Nekromanti Vad ska jag göra med svartfolken i DoD m/ä?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad ska jag göra med svartfolken i DoD m/ä? Det känns fantasilöst (och en smula rasistiskt) att bara använda dem som intelligensbefriad kanonmat, men tyvärr har jag drabbats av en mental låsning som gör att jag inte kommer någonstans i mina funderingar. Jag vill heller inte bara stryka dem utan i stället ge dem en plats i samhället som inte motsäger de kortfattade beskrivningar som ges i varelsekapitlen men som ändå känns rimlig och konsekvent.

Var kommer de ifrån? Vad sysslar de med? Vad är det som gör att de uppfattas som onda av alla andra?

Mina troll är jag nöjd med, men vad beträffar de andra går jag bet.

Dewil (som dock känner sig allt mer tillfreds med tanken på krutvapen)

Rickard

Urverk speldesign
"DoD m/ä"
Vad menar du med "m/ä"? Någonting med äldre, gissar jag på..

"Var kommer de ifrån? Vad sysslar de med? Vad är det som gör att de uppfattas som onda av alla andra?"
Tja, jag skulle göra dem till något utav hårdbarkade nomader.. Fast det är skönt att ha dem som "...hackkött som är otrevliga, rör sig i grupp och grymtar högt.", som Eksem skrev i en rastankesättstråd.. Om orcherna nu skulle finna någon bosättning har de "tagit över ett mänskligt /.../ och låtit det förfalla pga inkompetens och ovilja att göra ett bra jobb." som Rising skrev i värdshustråden eller så söker de sig till naturkonstruerade boplatser såsom grottor..

Alver och orcher är en av de få raser som jag faktiskt bemödat mig med att fundera var de kommer ifrån.. Orcherna kommer ifrån en konflux som skedde, som både kastade om kontinenterna men också sög upp magin från de varelser som fanns.. Jag har någonstans i bakhuvudet en förklaring att magin var mycket vanliga för eoner sedan och att det finns spår kvar av detta än idag, både i form av maginoder och magistormar men också vild magi och hamnbytare.. Orcherna härstammar från vissa av de alver som var grymt magiska och som helt förkolnades och förvreds i och med konfluxens framfart.. Innan dess fanns inte orcher.. De enda som behöll sin (naturliga) magi var drakarna (och all annan magi nu för tiden är konstlad)..

Detta är naturligtvis inget som varelser vet om idag, undantaget enskilda alver som överlevt de följande konfluxerna men de är lika få som skygga.. Alvernas hat mot orcherna ligger därför på ett helt annat djup än de andra humanoiderna, även om mestadelen av alverna inte har någon kunskap om orchernas sanna ursprung.. Det jag vill säga är att "arvshatet" ligger kvar..

"Dewil (som dock känner sig allt mer tillfreds med tanken på krutvapen)"
Grattis.. Berätta gärna sedan hur det gick.. :gremsmile: Något jag själv oroades över i Gondica var hur jag skulle göra i "slutbossstrider" så att spelarna inte kommer in och skjuter ner deras antagonist direkt (gärna med hjältepoäng - finns i Gondica också).. Finns krut (eller liknande) så skulle jag tänka mig lite förändringar i världen.. Framförallt gruvbruk (och vilka är då bäst att hantera krutets hemligheter? :gremwink:)..

/Han som annars rekommenderar till att läsa de länkade trådarna

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tack!

Du är ju ett levande uppslagsverk av gamla WRNU-trådar. Samlar du dem i ett prydligt indexerat arkiv, eller?

Hursomhelst - tack för trådarna, de innehöll mycket läs- och tänkvärt.

Dewil

<font size="1"> (m/ä är en militär förkortning som betyder "modell äldre" och används om gammal utrustning som inte längre ingår i den ordinarie pryluppsättningen/reglementet/whatever och det därmed inte längre är relevant att hålla reda på det årtal som annars betecknar modellen, t.ex. en ylletröja m/87.) </font size>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tack! [OT]

"Du är ju ett levande uppslagsverk av gamla WRNU-trådar. Samlar du dem i ett prydligt indexerat arkiv, eller?"
Näe, faktiskt inte.. Det är många som tror det.. Jag har bara en tendens att kunna komma ihåg små sökord och när ni skriver saker så fungerar vissa ord som stimuli för att jag ska komma ihåg äldre trådar.. Så länge det inte är saker som Krille eller Rising skrivit så hittar jag tråden inom halvminuten (inklusive laddningstid).. Fast just dessa trådar var ju jag som skapade, så det är lite självklart att jag kommer ihåg dem.. :gremsmile:

/Han som ibland brukar läsa äldre trådar

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Tack! [OT]

Jag har bara en tendens att kunna komma ihåg små sökord

Aha, då kommer jag att bli likadan när jag har hängt här några år... (Jag är redan sån på ett par andra forum.)

Dewil

Ymir

Liten kantbaron
Jag rekommenderar modulen 'Tiraker' till Eon. Jo, jag vet att det är fel spel; men den är det bästa exempel jag sett på hur man får orcher så härligt intressanta och häftiga att de gör halva kampanjvärlden. Modulen hade säkert kunnat inspirera och ge en hel del uppslag, helt enkelt. Till skillnad från de flesta DoD-moduler, då :gremsmirk:

- Ymir, tipsar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Indeed

Jag skriver själv under på det förslaget. Det känns som att trådstartaren är ute efter just Tiraker till sitt DoD. Det är dessutom en ganska bra modul. Själv föredrar jag Bazirk, som är häftiga piratorcher. Samtidigt är inte konceptet så smalt/orginellt att det är svårt att infoga i någon kampanjvärld med standardfantasy som grundkoncept.

Om inte Tiraker är vad man är ute efter skulle jag istället rekommendera att titta närmare på WarCraft-mythosets orcher som i min mening är än mer intressanta än Eons.

Båda två är i varje fall betydligt intressantare än vad som presenteras i "Svartfolk" (även om jag älskade Svartfolk när det begav sig).

- Vulf