Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det var till apocalypse world:
Bildens hem
Bildens hem
Jag tycker Vampire omslag är jättesmart.daflum said:Som många andra sagt får det gärna vara något som händer även om man inte skall underskatta något stilistiskt. Har förstått bland annat att den där rosen med några blodsdroppar hjälpte till att sälja vampire när nästan alla andra bestod av skäggiga typer som slogs.
Grejen är att omslaget är väldigt dålig på indikera vad man som spelare gör i spelet, vad för situationer man stöter på, och vad för roller man spelar. Och väldigt tvetydigt indikera vad för värld man spelar i.kalcidis said:Jag är förvisso inte riktigt övertygad av din tolkning. Klart det går att tolka som att spelet går ut på att åka båt och skydda äggliknande saker. På samma sätt går det att tolka som att spelarna ska spela monstret och monoliterna är enorma spjutspetsar som stiger ur havet. Därmed gestaltar spelarna havsmonster som väcker en armé ur havet. Jag tror inte någon av dessa tolkningar är särskilt sannolika för den oinitierade dock. Det är ganska definitiva ställningstaganden på (uppenbart?) löst grundade tolkningar.
Det som presenteras på omslaget är en enorm varelse vars ansiktsdrag är dolt i skugga. Framför varelsen finns dessa enorma stenformationer som kommer upp ur ett nästan självlysande hav och en framför dem finns en båt som är försvinnande liten i sammanhanget. Jag tror en avsevärt mer vanlig tolkning är att det här spelet har enorma monster (båten påvisar storleksskillnaden) och mystiska platser.
Det är för mig inte en komplett beskrivning av Cthulhu-mythoset men samtidigt en bra beskrivning av vitala element.
Å andra sidan får man lite hjälp av det faktum att det står "horror roleplaying" på omslaget.w176 said:Ah, saken är den att om någon ngår in på en digital eller fysisk rollspels butik, letar efter ett skräckspel och ser omslaget så kanske man inte alls fattar att det är ett skräckspel. Eller någon som tror det är ett fantasyspel plockar upp det och blir besviken när de inte är det.
Omslaget må vara en av de vackraste Lovecraft bilder som finns, men det är inte jättebra på att förklara vad man gör och kan förvänta sig för slag spel i rollspelet.
Jag tror att i många fall är "Does what it say on the box" ett bra måtto.
Inte exakt, men något som skapar rätt förväntningar.
Säg till när tidsmaskinen är klar, för jag vill gärna åka tillbaka och skrämma skiten ur några idioter från när jag gick på högstadiet.Robert Jonsson said:Jag svarade mer utförligt här, men min förhoppning är att det är sommaren 2012 som gäller.