Nekromanti Vad ska min grupp få möta härnäst? (D&D 5E)

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Har idétorka. Vad ska min grupp få möta för motstånd härnäst? De är level 8 och befinner sig visserligen i en stad just nu, men ändå: Kom med några originella förslag!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Ett annat äventyrargäng. Det andra gänget får gärna vara trevliga, sympatiska gubbar och gummor, men så fort din grupp bestämer sig för att göra något blir det en tävling mot den här andra gruppen. Stoppa gärna in lite "vänskapliga" tävlingar när de två grupperna möts på krogar och annat; kappdrickning, armbrytning, brottning, kast med lite dvärg...
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Vi körde en slumpad dungeon ur DMG senaste två mötena, det blev väldigt bra men det kan såklart ha att göra med att alla i gruppen var peppade på att random:a fram en dunge. Det blev först en eld-och-insektsvåning med temat att alla fiender tog halv skada av vanliga vapen. Den andra våningen var en krypta som innehöll alldeles för farliga monster för en grupp på lvl 4.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Är de i stan är ju också minidungeons i kloakerna en favorit för min del (i den mån man nu behöver dungeons för att ha roligt), men albinoalligatorer, vättar som fiskar efter användbara sopor, tjuvgillen och annan lort.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Det går rykten i staden att någon stulit kroppar från en av stadens begravningsplatser. Stadsvakt har placerats ut i närheten av begravningsplatsen för att eventuellt kunna upptäcka och ta förövaren på bar gärning.

Beger sig gruppen dit dagtid kan man mycket riktigt finna att ett par tre gravar grävts upp.

Beger man sig det nattetid får man vara försiktigt att inte upptäckas av stadsvakten. Klampar man bara in blir man snabbt infångade av stadsvakten som naturligtvis undrar vad herrskapet sysslar med på den här platsen så här dags.

Undgår man stadsvakten genom att smyga in kan man relativt ostört undersöka gravarna.

Rollpersonerna bevittnar ett makabert skådespel där kroppar invid en krypta ställer sig upp ur sina gravar, borstar av sig jord och smuts och rättar till sina kläder, varefter de går fram till kryptan och öppnar dess port. Innifrån kryptan kliver en välklädd och förnäm herre ut. Kläderna liksom hatten är ålderdomliga och fulla med damm och spindelnät. Ansiktet är förtorkat och ögonhålorna blickar tomma. Han nickar till sina undersåtar. Därefter vandrar sällskapet ljudlöst bort i mörkret.

Dörren till kryptan står öppen. En trappa leder ner i mörkret.

SL fyller i resten.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Samlingen av rustningar och vapen i stadens slott har av okänd anledning vaknat till liv och marcherar nu runt på gatorna. Stadsvakten har för tillfället lyckats begränsa det hela till ett av distrikten för att minska mängden förstörelse och för att skydda befolkningen men vet inte riktigt hur de ska hantera situationen innan de bryter igenom barrikaderna.

Kanske vill objektens ägare också erbjuda bonus för alla föremål som återbördas mer eller mindre intakt.

Fiender: Animated Armor och Flying Sword från monster manual. Kanske Helmed Horrors också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mord av ledare i staden (som rollpersonerna blir anklagade för att ha utfört). Rollpersonerna upptäcker att ledare över hela landet lönnmördas.
När väl rollpersonerna löst morden och rentvått sitt namn är de level 11, bytt tier. och det är dags att slå tillbka mot landet som sände lönnmördarna.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag känner att lvl 8 på en mycket grov och rund höft är lagom att introducera Allabar, den där sköna levande planeten från D&D4 Monster's Manual 3. Kom igen liksom, den har en egenskap som heter "Gravity Well" och en attack som heter "Unravel the Essence", och till och med snubbarna som skrivit erkänner hur ansträngt det är genom en sidebar där de diskuterar at lenght hur f-n man trycker in en lvl 30 gargantuan solo soldier-planet som ett plausibelt encounter. Fuckin' awesome.



P.S. Hur f-n uppnådde den +30 i Dungeoneering?
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Random Dungeon Generator i DMG 5ed är helt fantastisk. Use it! Love it!

Den är perfekt för en spelledare att bygga kring, slå fram innan eller under spelmötet. Här finns ju allt från motiv till slumtabeller med vad rummen innehåller. Jag var iaf väldigt förvånad över att den fungerade så bra som ett skelett att improvisera kring. Om man tycker det är tråkigt att göra rumsbeskrivningar är detta perfekt.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
micke_p;n200697 said:
Det går rykten i staden att någon stulit kroppar från en av stadens begravningsplatser. Stadsvakt har placerats ut i närheten av begravningsplatsen för att eventuellt kunna upptäcka och ta förövaren på bar gärning.

Beger sig gruppen dit dagtid kan man mycket riktigt finna att ett par tre gravar grävts upp.

Beger man sig det nattetid får man vara försiktigt att inte upptäckas av stadsvakten.
Alternativ öppning kan vara att rollfigurerna anställs som begravningsplatsvakter.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Ymir;n200936 said:
Om Allabar av någon mystisk anledning inte övertygade finns alltid Crackeds lista på de bästa D&D-monstren.
En av SLPerna i en kampanj jag var med i adopterade en baby grell vid ett tillfälle. Nibbler, som vi döpte den till, har varit förvånandsvärt användbar (och förvånansvärt söt) under spelets gång. Lite off-topic men kände att jag behövde kommentera. :)

on-topic: för mer hjälp för att räkna ut lämpliga encounters kan man ju alltid använda kobold fightclub. Förslaget är bara att du tar en extra titt på förmågorna som monstren har, så att du inte "av misstag" råkar ha med monster som hjältarna helt enkelt inte biter på.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Mannen i skogen;n200932 said:
Alternativ öppning kan vara att rollfigurerna anställs som begravningsplatsvakter.
Rollpersonerna har ju ett val efter scenen spelats upp; antingen smyga efter följet eller bege sig ner i kryptan. Kryptan kan tänkas leda vidare till Underdark och kontakt med drow. Om inte är det ändå en bra öppning till en dungeon mitt inne i en stad.
 
Top