Elk82
Veteran
Hej
Jag sitter och knåpar på ett litet introduktionsäventyr till ett OSR (förmodligen LotFP) och behöver hjälp med en” dungeon” som spelarna ska utforska. Varför spelarna ska utforska stället är inte så viktigt just nu utan jag tänkte börja i en annan ende och skapa själva äventyrsplatsen först och sedan komma på själva äventyrets handling efteråt.
Tanken är att äventyrarna ska bege sig till ett ödsligt stort gammalt hus på ett i allmänhet ödsligt ställe och där ska det finnas en massa rum med en massa roliga saker och farliga utmaningar som spelarna ska pilla med. Tanken är väl att huset ska tillhöra någon galen trollkarl eller vetenskapsman.
Det jag behöver hjälp med är att komma på vad det finns i rummen. Jag tänkte att jag kanske kan få några galna och märkliga förslag från er på forumet i just den här frågan. Tanken är att folk kanske kan använda nedanstående mall för att ge bra beskrivningar över olika rum. Försök gärna komma med förslag på hur rummet kan påverka andra rum i huset och hur rpna kan klara sig utan att behöva strida mot alla varelser de stöter på.
Exempel
Rum: Kök
Beskrivning av rummet: Förutom vad man kan förvänta sig i inledningsdag så finns det även en gigantisk gjutjärnsgryta som står över en stor eldstad. I grytan kockar en slemmig och äcklig soppa som ser ut att vara gjord på köttfärs. Det finns även en mindre hög med djurkadaver i rummet som luktar allmänt illa och drar till sig flugor.
Varelser: En otäck rese iklädd ett smutsigt förkläde sitter intill kadaverhögen och tuggar på djurdelarna för att sedan spotta eller spy ut det tuggade kött och benresterna i grytan med jämna mellanrum. Resen är egentligen snäll och kommer inte anfalla rpna utan förutsätter att de bor i huset och bjuder dem på mat så fort de kommer in i rummet. Om rpna inte vill äta maten blir han vansinnig och försöker tärna rpna med sin köttyxa och blanda ut delarna i soppan.
Fällor: Inga
Skatter: Några silverfat
Övrigt: Då och då kommer vättarna i det angränsande rummet in och hämtar matportioner i silverskålar som de sedan delar ut till husets invånare vid lunch, kvällsmat och frukost. Förövrigt kan trollkarlen i tornet bara äta passerad mat pga problem med tänderna.
Jag sitter och knåpar på ett litet introduktionsäventyr till ett OSR (förmodligen LotFP) och behöver hjälp med en” dungeon” som spelarna ska utforska. Varför spelarna ska utforska stället är inte så viktigt just nu utan jag tänkte börja i en annan ende och skapa själva äventyrsplatsen först och sedan komma på själva äventyrets handling efteråt.
Tanken är att äventyrarna ska bege sig till ett ödsligt stort gammalt hus på ett i allmänhet ödsligt ställe och där ska det finnas en massa rum med en massa roliga saker och farliga utmaningar som spelarna ska pilla med. Tanken är väl att huset ska tillhöra någon galen trollkarl eller vetenskapsman.
Det jag behöver hjälp med är att komma på vad det finns i rummen. Jag tänkte att jag kanske kan få några galna och märkliga förslag från er på forumet i just den här frågan. Tanken är att folk kanske kan använda nedanstående mall för att ge bra beskrivningar över olika rum. Försök gärna komma med förslag på hur rummet kan påverka andra rum i huset och hur rpna kan klara sig utan att behöva strida mot alla varelser de stöter på.
Exempel
Rum: Kök
Beskrivning av rummet: Förutom vad man kan förvänta sig i inledningsdag så finns det även en gigantisk gjutjärnsgryta som står över en stor eldstad. I grytan kockar en slemmig och äcklig soppa som ser ut att vara gjord på köttfärs. Det finns även en mindre hög med djurkadaver i rummet som luktar allmänt illa och drar till sig flugor.
Varelser: En otäck rese iklädd ett smutsigt förkläde sitter intill kadaverhögen och tuggar på djurdelarna för att sedan spotta eller spy ut det tuggade kött och benresterna i grytan med jämna mellanrum. Resen är egentligen snäll och kommer inte anfalla rpna utan förutsätter att de bor i huset och bjuder dem på mat så fort de kommer in i rummet. Om rpna inte vill äta maten blir han vansinnig och försöker tärna rpna med sin köttyxa och blanda ut delarna i soppan.
Fällor: Inga
Skatter: Några silverfat
Övrigt: Då och då kommer vättarna i det angränsande rummet in och hämtar matportioner i silverskålar som de sedan delar ut till husets invånare vid lunch, kvällsmat och frukost. Förövrigt kan trollkarlen i tornet bara äta passerad mat pga problem med tänderna.