"
DoD m/ä"
Vad menar du med "m/ä"? Någonting med äldre, gissar jag på..
"
Var kommer de ifrån? Vad sysslar de med? Vad är det som gör att de uppfattas som onda av alla andra?"
Tja, jag skulle göra dem till något utav hårdbarkade nomader.. Fast det är skönt att ha dem som "...hackkött som är otrevliga, rör sig i grupp och grymtar högt.", som
Eksem skrev
i en rastankesättstråd.. Om orcherna nu skulle finna någon bosättning har de "tagit över ett mänskligt /.../ och låtit det förfalla pga inkompetens och ovilja att göra ett bra jobb." som
Rising skrev i
värdshustråden eller så söker de sig till naturkonstruerade boplatser såsom grottor..
Alver och orcher är en av de få raser som jag faktiskt bemödat mig med att fundera var de kommer ifrån.. Orcherna kommer ifrån en konflux som skedde, som både kastade om kontinenterna men också sög upp magin från de varelser som fanns.. Jag har någonstans i bakhuvudet en förklaring att magin var mycket vanliga för eoner sedan och att det finns spår kvar av detta än idag, både i form av maginoder och magistormar men också vild magi och hamnbytare.. Orcherna härstammar från vissa av de alver som var grymt magiska och som helt förkolnades och förvreds i och med konfluxens framfart.. Innan dess fanns inte orcher.. De enda som behöll sin (naturliga) magi var drakarna (och all annan magi nu för tiden är konstlad)..
Detta är naturligtvis inget som varelser vet om idag, undantaget enskilda alver som överlevt de följande konfluxerna men de är lika få som skygga.. Alvernas hat mot orcherna ligger därför på ett helt annat djup än de andra humanoiderna, även om mestadelen av alverna inte har någon kunskap om orchernas sanna ursprung.. Det jag vill säga är att "arvshatet" ligger kvar..
"
Dewil (som dock känner sig allt mer tillfreds med tanken på krutvapen)"
Grattis.. Berätta gärna sedan hur det gick..
Något jag själv oroades över i Gondica var hur jag skulle göra i "slutbossstrider" så att spelarna inte kommer in och skjuter ner deras antagonist direkt (gärna med hjältepoäng - finns i Gondica också).. Finns krut (eller liknande) så skulle jag tänka mig lite förändringar i världen.. Framförallt gruvbruk (och vilka är då bäst att hantera krutets hemligheter?
)..
/
Han som annars rekommenderar till att läsa de länkade trådarna