Nekromanti Vad ska jag spela?

Andy

Vila i frid
JA, det är fler som har påpekat det.

Min plan är kanske att förlägga Wiktoriakrönikan i Arcaria (Saga) men året är 1521 istället för 1148.

Alltså. . .

Saga - Anno 1521

Jag är sugen på Wiktoriakrönikan som värld men kan helt och hållet köra med Sagas regler istället för att lägga energi på något eget. Det är ändå världen som är det viktigaste (tycker jag) samtidigt som jag gillar Sagas regler. :gremlaugh:

Torbjörn

Swordsman
Ärans Väg?

Ärans väg? Pratar vi Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta då?

När de kom (för drygt 20 år sedan?) var det väl en omfattande (2 X 32 sidor + 64 sidor?) och bra kampanj. Men med dagens mått mätt? Om man bortser från nostalgin, är då Ärans Väg så himla bra?

Torbjörn - som dock gillar nostalgi.

Andy

Vila i frid
Re: Ärans Väg?

Mycket är väl nostalgi. Men jag tror att man kan improvisera mycket, speciellt i del två och tre. Rollpersonerna kan involveras i ganska stor utsträckning i den stora intrigen.

Jag tycker för övrigt att Vildhjarta (Trudvang-drakar) är mycket likt Döda skogen. :gremwink:

Andy

Vila i frid
Re: Meddela vad jag ska spela

Jag kommer självklart att meddela vilket av spelen jag ska spelleda/spela. Men än är det inte klart och jag har fått många schyssta synpunkter från alla här.

Men än är det inte bestämt. :gremlaugh:

Organ

Out of time, out of mind

Jag kommer självklart att meddela vilket av spelen jag ska spelleda/spela. Men än är det inte klart och jag har fått många schyssta synpunkter från alla här.
En uppenbar fråga som ingen ställt än; vad tycker dina spelare?

/Anders

Andy

Vila i frid

Till saken hör att de kan spela vad som helst. Men de är lite svårstartade (mycket SMS och bokningar) men när vi väl kommer igång så blir det toppen.

Så, mina spelare har ingen talan. :gremelak: De hänger med! :gremlaugh:

Andy

Vila i frid

Det är så det brukar var. Alla brukar vara med och bestämma men nu så är det ingen som tar tag i saken så det är därför jag har vänt mig till er.

(Oavsett om mina spelare är med eller inte så är det en intressant tråd). :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg

Men de är lite svårstartade (mycket SMS och bokningar)
Just det här med bokingar & sdåant är väll lätt hjälpt med att dra ihop allas mail-adresser & sedan fixa med mailing-lista. Så slipps det fixas med sms & sådant..

Hoppas åxå att ni får det skoj, oavsett vad för rollspel det blir.

Big Marco

Läskig
Re: Undergångens arvtagare.

HOST!? Kan det verkligen vara så illa på den svenska rollspelsmarknaden att Undergångens Arvtagare är det bästa som gjorts? Jag har varit igenom de första två äventyren och de var katten inget att hänga i julgranen. Men det kanske är som en revy, de har sparat allt bra till andra akten?

Jag tycker inte att UA är dålig. Storymässigt är den bra. Men som en rollspelskampanj tycker jag att den är rätt svag. Det är extremt mycket räls (på gott och ont), det kryllar av de av Järnringen så älskade Deus ex Machina-lösningarna (hallå?! Jag vill vara hjälten, jag vill inte att en svin-optad och ultracool SLP skall komma in och rädda skivan igen!?!), en del triggers som är typiska "det finns en spak i rummet"-lösningar, samt SLP-möten som känns helt wacko eller felbalanserade.

Jag hade hellre läst UA som en bok eller sett den som en film, då storyn och scenerna som sådana i många fall är svinfräcka. Men jag är också sådan att jag anser numera att rollpersonerna skall inneha huvudrollerna i berättelsen och att berättelsen skall påverkas av vad rollpersonerna gör och gör de våld på intrigen då är berättelsens röda tråd feltänkt av författaren. Så därför tycker jag inte om UA som en rollspelskampanj.

Och slutligen hade jag svårt att finna en trovärdig motivation till varför just rollpersonerna skulle gå genom allt under kampanjen?

Andy

Vila i frid

Och slutligen hade jag svårt att finna en trovärdig motivation till varför just rollpersonerna skulle gå genom allt under kampanjen?
När vi spelar den så kör vi stenhårt på "Pyriska patrioter". Min rollperson är den som är fanatisk Skarprättartrogen. Men jag kan hålla med dig. Spelar man med en annan typ av grupp så kan motivationen slutligen bli det som sänker kampanjen i Möken.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Det är iofs en giltig ansats till en kampanj. Det första SL säger är "Vi skall spela en kampanj som handlar om en serie äventyr som en grupp fanatiska pyri-patrioter råkar ut för." Det sas aldrig när vi skulle köra igång, så kanske var det bidragande till mina erfarenheter.

Det är helt ok med styrningar i uppstarter för att få folk på rätt spår. Men sen tycker jag att det skall gå av sig självt, man skall inte behöva "metatänka" att äventyret ligger åt ett visst håll, speciellt trist om gruppens rollspelande för en i rasande takt åt ett annat håll.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Maillista är bara bra om folk är fanatiska mailläsare. Jag överväger att gå till SMS för "min" grupp. De verkar trigga bättre svar. Kanske är det roligare att få SMS än att få mail. :)

Andy

Vila i frid
Re: NU ÄR DET BESTÄMT!

Nu är det äntligen bestämt! :gremlaugh:

Jag har valt rollspelet Saga men ska faktist slippa spelleda. En i gruppen ska köra ett eget komponerat äventyr i Arcaria (Sagas spelvärld) och handlingen är förlagd till ett stuteri i Calanor.

En parantes är att jag (tillsammans med utvalda) ska försöka skriva världsmodulen "Calanor - klanernas land" (preleminär titel) till Saga. Lite officiellt då Tomas och Johan har uppmanat/ utmanat mig att försöka skriva den kampanjeboken, som är tänkt att tryckas. :gremooo:

Så, därför valde vi Saga och Calanor så att vi genom spel kan utveckla landet och kulturen. :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Trevligt.

Det var ett bra val, får jag säga.Hoppas ni får trevligt.
Hopaps åxå att du/ni skriver nått i krönikeforumet.. Alltid kul att följa & läsa lite om andras äventyr.