Nekromanti vad ska jag göra?

Bastjeman

Veteran
jag spelar dod6 och western...
Har kört eon..
Undrar vad jag ska köpa dessa funderar jag på
Gamla dod
Västmark
Mutant
vilken ska jag välja?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Köp både Mutant och Västmark. Båda är bra spel och det är alltid en god gärning att stödja svenska speltillverkare.

/tobias

Jag skulle nog rekommendera Västmark.
Varför? Jag gillar det mest, men sen så finns det mycket matnyttigt däri också, plus ett enkelt system att använda sig av, och en skapare som är attans snabb i att svara oavsett om en frågor är korkade eller ej. Systemet i sig är också väldigt enkelt, dessutom så kan du ladda hem västmark version 2.14 gratis o prova på först innan du köper västmark 3. Så varför köpa Västmark 3 då???? Förutom att stöja svensk rollspelskultur o ett spel som man verkligen gillar? Tja, det finns en del förbättringar jämfört med Västmark 2.14...
Men vilka tänker jag inte gå in på nu... Saknar dock en del saker, tänker jag heller inte gå in på...
Annars, som nr 2 är det M:UA eller senaste versionen av mutant, för att de har en helskön o okompromissad???? stil rätt igenom hela produktionen plus att de för tillfället har en aktiv forumspublik som gärna hjälper till och att det finns en dröse med äventyr för nerladdning, förutom de utomordentliga produkter som de redan gett ut... dessutom kan man nog lugnt säga att "Det kommer mera"....

chrull

Stockholm Kartell
flyttas till rollspelsforumet. [ant]

mutant:ua är skitbra.

King Kromm

Hero
Det enda jag egentligen kan rekomdera är gamla dod grejjerna, inte för att det andra på någotvis skulle vara dåligt eller rent utav kasst. Nej, har inga större erfarenheter från dem. Men västmark kan du ladda ner från www.foxtail.nu för att få dig en klar uppfattning om det hela innan du bestämmer dig. Och mutant verkar iofs inte helt kasst det heller, men jag vet inte mycke alls om de, har inte ens bläddrat i spelet!! Så där kanske du ska försöka dig på att hitta någon Mutant fantast och be honom förklara och berätta så mycke som möjligt om spelet som han kan, orkar eller har lust. Men gamla dod, tja, jag gillar det, det stora problemet är dock att få tag på spelet och det till ett kristligt pris. Många ev de äldre, och framför allt de "braiga" modulerna e både dyra och svåra att hitta. Vet iofs inte vad du menar med gamla dod, finns ju dod5, chronopia, vilket får den större massan rollspelare att rysa av vämjelse (inte jag) eftersom dom ogillar det, kanske gör du det också. Kanske inte. Lite småannorluda iaf, och jag tycker du ska spana in det innan du dömer det helt. Det är dessutom enklare och billigare att skaffa äldre utgåvor.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa... Varför välja egentligen... Alal är ju bra spel !! :gremwink:
Men för att välja 2 av dem, så kan jag rekomendera DoD & Mutant. De är 2 mycket trevliga spel imo, de är enkla & mycket skojiga att spela.
Västmark har jag tyvärr inte tstat, men därimot hört mycket gott om !!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vågar jag föreslå att du laddar ner Dunder&Drakar? Eller... du kanske skall vänta lite. Jag har snart uppdaterat alltihop till D&D 3.5 och det kan vara värt väntan...

/Mikael

DanielSchenström

Swashbuckler
Om det är dina enda alternativ skulle jag köpa Mutant, för då har du tre olika genrer vilket ger omväxling, och omväxling är bra.

Feuflux

omjonasson.se
jag spelar dod6 och western...
Har kört eon.. Undrar vad jag ska köpa dessa funderar jag på
Gamla dod, Västmark, Mutant, vilken ska jag välja?

[color:\\"red\\"] Gamla DoD: [/color] Nja, har du DoD6 så tycker jag det verkar onödigt att skaffa ytterliggare en DoDversion, dessutom är det ett jäkla bök att få tag på gamla moduler.

[color:\\"red\\"] Västmark: [/color] Kommentar 1 (gäller även gamla DoD): Varför skaffa mer fantasy om du har 2 spel redan? Är inte variation bättre?
Kommentar 2: jag har ingen koll på Västmark, men som någon annan sa, kolla upp gratisversionen av Västmark för att få inblick i vad det är.

[color:\\"red\\"] Mutant: [/color] antar att du menar senaste Mutant. Jag äger spelet och har läst det och gillar du tanken på muterade djur, psimutanter, ångmaskiner och gjutjärnspistoler så är det inget att fundera på.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Gamla dod "

Dyr och svår att komma över eftersom den ej tillverkas längre. Skiljer sig dock en hel del ifrån DoD 6.0. Det enda som egentligen är sig likt är namnet.

"Västmark"

Ett svenskt rollspel på svenska. Tidigare versioner går dessutom att ladda ner på Rävsvans hemsida. Fantasy inspirerat av sagor och riddarromantik. Enkla och lättlärda regler.

"Mutant"

Nya Mutant är coolt till tusen och också ett svenskt rollspel som dessutom utspelar sig i Sverige(om än ett annorlunda Sverige.). Deras hemsida är www.mutant.nu

Om du inte har väldigt mycket pengar så skulle jag råda dig att kolla in Mutants och Västmarks hemsida och läsa lite mer om dessa produkter.

hyperdrive

Veteran
Västmark så klart..

• Genomtänkta regler som går att anpassa till både spel där berättelsen står i centrum men även då det är viktigt att styra upp med tydliga regler.
  • Gratis och du kommer att uppmärksamma Skymningshem och tänka 'oj, det här såg jag inte'. :)
  • Kompatibelt med Ars Magica, dvs massor med bakgrundmoduler
  • Lätt att anpassa till rymdopera eller cyberpunk (Starwars t10 är en hit!)

Greymourn

Swordsman
Några roligare förslag...

iaf enligt mig...

Gemini

Khelataar (kan nog va redigt svårt att få tag på tyvärr)

Shadowrun

Wheel of Time (om du läst Robert Jordans böcker, och om än inte är jätte förtjust i hans totalt utsprade böcker, åtminstone gillar hans värld.)

Pendragon (Om du vill ha ridderlighet o romantik)

Gondica (Har inte spelat det, men det verkar trevligt annorlunda och dessutom är det rävspel som gjort det, m.a.o det kan inte vara dåligt...)

Twillight 2000 (Om du nåsin känt för att tuffa runt på polska vischan i en träspritsdriven Leopard-Tank...)

entomophobiac

Low Prep High Play
Mutant: UA

Vad är du ute efter?

Om du redan spelat både fantasy och historiskt rollspel så skulle jag föreslå Mutant: Undergångens Arvtagare. Ett postapokalyptiskt, humoristiskt och otroligt välgjort spel som kan spelas på flera olika sätt. Det är inte likt någon av de produkter du tidigare spelat, medans till exempel gamla DoD eller Västmark har aspekter som åtminstone påminner om de spel du redan spelat.

Så mitt förslag blir garanterat Mutant: Undergångens Arvtagare.

kefka

Hero
Re: Några roligare förslag...

Khelataar (kan nog va redigt svårt att få tag på tyvärr)

Finns ett ex på hobbyspel. Sen kan jag bara hålla med, Khelataar är grymt bra. :gremlaugh:

Bastjeman

Veteran
Först och främst ska jag köpa Mutant. Då har jag tre rollspel att köpa moduler till och det kan bli dyrt så jag får se om Västmark kommer att införskaffas också...