Rymdhamster;n103392 said:
Menar du som dungeon crawl classic, med slumptabell för varje besvärjelse?
Känns i och för sig inte så magiskt. Mest bara random.
Det är svårt att sätta fingret på, men i bra fantasylitteratur väcker magi förundran. Det är denna känsla som jag saknar i rollspel.
I DnD/OSR är det häftigt med magiker som använder magic missile eller fireball, men graden av förundran är exakt noll då alla vet precis vad som ska hända.
Jag tycker slumptabellerna i DCC är charmiga, men som du säger så känns de mer slumpmässiga än att väcka förundran.
I nästan alla versioner av DnD har det någon gång funnits något som kallats Wild Magic.
Här börjar vi närma oss känslan som jag är ute efter, men jag tycker inte riktigt att det når ända fram.
I andra rollspel, som GURPS, är trollformler färdigheter och man måste slå för att lyckas använda magi. Detta är inte myckt bättre än DnD. Man vet ju vad som kommer att hända: antingen lyckas man eller så misslyckas man.
Det kan bli lite intressant om man har med fummel och perfekta slag, men jag kommer inte på något bra systemm just nu.
Man kan även använda system där magi är farligt: som paradox i Mage, Sorcerers i Conan eller dark points i STAR WARS. Men det ger mer en känsla av skräckblandad förtjustning och inte den känsla av förundran som jag är ute efter.