MattiasLejbrink
Swordsman
I den här tråden tänkte jag diskutera vad ett äventyr bör innehålla.
Tänk brett nu när jag använder ordet "äventyr", jag avser alltså utgåvor som inte är rena grundregler eller världsböcker. Alltså något som beskriver en tänkt händelsekedja, allt från en dungeon med monster och skatter till ett friformssenario.
En annan premiss är att jag ser att ni gärna undviker svar av typen "det är bra med extra allt", det funkar bara på pizza Skämt åsido, tänk att man vill ha ner längden (mängden sidor) och verkligen fokusera på det som behövs för att hjälpa spelledaren att på kort tid få stöd för att skapa en fantastisk spelupplevelse för gruppen.
En variant är ju att beskriva en grotta och varje rum samt möjligen ge ett intro och en avslutstext, klassisk dungeon crawl. Personligen tycker jag dessa fyller sitt syfte om man vill ha just ett sådant, men det hjälper inte spelledaren att skapa en löpande episk storyline och de innehåller oftast inga genomtänkta personporträtt.
Dags för de klassiska Drakar och Demoner-äventyren samt Mutant. De är mer eller mindre upplagda som dungeon crawls, om än i andra miljöer. Men man har kompletterat med Appendix som beskriver viktiga personer - antagonister. Det här är ett format jag länge hade som favorit.
Mitt sista exempel är från Harnmaster såklart, eftersom jag precis börjat spela. Där kan själva platsen (grottan/byn/whatever) sakna beskrivning av hela rum och personer. Jag uppfattar det som att de gått från andra hållet - de har lagt sidorna på dramaturgin och bakgrund. Sen kan spelledaren fylla i med detaljerna som monster och skatter. Ovant, men jag börjar gilla det som fasen. Och den enkla anledningen till det är att jag tycker att det är enklare att improvisera fram monster, rum och skatter än en sammanhängande storyline.
Så, hit me med era tankar. Allt är intressant!
Tänk brett nu när jag använder ordet "äventyr", jag avser alltså utgåvor som inte är rena grundregler eller världsböcker. Alltså något som beskriver en tänkt händelsekedja, allt från en dungeon med monster och skatter till ett friformssenario.
En annan premiss är att jag ser att ni gärna undviker svar av typen "det är bra med extra allt", det funkar bara på pizza Skämt åsido, tänk att man vill ha ner längden (mängden sidor) och verkligen fokusera på det som behövs för att hjälpa spelledaren att på kort tid få stöd för att skapa en fantastisk spelupplevelse för gruppen.
En variant är ju att beskriva en grotta och varje rum samt möjligen ge ett intro och en avslutstext, klassisk dungeon crawl. Personligen tycker jag dessa fyller sitt syfte om man vill ha just ett sådant, men det hjälper inte spelledaren att skapa en löpande episk storyline och de innehåller oftast inga genomtänkta personporträtt.
Dags för de klassiska Drakar och Demoner-äventyren samt Mutant. De är mer eller mindre upplagda som dungeon crawls, om än i andra miljöer. Men man har kompletterat med Appendix som beskriver viktiga personer - antagonister. Det här är ett format jag länge hade som favorit.
Mitt sista exempel är från Harnmaster såklart, eftersom jag precis börjat spela. Där kan själva platsen (grottan/byn/whatever) sakna beskrivning av hela rum och personer. Jag uppfattar det som att de gått från andra hållet - de har lagt sidorna på dramaturgin och bakgrund. Sen kan spelledaren fylla i med detaljerna som monster och skatter. Ovant, men jag börjar gilla det som fasen. Och den enkla anledningen till det är att jag tycker att det är enklare att improvisera fram monster, rum och skatter än en sammanhängande storyline.
Så, hit me med era tankar. Allt är intressant!