Nekromanti Vad ska jag ha i min spelledarskärm?

chrull

Stockholm Kartell
Ska slänga ihop en egen SL-skärm.

Vad ska jag ha i den? Regelsystemet jag ska ha den till framförallt är LotFP och mängden tabeller och regler som ofta behöver tittas på får plats på tre bokmärken... så det är knappast det jag behöver ha den till. Då är frågan vad man mer kan tänkas vilja ha? Vad finns det för tabeller och referenser som man kan tänkas vilja ha nära till hands ofta?
Anta att jag har plats för rätt mycket!

Jag funderar på att försöka slänga ihop en namn-lista med typiskt Engelska/Tyska/Eqyptiska/Etc namn tex. Eller en liten box som konverterar vanliga skumma mått till vettiga mått... Men jag vill ha förslag!

RasmusL

Champion
Plats att hänga upp så porträtt på viktiga NPCs, vikta och dubbelsidiga så att både du och spelarna kan se dem. Med andra ord: yta i skärmens överkant.

God45

#PrayersForBahakan
Ett ställe där du kan markera hur många spelarkaraktärer dina monster, fällor och andra jäkelskaper har skördat. Motsvarande kill lists för de olika spelarkaraktärerna där du kan markera vad och hur många av din världs invånare de slaktat :D
chrull said:
... Behöver stämplar :D

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Namnlista tycker jag är jättebra att ha, när man inser att man behöver ett namn på nån oviktig SLP. Slumptabeller över lag (även om man väljer istället för att slumpa) tycker jag är bra att ha till hands för det mesta man kan tänkas behöva hitta på om man finner sig i ett ögonblick av hjärnstillestånd:

Miljö (skog, äng, kullar, berg)
Väder (Soligt, Molnigt, Mulet, Regn)
Vad för typ av personer som sitter på värshuset (Bönder, hantverkare, köpmän, soldater)
Platser (Typ vanliga ändelser på bynamn som man bara behöver slänga på nån begynnelsessats på)

Sen tycker jag att en kort prislista är awesome som referens men priser på vanligt förekommande tjänster (rum, mat och dryck på värdshus, stallplatser osv) samt på lite väl utvalda vardagsföremål för att ge en uppfattning om vilken nivå priser bör ligga på.

Lathund för hur långt man kan resa på en dag i olika miljöer (till fots, till häst, på en båt).

Stats för några vanliga motståndare.

En sak jag kan tycka är rätt vettigt om man har platsen är att lämna en bit av skärmen helt tom så man istället kan sätta upp ett lösblad som är specifikt för äventyret där med en klämma.

chrull said:
Har du några exempel på de tabellerna du föreslår? miljö/Väder/Personer/Platser tex?

Prislista finns på insidan av omslaget till LotFP så det behövs liksom inte finnas med på en skärm, och i värsta fall har man reglerna från Vornheim: billiga saker kostar under 1sp. vanlig utrustning kostar 5sp per stavelse, specialutrustning kostar 10sp pér stavelse, lyxföremål kostar 25sp per stavelse och farliga saker kostar 100sp per stavelse.

Hur snabbt man rör sig över ett landområde är en given tabell! smart!

En ledig plats kommer nog gå att ha!
Krille said:
Miljö och väder skulle man kunna sno från Mouse Guard.
Rymdhamster said:
Nej, inga på rakt arm så där. Det är mest saker jag grunnat på vore bra att hitta på själv till en spelledarskärm.

gizmo

temporary sunshine
Korta ad hoc repliker för olika situationer. Den typen man irl kommer på så fort situationen har passerat.
Eller vad man i kriskommunikationen skulle kunna kalla för 'holding lines'.
chrull said:
Hm, kan du ge något exempel, inte säkert på att jag förstår.
gizmo said:
Spontant tyvärr inte. Just därför skulle ju jag känna behov av en sån samling..
Jag tänker på när en spelledarperson måste reagera/svara på nåt som spelledaren inte var förberedd för, och vill undvika faran att det slutar att man måste slåss eller att nånting sägs bara för att det är det första man kommer på som senare leder till en motsägelse. Typ ofarliga men ändå roliga saker man kan säga för att vinna tid eller få nån att hålla käft eller att säga 'fair enough' utan våld.

Exempel på holding lines på jobbet kan jag lätt ge, de är så indrillade i mig att de skulle komma ut även om man ringer och väcker mig mitt i natten. Men de passar inte direkt i rollspelssammanhang, mest är det defense mot journalister: "I am not authorised to give you any information, but if you give me your number, I will get someone from the press office to call you back", "We are monitoring the situation and will post daily updates on our website", "Where did you get this number?" ...
Sådant.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Röd böckling-tabell: Detaljerade fakta som vid behov (när RP frågar/snokar reda på något) kan läggas till i betydelselösa eller betydelsefulla SLP:s bakgrund. För maximal effekt sneglar du på tabellen varje gång en RP interagerar med en SLP.
chrull said:
En NPC-bakgrundstabell är nog bra. detaljerad vet jag inte om jag gör den dock. Brukar räcka med ett stödord för att få fart på fantasin! :)

God45

#PrayersForBahakan
chrull;n21011 said:
Flera riktigt bra förslag!

Mer mer mer!
Jag gillar att ha en initiativ ordnings pryl. Den bästa jag någonsin haft var en magnetisk platta med en magnet med en miniatyr fastklistrad på varje magnet. Men det fungerar lika bra med att klippa hål i ett kartongblad blad och sedan ha flikar för varje karaktär man sticker in.
chrull said:
Sånt slipper jag ju när jag kör LotFP dock.

Eksem

Champion
Loot-tabell är det jag saknat mest faktiskt. Någonstans mellan typ "Vad finns på den döda kroppen?"-tabellen från Vornheim och skattabellerna från typ LabLord eller whichever.
chrull said:
Generellt känns det som "den där tabellen från Vornheim" antagligen är bra förlsag på det mesta.

Krille

Super Moderator
MODERERING:

Nu frågar chrull efter bra saker till sin spelledarskärm, och larv och trams räknas inte som bra saker emedan det redan har lett till ledsna miner och protester. Så, eh, håll er till ämnet.

Rob

Veteran
Det jag verkligen uppskattar i min AD&D spelar skärm är tabellen för saves för vanliga föremål (går en potion sönder när man tappar den? börjar ens kläder att brinna om man träffas av en fireball?) nu finns det kanske ingen sådan tabell i LotFP men jag tycker att den är superbra att ha nära till hands och den borde omedelbart exporteras till LotFP ^_^.

chrull said:
Ja jävlar. Bra förslag. vet du på rak arm om den finns att hitta någonstans? LL AEC eller OSRIC kanske?
anth said:
OSRIC p119
Hittar det inte i LL AEC.
Vanliga LL har en förenklad version på sid 55
chrull said:
I min OSRIC så är sida 119 spells. 387 verkar dock innehålla Item Saving Throws :)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Debbie hittade en fin tabell för NPC-generering i någon LL companion. Där kunde man slå fram saker som buttra takläggare.

Varje NPC förtjänar ett humör, ett yrke och ett namn.
DeBracy said:
Tabeller för att slå fram folk som hänger på tavernan hittar man på sidan 150 i Advanced Edition Companion till Labyrinth Lord. :)
chrull said:
Fett nice! mer mer mer!

anth

Vetefan
Nu är det här en smaksak och beror på spelledarstil, men jag tycker om saker som "kittlar sinnena" på spelarna, slumpmässiga saker som:
- Ni hör ett plaskande ljud, som om någon går i vatten.
- Ni känner doften av nybakt bröd.
- Väggen känns alldeles slät, men ändå klibbig.
- Ni ser små ljuspunkter röra sig, som ett stjärnfall fastän ni är under jord.
o.s.v.

Normalt är detta sånt som jag brukar ha bestämt i förväg i äventyret, men emellanåt tycker jag det är kul att lägga in slumpmässiga händelser.
chrull said:
Jag brukar inte gilla sådana saker själv om det inte rör sig om en tabell för "random magical effects". Jag kör väldigt sällan gonzo-grejjer och doftar det plötsligt nybakade kanelbullar så ska det fan gå att förklara med att någon bakar kanelbullar eller att en mäklare precis varit där.

chrull

Stockholm Kartell
En färgtabell kan ju vara användbar!

If Carcosa: d14 (reroll 14) if anything else d12:
  1. Black
  2. Blue
  3. Brown
  4. Green
  5. Orange
  6. Purple
  7. Red
  8. White
  9. Yellow
  10. Transparent (Bone)
  11. Grey (Ulfire)
  12. Indigo (Jale)
  13. (Dolm)

chrull

Stockholm Kartell
Nu har jag samlat en massa tabeller, eller gjort egna där jag inte hottade något lämpligt. Nu ska jag bara snygga till det, sen ska det klippa och klistras!