Vill du ha ett gediget skräckrollspel så är Kult och Call of Cthulhu bäst. Vampire är också en höjdare, men det är det inte alla som gillar.
Eftersom du räknar upp Mutant Chronicles som ett skräckspel, (vilket man inte brukar göra) så tycker jag frågan ska vara:
Vad vill du ha för en sorts skräckrollspel? Vad betyder "skräck" för dig?
Här kommer några tankar;
Jag vill vara en hjälte och slåss mot skräckinjagande vidunder med en eldkastare
Då behöver du nog egentligen ett fantasy- eller sciencefiction-spel med riktigt onda och otäcka monster, och inte ett riktigt "skräckrollspel". Mutant Chronicles är ett bra val.
Jag vill vara en omänskligt bra rollperson
Mutant Chronicles är bra. Vampire också.
Jag vill ha mycket mystik och gillar tanken på att det finns onämnbara fasor som lurar i skuggorna och som vi närhelst kan bli utsatta för
Kult eller CoC borde passa dig.
Kult om du vill ha dina monster kinky, vansinniga, perverterade och obscent otäcka på ett halvsexigt sätt.
CoC om du vill ha dina monster slemmiga, med tentakler och namn som ingen vettig människa kan uttala.
Jag går i gymnasiet och försöker verka intellektuell och lite exotiskt "kufisk" för att impa på lättfotade tjejer
Välj CoC om du läser Lovecraft.
Välj Vampire om du har mascara och svart sammetskavaj.
Jag gillar splatterfilmer och inser skönheten i att skjuta animerade lik i deras huvuden
All Flesh Must Be Eaten är ett bra val om du är galen, galen, GALEN i zombies.
Splatter är bra om du är svensk, vill ha ett billigt alternativ och tycker lite äventyr piggar upp mellan zombieslaktandet.
Kult är bra om du inte vill att zombieslakt skall vara komiskt, utan perverterat äckligt, ångestladdat och med en stämning av sanslös nervositet som om det skedde under en dålig syratripp.
Jag blir hellre jagad av varulvar än står och dödar zombies med en motorsåg
Leta upp Chock.
Jag blir hellre jagad av vargar än älskad av dig
Leta upp Orup.
Jag vill ha gratisskräck
Leta upp Noctum och In the Dark.
Jag har vunnit på lotto och tänker spendera alla mina stålar på tilläggsmoduler
Satsa på vampire. Köp en extra bokhylla för att få plats med alla böcker.
Jag är för korkad för att skriva egna äventyr. Vilket rollspel har de bästa köpäventyren?
CoC lätt.
Jag vill vara lika ball som Johan Rising
Spela Kult. Spela det mycket. Gör Petersén och Johnsson till dina husgudar och bygg ditt eget vidriga Kultuniversa.
Spela sedan lite CoC. Det är mysigt, särskilt när man spelar i de äldre tidsepokerna.
Fortsätt sedan med Changeling, och fnys åt alla dumskallar som inte begriper att det är ett genuint skräckrollspel.
Vilket rollspel har läskigast regler?
Dungeons and Dragons. Det är så skrämmande att tänka sig att det skitspelet är populärast i världen... brrr....
/Rising