zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Ja,Bussigt erbjudande! Har kollat lite på DCC men blir lite avskräckt av mängden. Är det där man har massa ovanliga tärningar?
Om du orkar får du gärna skriva något om vad du tycker är så bra med DCC till skillnad från jämförbara spel!
I DCC använder man D7, D14, D16, D24 och D30. Inte så ofta, men ibland. I början har man en action med 1d20. Vid någon högre level (level 5 normalt tror jag) får man en action till, med 1d16. Det är betydligt sämre än 1d20. Och man kan inte göra crit (naturlig 20). Små fiender/monster kan anfalla med 1d16, medan större fiender kan anfalla med 1d24.
DCC är i grund och botten väldigt likt Basic D&D: 7 klasser: Warrior, Thief, Cleric, Wizard, Elf, Halfling, Dwarf. Men alla klasserna har lite mer specialprylar som gör dem lite mer olika.
DCC introducerar mer slump. Det finns fummel- och crit-tabeller. När man kastar spells slår man en tärning. Så om man kastar magic-missile (1d20 + bonus som beror på grad) så kan man få
1) Fummel, farliga konsekvenser
2-10) Misslyckande
11-13) En liten futtig missil
...
31+) Eldklot från himlen som gör kopiösa mängder skada
Så DCC blir inte så taktiskt, för det är svårt att veta vad som kommer hända, och man får liksom anpassa sig efter situationen som uppstår mer.
DCC är bara en regelbok. Den är ganska tjock, men det beror på att varje spell tar upp 1-2 sidor. Något annat behövs inte. Det finns inte mändger med expansioner och splatbooks. Tvärtom. Jag har en monsterbok (Critters, Creatures & Denizens).
Men om du är ute efter att reglerna ska stöjda mer karaktärsbyggande, i olika riktningar, med olika färdigheter och feats, så är DCC inte det. Så DCC är ett alternativ till OSR-spel, inte de andra.