Nekromanti Vad ska jag göra med rollperson.se?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Av en ingivelse reggade jag domänen rollperson.se nyligen, men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med den.

En idé jag hade var att helt enkelt ha sidan som en samling virtuella rollformulär (icke självräknande, till en början). Användare ges konton, varje konto kan skapa rollpersoner eller mallar med ett hyfsat enkelt unifierat system (listor, pluppar, sifferrutor). Man kan göra sin rollperson publik och sökbar, eller ha unika URL:er man kan skicka till sin SL eller liknande.

Då tänker jag mig dessutom möjligheten att spara som PDF i ett senare skede, hyfsat snygga utskrifter, och att kunna kolla på och ändra på sin rollperson via mobiltelefon (åtminstone smartphones).

Har ni andra idéer? Förslag?

Christoffer

It's all pig.
För mig som diggar PbP, spelat/spelar endel via Skype osv, tycker jag det låter som en alldeles utmärkt idé. Speciellt om du skulle möjliggöra skapandet av mallar så att när jag vill skapa en ny karaktär kan jag välja exempelvis "Burning Wheel - Kort kampanj" som en mall med de val som passar Burning Wheel när man inte spelar mer än fem sex spelmöten.

Låter helt klart grymt! Att den räknar själv och har sig ser jag inte som speciellt viktigt, men trevligt om du får till det. Men skapandet utav mallar ser jag som något som verkligen skulle kunna lyfta sidan. Annars brukar allt sådant där tendera att bli något slags D20/BRP hybrid som ingen blir glad av.

krank

Poppe said:
För mig som diggar PbP, spelat/spelar endel via Skype osv, tycker jag det låter som en alldeles utmärkt idé. Speciellt om du skulle möjliggöra skapandet av mallar så att när jag vill skapa en ny karaktär kan jag välja exempelvis "Burning Wheel - Kort kampanj" som en mall med de val som passar Burning Wheel när man inte spelar mer än fem sex spelmöten.

Låter helt klart grymt! Att den räknar själv och har sig ser jag inte som speciellt viktigt, men trevligt om du får till det. Men skapandet utav mallar ser jag som något som verkligen skulle kunna lyfta sidan. Annars brukar allt sådant där tendera att bli något slags D20/BRP hybrid som ingen blir glad av.
Absolut. Det skulle vara ganska enkla grejer till en början, men folk fick väl göra feature requests allt eftersom.

Enkel början, som jag tänker mig:

- Det finns fem sorters grundfält: Siffror, textrutor (små), textrutor (flerradiga), listor och "etiketter".
- Det går att göra "tabeller" eller matriser upp till en viss begränsad storlek i antal rutor x/y. Varje kolumn kan då ges en typ av grundfält, som gäller för alla nya rader som adderas.
- Till en början kommer mallarna mest att finnas tillgängliga på det egna kontot, med en definitiv plan att lägga in delning lite som spotifyspellistor eller liknande framöver.
- I början blir det invite-only, så kan man bygga ett system för att regga sig senare.

Sedan finns det såklart tankar om framtiden; om att kunna bygga layout och sådant, att man nån gång kanske måste begränsa hur många mallar resp. rollpersoner man får ha per konto, etc.

Det första jag behöver fundera över är dock datastrukturer, utifrån den tidiga skissen. Hur jag ska lägga upp saker "bakom kulisserna" för att det ska bli så bra som möjligt.

Dessutom: ett arkiv med rollformulär (eller länkar till rollformulär) till alla rollspel. Formulären brukar ju vara "kopiera fritt". Om någon har gjort ett snyggare eller mer funktionellt formulär än originalet så är det länkat till det också.

krank

Mannen i skogen said:
Dessutom: ett arkiv med rollformulär (eller länkar till rollformulär) till alla rollspel. Formulären brukar ju vara "kopiera fritt". Om någon har gjort ett snyggare eller mer funktionellt formulär än originalet så är det länkat till det också.
Potentiella problem:

1) vem kollar så att de formulär som läggs upp är helt lagliga?
2) ska det finnas 100 varianter av varje spels formulär? Om inte, hur begränsar man?

"alla rollspel" är ganska många, liksom. Framför allt om man dessutom ska ha "alla varianter". Min hårddisk är inte oändlig =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Enkelt: Du lägger upp rollformulären och på så sätt får du givetvis kontroll över vilka som är lagliga. Men det är lite extra arbete iofs.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Whoa. Det där var ju en helt annan användning än jag tänkte som var mycket ballare. Jag tänkte mer i stil med en sajt som ger tips på hur man skapar karaktärer och levandegör dem. Men det här är ju mer awesome! :gremlaugh:

krank

Endyamon said:
Men det här är ju mer awesome! :gremlaugh:
Dessutom kan jag roa forumet med supertråkiga databasdiagram senare =)

solvebring

Superhero
vem kollar så att de formulär som läggs upp är helt lagliga?
Du frågar runt och använder helt enkelt bara formulär (fast bra sådana) som folk gjort själva och är villiga att sprida, som t.ex. Arferts Eon-formulär.

ska det finnas 100 varianter av varje spels formulär? Om inte, hur begränsar man?
Jag skulle försöka att begränsa mig till originalstandarden. Det vill säga formulär som håller samma standard som originalet. Alternativt max två formulär per spel, ett med originalstandard och ett expanderat med lite extra tjosan på.

... Kort och gott, jag tror att du kommer får arbeta mycket med de olika spelens erfarna spelare, och även kanske i vissa fall spelens makare.

krank

solvebring said:
... Kort och gott, jag tror att du kommer får arbeta mycket med de olika spelens erfarna spelare, och även kanske i vissa fall spelens makare.
Dvs, frågan "vem gör arbetet" blir "jag som sitens ägare". Sorry, så sugen på extrajobb är jag inte. Får bli wishlist-markerat önskemål, kanske-nångång-eventuellt-näralltannatärklart.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Dvs, frågan "vem gör arbetet" blir "jag som sitens ägare". Sorry, så sugen på extrajobb är jag inte. Får bli wishlist-markerat önskemål, kanske-nångång-eventuellt-näralltannatärklart.
Vilken del har du tänkt göra? Dvs. hur mycket ska användarna göra själva? Formulären ska väl vara färdiga för dem att använda?

krank

solvebring said:
Vilken del har du tänkt göra? Dvs. hur mycket ska användarna göra själva? Formulären ska väl vara färdiga för dem att använda?
Nej, i första hand skapar jag grundsystemet, mallar ("rollformulär") kan användare skapa och sedan göra publika om de vill. Och så kan man kolla igenom de publika formulären och göra en "kopia" av dem till sitt eget konto.

Planen är att man först och främst ska kunna bygga de formulär man själv vill ha.

EVENTUELLT kan jag tänka mig att ha en kategori "rekommenderade"/"officiella" formulär för en del spel.

solvebring

Superhero
Planen är att man först och främst ska kunna bygga de formulär man själv vill ha.
Det är just sånt jag hade i åtanke när jag sade att du säkert kommer att behöva snacka en hel del med spelare och spelmakare, för att höra efter vad folk vill ha osv.

Christoffer

It's all pig.
Plus och minus-knappar. Det vore riktigt bra om man för vissa värderutor kunde kryssa i att "Jag vill ha öga/minska" och då få ett litet plus och ett litet minus för att öka och minska värdet i rutan. Underlättar enormt om systemet är aktivt och man ofta ändrar värden.

Och ja, ställer gärna upp och bygger mallar, testar och donar.

En sak bara, jag tycker absolut att en viktig grej är att dela mallarna, antingen om man kan skicka dem till en speciell användare eller dela dem med en grupp man bjuder in till eller hur man nu vill göra. Det är rätt onödigt om man är flera stycken som bygger formulär för samma saker, för det lär vara ett litet jobb att få till ett bra ändå. Så, gärna möjligheten att antingen bara låta mallar vara publika, eller dela dem med utvalda användare, så tidigt som möjligt.

krank

Poppe said:
Så, gärna möjligheten att antingen bara låta mallar vara publika, eller dela dem med utvalda användare, så tidigt som möjligt.
Absolut. Såhär ser problemet, och min tanke, ut ungefär:

A skapar en häftig CoC-mall som han tycker funkar bra.
A testar att skapa några rollpersoner.
Sedan ändrar A i mallen. De rollpersoner han skapat kommer nu att funka dåligt, eftersom fält bytt plats och namn etc.

A markerar nu mallen som publik.

B letar efter en CoC-mall, och söker efter coc i listan med publika mallar. Hon hittar A's mall, och tycker den verkar fylla hennes syften.

INSTANS-VARIANT:
B väljer att rakt av använda sig av A's publicerade mall. Eftersom det fortfarande är A's mall så är det fortfarande bara A som kan ändra i den.
Och när A nu ändrar på mallen, så blir B's alla rollpersoner ogiltiga.

KOPIA-VARIANT
B väljer att kopiera mallen till sitt konto, och får en helt egen version av mallen som hon kan redigera själv helt separat från den publika versionen.

Alltså; kopplingen mellan mallar och rollpersoner, och hur de sparas, ställer till det lite. Ska man ha en kopia sparad av varje mall för varje användare som använder mallen, eller bara en kopia? Den ena lösningen (instans) skapar problemet att när originalet ändras, så ändras alla kopiorna (vilket fuckar upp rollpersonerna), men den andra lösningen innebär att det skapas en massa extrakopior av varje mall.

Det är den grej jag funderar över just nu, hur det ska lösas.

krank

wilper said:
Kryssrutor / Plupprutor.
Jag har funderat på det, och kan tänka mig det (liksom jag kan tänka mig plus/minusknappar). Däremot är de inte högprioriterade; i och med att systemet inte kommer att kunna räkna inom överskådlig tid känns det kanske lite... Jag vet inte. Vad kan göras med plupprutor som inte kan göras med textrutor? och ja, jag vet att White Wolfs spel och liknande kommer att bli snyggare, men i första läget är jag ute efter ett system som fungerar.

Planen är att börja med att bygga en väl fungerande kärna som gör minsta lilla, så kan man expandera sedan.

Christoffer

It's all pig.
En pluppruta kan tex användas för att markera att en färdighet är testad i BRP. Eller så kan den användas för att markera conditions i tex Mouse Guard. Kryssa i för att räkna ner hälsa och liknande i FATE (där det inte går att ersätta det med ett nummer för vart krysset kommer, är viktigt).

Såklart det går att ersätta med textrutor inledningsvis, likt O O O X O eller:

X Ont i benet
X Ett öga utstucket
O Nästan död

Men kryssrutor vore smidigt som sagt.

krank

Poppe said:
En pluppruta kan tex användas för att markera att en färdighet är testad i BRP. Eller så kan den användas för att markera conditions i tex Mouse Guard. Kryssa i för att räkna ner hälsa och liknande i FATE (där det inte går att ersätta det med ett nummer för vart krysset kommer, är viktigt).

Såklart det går att ersätta med textrutor inledningsvis, likt O O O X O eller:

X Ont i benet
X Ett öga utstucket
O Nästan död

Men kryssrutor vore smidigt som sagt.
Tja, redan inledningsvis kommer det ju att gå att skapa tabeller eller matriser, som då kan bestå av små textrutor som du kan sätta x eller o i eller whatever.

Det är däremot helt klart en sån där grej som kan komma på fråga i nästa steg, när grunden funkar.

Just nu behöver jag mest fundera ut hur fan jag ska göra med rollformulären och kopplingen till rollpersoner...

krank

Fler idéer:

- Mallar som gjorts publika kan inte längre vare sig ändras eller tas bort annat än av administratören.

- Varje rollperson innehåller sin egen mall, så det inte går att ta sönder "kopplingen". Blir extra information som sparas; motsvarande en kopia av varje rollformulär för varje rollperson.

(Det är alltså inte kompatibla idéer, utan olika sätt att lösa kopplingsproblematiken)