Det beror på vad du vill ha!
Svårt att ge ett bra svar på en så generell fråga. Givetvis kan man hänvisa till Krilles filmmusikdatabas, men den innehåller inte all tänkbar rollspelsmusik. Det gör inte jag heller, men jag tänkte ändå berätta lite om vad jag finner lämpligt och vad jag finner mindre lämpligt.
För det första kan man ha olika sätt att använda musiken för att skapa en stämning.
Vissa föredrar att ha olika ljud och sådant, som det sätter in i lämpliga situationer, t.ex. att man loopar lite fågelkvitter då spelarna är ute i skogen. Andra ljud som man kan ha nytta av är t.ex. stål mot stål, olika djurläten, en massa människor som mumlar eller ett knarrande gångjärn.
Andra vill ha ett antal musikstycken som de sätter in beroende på situationen. Här kan vad som hellst passa. Både detta och den förra kategorin kräver ganska mycket av SL, både i form av timing och musikval. Hit passar det mesta. Givetvis är det en fördel om musiken man spelar är något som alla i spelgruppen tycker om. Eftersom man väljer musik efter stämning så går det oftast bra med filmmusik och all sorts klassisk musik, det enda kravet är ju att SL plockar ut de låtar som han tycker uttrycker en viss stämning. Eftersom alla i vår spelgrupp främst lyssnar på metal så blir det ganska mycket sådant också. Jag kan t.om. passa på att nämna några grupper och skivor här också. De kommer i slumpmässigt analfabetisk ordning!
Metallica - speciellt de instrumentala låtarna är grymt stämningsfulla
Manowar - passar för stora, episka tillfällen, men det finns också några kusliga respektive sorgliga låtar
Blind Guardian - har något som passar till de flesta tillfällena
Finntroll - här är det grymt röj från början till slut, men deras senaste, akustiska, skiva "Visor om slutet" innehåller många goda stämningar.
Iron Maiden - lite av det mesta här
Evergrey - mörker, ganska dyster, uppgiven, nästan desparat stämning
Summoning - här måste man hålla sig till de instrumentala låtarna, annars försvinner all koncentration. Ganska mörk och dyster stämning
Storyteller - har ganska intressanta teman på sina låtar, t.ex. "Ambush", "Book Of Mystery" och "Chant Of The Thievers". Rekommenderas varmt!
Rhapsody - "The grand masters of Symphonic Epic Hollywood Metal" säger väl allt? Ganska storslaget...
Barka Vall - inte metal, men ändå grymt häftigt, fornsvenska visor
Marillion - närmast psykadelisk, svårt att greppa
Gregorian Masters of Chant - exakt vad det låter som... Ganska lugna, ofta dystra låtar
Nightwish - en klassiker, helt enkelt röj
Apocalyptica - ganska tung stämning, aggressivt, men också vissa lunga låtar
Shadow Gallery - ganska neutralt, svårt att sätta in i ett något fack
Den sista kategorin jag stött på är att man har en någotsånär jämn skiva som man låter rulla på, helt utan att SL väljer ut musik. Här passar t.ex. de flesta filmmusik-skivorna in så bra, eftersom stämningen varierar ganska mycket mellan olika spår...
Om man riktigt vill satsa, speciellt på de två första kategorierna är det bra att ha en simpel mixer, så att man kan fylla igen tomrummet med neutral musik...
Hoppas jag skrivit någotsånär läsligt, för jag hinner inte läsa igenom inlägget om jag skall hinna med bussen!
Sedan finns det också många som tycker att musiken bara förstör stämningen...