Nekromanti Vad ska man ha för stil på bokomslaget?l

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är naturligtvis helt sant. Ur den synvinkeln är omslaget till 3rd edition bättre:

Går att beskåda här

Där är det uppenbart att man ska spela människor från 20-talet som undersöker mystiska slott mitt i natten och sedan blir uppätna av något med tentakler.

/tobias

Arfert

Facit
Jag gillar det här omslaget:

och det här:

...man får direkt stämningen av mysrysare som CoC är.

kalcidis

Hero
Jag är förvisso inte riktigt övertygad av din tolkning. :gremsmile: Klart det går att tolka som att spelet går ut på att åka båt och skydda äggliknande saker. På samma sätt går det att tolka som att spelarna ska spela monstret och monoliterna är enorma spjutspetsar som stiger ur havet. Därmed gestaltar spelarna havsmonster som väcker en armé ur havet. Jag tror inte någon av dessa tolkningar är särskilt sannolika för den oinitierade dock. Det är ganska definitiva ställningstaganden på (uppenbart?) löst grundade tolkningar.

Det som presenteras på omslaget är en enorm varelse vars ansiktsdrag är dolt i skugga. Framför varelsen finns dessa enorma stenformationer som kommer upp ur ett nästan självlysande hav och en framför dem finns en båt som är försvinnande liten i sammanhanget. Jag tror en avsevärt mer vanlig tolkning är att det här spelet har enorma monster (båten påvisar storleksskillnaden) och mystiska platser.

Det är för mig inte en komplett beskrivning av Cthulhu-mythoset men samtidigt en bra beskrivning av vitala element.

w176

Förlorad dotter
daflum said:
Som många andra sagt får det gärna vara något som händer även om man inte skall underskatta något stilistiskt. Har förstått bland annat att den där rosen med några blodsdroppar hjälpte till att sälja vampire när nästan alla andra bestod av skäggiga typer som slogs.
Jag tycker Vampire omslag är jättesmart.

Vem är man?
-Man är någon som lägger ut rosor på stenar, kanske gravstenar. Eller så är man någon som tittar på roser på gravstenar.
- Det står VAMPIRE på boken. Man kanske är en vampyr! Eller så har man med vampire at göra?

Vad gör man?
-Man är vampyr! Och lägger ut rosor!
-Varför gör man det? Erm. Jag vet inte. För att man är djup och svår och romantisk?

Vad för situation antyder omslaget?
- Djup och svår goff-smärta. Man älskar eller/och sörjer något.

w176

Förlorad dotter
kalcidis said:
Jag är förvisso inte riktigt övertygad av din tolkning. :gremsmile: Klart det går att tolka som att spelet går ut på att åka båt och skydda äggliknande saker. På samma sätt går det att tolka som att spelarna ska spela monstret och monoliterna är enorma spjutspetsar som stiger ur havet. Därmed gestaltar spelarna havsmonster som väcker en armé ur havet. Jag tror inte någon av dessa tolkningar är särskilt sannolika för den oinitierade dock. Det är ganska definitiva ställningstaganden på (uppenbart?) löst grundade tolkningar.

Det som presenteras på omslaget är en enorm varelse vars ansiktsdrag är dolt i skugga. Framför varelsen finns dessa enorma stenformationer som kommer upp ur ett nästan självlysande hav och en framför dem finns en båt som är försvinnande liten i sammanhanget. Jag tror en avsevärt mer vanlig tolkning är att det här spelet har enorma monster (båten påvisar storleksskillnaden) och mystiska platser.

Det är för mig inte en komplett beskrivning av Cthulhu-mythoset men samtidigt en bra beskrivning av vitala element.
Grejen är att omslaget är väldigt dålig på indikera vad man som spelare gör i spelet, vad för situationer man stöter på, och vad för roller man spelar. Och väldigt tvetydigt indikera vad för värld man spelar i.

kalcidis

Hero
Ja, det säger ju verkligen ingenting om vilka roller som rollspelerna gestaltar. Är det nödvändigtvis något negativt då? Det lämnar ju för en tolkningsmöjlighet som faktiskt rollspelet har. Jag är nog beredd att säga att de flesta CoC-grupper har en haft en enorm bredd av bakgrunder/roller bland spelarna.

Angående spelvärldens så tycker jag än en gång att hela poängen med CoC är det okända hotet och att det inte redovisas klart (mer än att enorma »monster« finns) tycker jag bara är positivt. Det är i alla fall så vi alltid har spelat det -- med en tanke om mystik och okunnande.

Men alltså ... om du inte tycker det är bra så kan jag ju inte säga att det är bra för allihop. För mig är det ett klockrent omslag av anledningarna jag presenterat tidigare.

w176

Förlorad dotter
Ah, saken är den att om någon ngår in på en digital eller fysisk rollspels butik, letar efter ett skräckspel och ser omslaget så kanske man inte alls fattar att det är ett skräckspel. Eller någon som tror det är ett fantasyspel plockar upp det och blir besviken när de inte är det.

Omslaget må vara en av de vackraste Lovecraft bilder som finns, men det är inte jättebra på att förklara vad man gör och kan förvänta sig för slag spel i rollspelet.

Jag tror att i många fall är "Does what it say on the box" ett bra måtto.

Inte exakt, men något som skapar rätt förväntningar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
w176 said:
Ah, saken är den att om någon ngår in på en digital eller fysisk rollspels butik, letar efter ett skräckspel och ser omslaget så kanske man inte alls fattar att det är ett skräckspel. Eller någon som tror det är ett fantasyspel plockar upp det och blir besviken när de inte är det.

Omslaget må vara en av de vackraste Lovecraft bilder som finns, men det är inte jättebra på att förklara vad man gör och kan förvänta sig för slag spel i rollspelet.

Jag tror att i många fall är "Does what it say on the box" ett bra måtto.

Inte exakt, men något som skapar rätt förväntningar.
Å andra sidan får man lite hjälp av det faktum att det står "horror roleplaying" på omslaget.

/tobias

solvebring

Superhero
Wow! Välfylld tråd med massor av bra svar. Tja, man kan ju knappast komma med något nytt här. Det är bara att fylla i:

Jag tycker att omslaget ska visa en möjlig scen från spelet och fånga spelets stämning. Man ska helt enkelt kunna iaktta bilden och få ett "klipp" från spelet. RiotMinds gör det väldigt bra, enligt mig. Jag tycker om deras omslag som verkligen levererar Trudvang i ett enda stort andetag. Det är ingen tvekan om vad det är för slags spel och bilderna sprudlar av stämning och är mycket tilltalande. Det är inte bara deras böcker, utan äventyren, spelledarskärmarna ... Klabbet.

Min personliga favorit – som inte är en regelbok utan en spelledarskärm, men som mycket väl kunnat vara en av böckerna – är den här, av Bergting:

(Den saknar logotyperna eftersom jag inte hittade annat än thumbnails av själva skärmen.)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag gillar omslag som:

1) Direkt får mig att känna att exakt den scenen som utspelar sig där vill jag vara en del av. Ex. TRAIL OF CTHULHU

2) Väcker min nyfikenhet, som får mig att känna att inne i den här boken finns massa saker jag inte vet, jag vill veta mer, vad är detta för en ros? VAMPIRE

Jag tycker så gott som alltid (spel, film, musik) att det är jättetråkigt att tänka på vilken målgrupp man vänder sig till (med vissa solklara undantag förstås, ex. nakenhet till barn osv.). Jag är av den uppfattningen att om passionen och känslan är stark hos skaparna så kommer detta lysa igenom även om man har "fel" omslag.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Robert Jonsson said:
Jag svarade mer utförligt här, men min förhoppning är att det är sommaren 2012 som gäller.
Säg till när tidsmaskinen är klar, för jag vill gärna åka tillbaka och skrämma skiten ur några idioter från när jag gick på högstadiet.