På engelska finns det säkert. Tunnels & Trolls? Barbarians of Lemuria? Labyrinth Lord? Mini Six med D6 Fantasy?APM;n103271 said:Ja, att svara på den här tråden förutsätter ju lite att man har koll på vad som redan finns i hobbyn. Det kan jag kanske inte säga att jag har, men något som jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
Ta en titt på mitt Oriak. Färdighetsbaserat och traditionellt men med en hel del nyskapande.APM;n103271 said:Ja, att svara på den här tråden förutsätter ju lite att man har koll på vad som redan finns i hobbyn. Det kan jag kanske inte säga att jag har, men något som jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
Saga!APM;n103271 said:Ja, att svara på den här tråden förutsätter ju lite att man har koll på vad som redan finns i hobbyn. Det kan jag kanske inte säga att jag har, men något som jag skulle vilja hitta är något i drakar och demoner-stilen men med mycket simplare regler. Jag vill fortfarande ha grundegenskaper och färdigheter men mindre motståndstabeller osv. Men åter igen - finns det redan?
Vill du ha allt det i ett spel eller nöjer du dig med tips?Anchorman;n103279 said:Ett system som stödjer
Post apokalyptic (törst, hunger, trötthetsregler)
Taktiska stridsregler för både närstrid och avståndsstrid
superkrafter
Och det ska vara så enkla regler som möjligt
Mutant år Noll. Förutom möjligen punkt två.Anchorman;n103279 said:Ett system som stödjer
Post apokalyptic (törst, hunger, trötthetsregler)
Taktiska stridsregler för både närstrid och avståndsstrid
superkrafter
Och det ska vara så enkla regler som möjligt
Fading Suns ligger bra till för detta. Kanske inte så ingående som du vill beskriva det hela men det är inte svårt att skapa en högadlig kampanj då FS till stor del bygger på dessa delar.Krille;n103296 said:Mycket av mina önskerollspel är rymdrollspel, märker jag.
Jag vill ha ett episkt galaxdrama, där rollpersonerna är skitmäktiga typer i toppen av adelshierarkin i ett galaktiskt kejserligt hov med massor med konspirationer. De behöver nödvändigtvis inte vara varandras vänner, men istället för att slå på varandra (man kan ju inte ha adligt blod på sina händer) så skickar de spioner mot varandra, eller krigsflottor, eller använder någon av hemligheterna man har för att utpressa varandra. Typ Rome eller Game of Thrones i rymden.
7th Sea eller vad det nu heter - kanske...?Peter;n103351 said:Ett swaschbucklande weird horror/alkemispel som utspelar sig i väst- och centraleuropa runt år 1600 med enkla regler - någonstans mellan BoL och Savage Worlds, inkl. enkla men roliga regler för alkemi och för fäktning.
Vad innebär progressivt i denna formuleringen? Stormbringer - inte så progressivt men spelet finns ju redan. Nya kommande Conan kanske?Peter;n103351 said:Ett progressivt Sword and Sorcery-spel a la Elric, med lovecraftiansk skräck, fundamentalt omänskliga (oanimaliska...) fantasyfolkslag och mycket demonologi och hårdrock. Oförlåtande trolldoms- och korruptionsregler.
I Elric-böckerna är ju Elric en rebell mot sitt eget samhälles traditioner och mot ödets styrande hand. Dessutom är han en drift med fantasystereotyper och beefcakehjältar a la Conan. Det är egentligen inte det politiska innehållet jag är ute efter (Moorcock är väl någon sorts anarkist) utan den edgiga känslan. Mervyn Peake har det också i viss utsträckning - en drift med konventioner och överdrivet konservativa samhällen. En sorts satirfantasy.PAX;n103356 said:Vad innebär progressivt i denna formuleringen? Stormbringer - inte så progressivt men spelet finns ju redan. Nya kommande Conan kanske?
Peter;n103358 said:I Elric-böckerna är ju Elric en rebell mot sitt eget samhälles traditioner och mot ödets styrande hand. Dessutom är han en drift med fantasystereotyper och beefcakehjältar a la Conan. Det är egentligen inte det politiska innehållet jag är ute efter (Moorcock är väl någon sorts anarkist) utan den edgiga känslan. Mervyn Peake har det också i viss utsträckning - en drift med konventioner och överdrivet konservativa samhällen. En sorts satirfantasy.