Nekromanti Vad saknas?

Honken

Hero
Re: Våpenklassifisering

Jo, men min tanke är en lite mer inituitiv version. För att fixa det där så måste man kunna systemet. Jag kan tyvärr inte systemet. Dessutom kan jag inte se att 'O' används någonstans i vapenlistorna.

/Honken

G

Guest

Guest
Re: Våpenklassifisering

Nä jag håller med, och efter en koll så vet jag att det inte finns med i grundboken, och i offensiv står inte ens O med bland tillbehören.

Jag skulle gärna se en tillgänglighetskod utöver restriktioner och olaga vapen om man jämför med utrustningslistorna.
Först har vi de lagliga vapnen, en pistol från cheapo finns nog att köpa i pelles kvarters vapen medans en autogranatkastare med extra allt inte lär finnas i många butiker även om det är helt lagligt att skaffa, samma sak gäller också ruger dragon deluxe.

Sedan kommer vi över till olaga vapen, vi tar det vapnet som är helt gjort i tenton, i undre världen tror jag att det är relativt vanligt jämfört med en modern luftvärnsmissil, och detta borde helt klart begränsa åtkomsten.

ripperdoc

Myrmidon
Det kanske inte framgick av mitt inlägg, men improvisation är det jag gör hela tiden. Det är inte ett problem, jag gillar att improvisera. Jag bläddrar nästan aldrig i boken. Men hade jag velat använda reglerna som de står hade jag behövt bläddra en massa tills de sitter i ryggmärgen. Nu är jag dock nöjd med att improvisera fram regler.

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
Tillgänglighet

Alltså, det där med tillgänglighet tycker jag är något av ett "non-existent problem". I dagens samhälle kan man via nätet ganska lätt hitta riktigt udda saker och i Neotech, med smarta agenter (program som hittar vad man vill) så är det verkligen trivialt att hitta även de allra ovanligaste prylarna. Även om du inte kan beställa över nätet (vilket måste anses som mycket konstigt i Neotech) så kan du lätt hitta adressen till butiken och ta dig dit, särskilt eftersom man normalt sett befinner sig i miljonstäder där allt finns att tillgå. Tillgänglighetsregler är snarare ett behov i andra världar där man måste hitta till rätt butik, etc. Däremot är det intressant att se vilka lagar som gäller, d.v.s. vad kräver licens, vad är förbjudet. Problemet med det är att i lagarna är extremt snåriga och skiljer sig från land till land eller mellan städer, så det blir upp till spelledaren att komma på dessa ändå.

Så för att fortsätta min tidigare argumentation - Neotechs problem löses inte med nya eller bättre regler och i fallet tillgänglighet kan Neogames inte göra situationen särskilt mycket bättre för spelledare. De tillgänglighetsregler som finns räcker och blir över eftersom behovet är så litet.

/RipperDoc - som dock välkomnar artiklar på ex. NoGo om lagar och restriktioner på olika ställen

ripperdoc

Myrmidon
Re: Cyberspace

Giftregler håller jag med om och jag kommer arbeta för att dessa dyker upp i nästa Neotech. Däremot gissar jag att cyberspace är avsiktigt vagt beskrivet eftersom:
1) Själva cyberspace kan se ut på miljoner olika sätt även i Neotech... en viss beskrivning skulle inte gälla mer än en liten, liten del av nätet
2) Spelledare kan vilja beskriva sin egen cyberspace för att synka det med sitt övriga spelande. Neogames vill inte ha ett cyberspace där de andra får sitta och vänta på hackern - kort sagt, själva cyberspace-världen är långt ifrån så betonad som den är i ex. CP2020. Man ska inte beskriva exakt hur en person navigerar sig fram i cyberspace, snarare utföra mer generellt hållna uppgifter som att "hacka telefonväxeln".

Sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att all världsinformation till Neotech finns att läsa i bokhyllan, eftersom många ställen i Neotech är rejält annorlunda jämfört med dagens värld.

/RipperDoc - emot alla

Honken

Hero

Spelledare kan vilja beskriva sin egen cyberspace för att synka det med sitt övriga spelande. Neogames vill inte ha ett cyberspace där de andra får sitta och vänta på hackern - kort sagt, själva cyberspace-världen är långt ifrån så betonad som den är i ex. CP2020. Man ska inte beskriva exakt hur en person navigerar sig fram i cyberspace, snarare utföra mer generellt hållna uppgifter som att "hacka telefonväxeln".

Jag håller med, jag har själv spellett Shadowrun som har sin Matrix. På sätt och vis är det ju roligt, men tiden det tar för hackern att tränga in i ett datorsystem i det spelet är tid då de andra spelarna inte kan vara aktiva. Den typen av hacking tar för mycket tid.

/Honken

Nordmannen

Veteran
Re: Tillgänglighet

Nåda nåda, så enkelt kan det ikke være. For i så fall så ville onkel politi komme og sette kroken på døra sporenstreks, da det (ifølge meg) ikke er lov å selge våpen som jeg har klassifisert som C, R og X (se tidligere innlegg) til hvemsomhelst, næhæhei RP for værsågod finne fram terningene sine og kaste mot Underverden.

Men for all del, la våpen flyte fritt, noe som vil føre til at RPs fiender vil være godt utstyrt, noe som fører til at RP væpner seg til tennene og SLP blir justert deretter, SL vinner jo ALLTID, men som oftest vil han bare at spillerne skal ha det gøy (alltså, man lar RP leve så lenge de ikke gjør noe de ikke burde ha gjort)

//Nordmannen synes strider er til for å minne spillerne på at de ikke rollespiller godt nok...eventuelt har han ikke funnet på noe bedre til spillmøtet.

Joker

Veteran

Men å andra sidan, om man tar sig någon längre tid för att spela ett intrång, så kanske hela gruppen skall utföra den fysiska aktiviteten av att bryta sig in, medans man lämnar en hacker till att "ghost":a åt de andra. Det innebär att den spelaren kommer ha väldigt lite att göra, om man inte rollspelar aktiviteterna där. Jag tycker personligen att man skulle presentera mer fokus för Nätet och Cyberspace, då jag personligen anser att fokus borde skiftas åt det hållet. Tycker för tillfället det är enormt mycket intresse av vapen och mina spelare hör inte till de våldsamma. Tvärtom så brukar de försöka gå igenom sina kampanjer utan att besitta vapen överhuvudtaget.

Sedan tycker jag att systemet för närstrid är lite fattigt i Neotech, så jag brukar också där importera Eons lite, med modifaktioner. I övrigt vill jag bara ge en stor eloge till både Neotech och Eon, som är mina absoluta favvis-lir!

/ Joker

Krille

Super Moderator

"Sedan tycker jag att systemet för närstrid är lite fattigt i Neotech"

Mmm. Det beror på att närstrid är ute i Neotech. Ca 500 år omodernt, om man ska vara någorlunda petig.

Nordmannen

Veteran

Stemmer i, man KAN kjøre primitive våpengorillaer som mest trolig ville dø i løpet av de tre første spillmøtene hvis det ikke hadde vært for en (altfor) snill SL. Kjør hacking, hightech, gadgets og slikt noe. Våpenfreaks kan vel plaffe ned et par dusin ondinger (relativt begrep) for så å dø selv i kampen eller rotne i fengsel (Polynesia e.l.), SKIKKELIGE RPs kan utradere hele mafiaorganisasjoner, uten at noen fatter mistanke.

ripperdoc

Myrmidon

Av alla de jag spellett i Neotech genom åren så har dock ingen kommit på en bra plan utan tillhörande våld. Kanske är det mig det är fel på, eller så har jag otur - men jag misstänker att det är jäkligt svårt för spelarna att komma på de där snygga "filmidéerna" som sänker hela megaföretag. Det är alltid enklare att skjuta sig fram (enklare att komma på - ska man vara realistisk är "springa-och-skjuta"-planerna vanligtvis de mest korkade planerna om man vill överleva).

/RipperDoc

Nordmannen

Veteran

Næhæhei, min metode er den eneste som fungerer, vanskelig? Helt klart men hvis du skal prøve å bruke rå voldsutøvelse, må man ha så übre RPs at man er i stand til å knekke "de store" uten å løsne ett skudd, og da overlever man som regel. Skal man bruke vold så vil man trolig bli cybermaniacs og tatt hånd om av Interpol (.780 lager et hull med 2cm i diameter, og her snakker vi om mange, i tillegg til 15mmAMR, og alle de andre leketøyene fra Interdynamics.

Av alla de jag spellett i Neotech genom åren så har dock ingen kommit på en bra plan utan tillhörande våld.
Min RP var med på å rappe de britiske kronjuvelene med søvngass som groveste skyts. Så det så...