Vad ska DITT skadesystem innehålla?
Jag tycker att du bör tänka mer i banorna av "vad är det jag vill illustrera av mitt spel i en strid" än "vad är det jag vill illustrera av en strid i mitt spel". Skillnaden är viktig. Att illustrera hur en strid "fungerar" i regeltermer kan bli hur komplicerat som helst, utan att ha någon anknytning till spelvärlden. I så fall drar jag väl hellre fram mitt EON-regelverk. Det som gör "hemgjorda" spel intressanta är att konstruktörerna inte har några egentliga begränsningar. Uttnyttja det. Satsa inte på att göra ett EON III, eller DoD fast med häftigare skadesystem, utan satsa på att definiera vad ditt spel är "bra" på och vad som gör det intressant.
I det här fallet handlar det alltså om vilken profil ditt spel har. Är det ett smutsigt low-fantasy kanske det vore idé med lite regler om infektioner i sår och ett dödligt skadesystem. Är det ett heroiskt high-fantasyspel, kanske en hjälte kan skaka av sig ett par pilar utan problem. Det är också bra om du kan hålla en linje med resten av ditt regelverk. Är allt odetaljerat förutom striden ger det en klar obalans i spelandet. Är reglerna dessutom annourlunda (slå T6 för att hoppa, men i strid ska man ha en T20) blir det hela bara komplicerat, och kommer förmodligen aldrig användas.
Frågan om hur mycket regler man använder när man spelar är närliggande och intressant, men inte relevant i det här fallet. Så därför säger jag vad jag tycker ändå... /images/icons/wink.gif Som de flesta vet tycker jag inte alltför mycket om regler, och särskilt inte långdragna sådana. Strider ska vara korta och "actionfyllda", men resultatet (infektioner, skador, sårläkning, brutna ben, amputeringar och annat kul) kan gärna få vara "långdraget".
{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }