärg, krigare)

Judas Iskariot av hamprepet (Ranger, sedermera avfälling och degraderad till fighter)

För övrigt tycker jag att vi dessutom kan lägga upp en tråd med de mest pinsamma, klyshiga rollspelsnamnen, där har jag förmodligen några att ta av. Ni vet, namn som gett upphov till tv-serier som ” Kröd Mändoon and the Flaming Sword of Fire” http://www.imdb.com/title/tt1299897/ och ” Galavant” http://www.imdb.com/title/tt3305096/....

kwarnberg

Swordsman
Jag har inte skapat den här rollpersonen än, men hans namn är inetsat i min hjärna: Igor Insanic. Jag sparar namnet till jag får chansen att skapa en rollperson värdigt det.

Rhodryn

Hero
Guran89;n216198 said:
Jag har inte skapat den här rollpersonen än, men hans namn är inetsat i min hjärna: Igor Insanic. Jag sparar namnet till jag får chansen att skapa en rollperson värdigt det.
Har faktist också haft ett namn på skallen för en okänd karaktär under en stor mängd år, typ en 10-15+ år (lite osäker på när namnet dök upp för mig)... ett namn som jag än så länge inte har använt, antagligen för samma anledning som dig.

Namnet som jag har haft på skallen är "Mikhail Bilanov".

Mikhail är ju en av de Ryska varianterna av mitt namn, Michael.

Och Bilanov tror jag blev till pga det svenska ordet "bila" (inte som i att köra bil, utan bila som vissa specifika yxor och bladet på en giljotin)... men det är mest en teori som jag har i dagsläget, för jag minns ju inte helt omständigheterna till varför jag kom på namnet.

Vad jag har spekulerat i vad som hände var att jag kanske gick i tankarna på att göra någon typ av karaktär som skulle vara en bödel eller något... men som sedan aldrig blev av pga en eller annan anledning... och sedan har namnet bara liksom stannat kvar i skallen på mig sedan dess.

Gymir

Veteran
I mutant år 0 hade jag en karaktär som hette Ebola. Fyra armar och insektsvingar, iklädd en rygglös klänning.
I gruppen brukar det vara många bra namn, men jag är sämre på att komma ihåg dem. Tim Salabim är en vinnare dock.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
IIRC: I min Traveller-kampanj för ca 35 år sedan hade Oldtimer en rollperson vid namn Will Travel.

I en annan Traveller-kampanj förekom äventyraren John Smith-Wesson.

Jocke

Man med skägg
En gång i min barndom, när det börjat komma några två år yngre killar till rollspelsmötena och vi var så många att vi var tvungna att dela upp oss i två grupper fick jag ansvaret att vara spelledare för de yngre. För att de skulle ta spelet på mer allvar så bad jag dem döpa sina vapen (antar att jag läst tipset i en sinkadus). Stefan tänkte efter länge och döpte sen sitt svärd till Statstjänstemannen. Han var elva eller tolv och redan ett geni.

Nån gång runt millennieskiftet körde vi en eonkampanj där en av spelarna var nekromanter. Någon föreslog att han skulle kalla den för Slaugther eller Gore och så var Slothos Kåre född.

I Mutant UA spelade jag en uppfinnare som hette Nikandor Tut. När vi startade företag i Nordholmia döpets det till Tutligheten och Son (för att ge det nån slags legetimitet) en hette min rollperson såklart Tutligheten i resten av kampanjen, som bara tog tre år till att spla klart.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
En vän till mig hette Oke Becks när vi spelade Drakar på 80-talet. Han fick det från två burkar som stod på bordet. Oke från Coke och Becks är ett öl. Min karaktär hette Otis Fenhorn. Otis från Superman och Fenhorn tyckte jag lät fornnordiskt (hmm). Min lillebror hade svårt att hitta på namn så vi andra (äldre som vi var) döpte honom till Sir Ankenstein. Kan ju gissa vad han spelade. Min första mutantkaraktär hette Klops, en muterad soldatgrodda, efter mitt försök till att skriva hur grodor lät (klops, klops, klops). Jag minns att jag ville bli soldat tack vare bilden på soldaten i regelboken (inte för att jag fick starta med ett autogevär).

da_bohz

Swordsman
Jag kom precis att tänka på en experimentell karaktär för ett kort äventyr i ett hemmabygge en gång i tiden.
?Tanken med karaktären var att han inte skulle vara överdrivet bra - eller dålig - på någonting, men var någon typ av privatdeckare i ett Noir-regnigt London.
?Hans namn blev Medol Motty och han dog jättefort (tror SL inte riktigt uppskattade min lilla ordvits).

micke_p

Veteran
En kompis spelade en muterad råtta i Mutant (1984) som bar slokhatt och dubbla puffror i hölster på höften vilka släpade i marken. Råttan hette Elake Juan (utt. yu-an) Cato och var, enligt beskrivning, tydligen väldigt elak i största allmänhet, men inte i handling.

Khan;n215386 said:
Jag vill minnas att det finns en SLP som heter så i grundboken till western 3. Är din vampyr en gammal western-skurk, månne?
Justin Case finns med i Arizona till Western III. Namnet är ett alias för Toves rollperson i vår egen Arizonakampanj.

/Anders & Tove

Mundo

Myrmidon
Den Puckade Räven hette en djur-mutant i Mutant: Undergångens arvtagare. Hon slogs genom att kasta hockey-puckar på folk (hon hade hittat ett rör med dem och använde dem nu som vapen). Nog bästa spelarkaraktärsnamnet, men vi hade många bra namn där. Adelsnamnen var fantastiska också.

Af Lopp och Gyllengylf var de två största adelsfamiljerna i staden. Spelarna var lierade med Gyllengylf-familjen.