Nekromanti Vad ska man köpa: Expert eller Osthem!? (NT)

Själv har jag bara Osthem, men kan lova dig att du blir nöjd med den boken i din hand. Härligt inbunden, visserligen magert illustrerad, men med förvånansvärt mycket och inspirerande texter om länderna är Osthem väl värd sitt köp.

Foggmock

Myrmidon
Varför välja? Den ena är ju en regelexpansion och den andra en världsmodul. Jag säger köp båda.

Hade det gällt dod6classic mot dod6expert hade kanske frågeställningen varit intressant.

En fråga till de som införskaffat Expert: Rollpersonen.

Får man någon djupare inblick i karaktärerna som man kan skapa i Trudvang eller består boken endast av regelkräkande? Jag är nämligen inte så intresserad av regler och paragrafer hit och dit, men vill ändå suga i mig allt som finns att veta om Trudvang. Skulle jag få ut något av Expert-boken?

ro83rt

Swordsman
Man beskriver som hastigast lite olika folkslag och varianter av alver, dvärgar och halvisar men det är mest regler för fight, magi och färdigheter. Gillar man inte regler så kanske man skall stå över. Själv får jag ut mycket av bara illustrationerna och fyller sedan själv på men det är ju upp till var och än.

ro83rt

Swordsman
De tjugo första sidorna i Osthem är riktigt bra. De beskriver kulturen med högtider, religon osv. Mao det kulturella arvet för en karaktär från Osthem.

Beskrivningen av de olika länderna är rätt torr och trist. Man har försökt att lägga in krokar och SLP´s med det är inget som känns speciellt intressant. Dock är det riktigt bra illustrationer

En kul detalj är att man har lagt in jordens hjärnsläpp i form av de überboostade Drakriddarna. Sämsta påfundet i år.

Expert är ju en regelbok och innehåller mest regler. Vill man köra med RM´s regler är den ett måste. Har man eget system är den inte nödvändig.

Själv tycker jag Osthem är viktigare och dessutom roligare. Men om du vill köra med befintligt regelsystem så bör du ha expert. Mitt tips är att du köper båda, snyggare böcker får man leta efter.

Mattis

Swordsman
Osthem (ANT)

...eftersom RM´s system suger överlag, så gör ett eget istället för att behöva köpa 2 böcker för 250:-/styck.

Billigare, och bättre (om du inte är 10 bast eller yngre).

kefka

Hero
Själv skulle jag välja Osthem först. Du kan använda den oavsett vilken regelversion av DoD du kör, dessutom är den välgjord.