Nekromanti Vad ska mitt spel heta?

Mogger

Hipsteranka
Jag skrev ett Old West-spel med namnet Av jord är du kommen. Det hade inte riktigt samma fokus, men är ändå ett passande namn.

Tycker fortfarande att Ghost Town är bäst dock.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns;n307477 said:
Tycker fortfarande att Ghost Town är bäst dock.
QFT. Tråden vanns tidigt, och hittills har jag inte sett någon värdig utmanare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag känner en viss brist av respons från trådskaparen. Vore kul att veta vilka av förslagen som i alla fall är i närheten, så man får en riktning att spåna vidare i.

Eller har det perfekta namnet (*host* Ghost Towns *host*) redan dykt upp?

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n307482 said:
Jag känner en viss brist av respons från trådskaparen. Vore kul att veta vilka av förslagen som i alla fall är i närheten, så man får en riktning att spåna vidare i.
Trådskaparen har knappt hunnit läsa i tråden, än mindre skriva. Hade spelkväll igår och är nu på resande fot till söndag. Tycker dock spontant att Ghost Town är bra, och att en engelsk titel funkar till western-genren även om spelet i övrigt är på svenska.

kloptok

Pensionerad astrolog
luddwig;n307502 said:
Trådskaparen har knappt hunnit läsa i tråden, än mindre skriva. Hade spelkväll igår och är nu på resande fot till söndag. Tycker dock spontant att Ghost Town är bra, och att en engelsk titel funkar till western-genren även om spelet i övrigt är på svenska.
Verkar vara i minoritet eftersom majoriteten av förslagen hittills varit på just engelska, men jag tycker i alla fall att en svensk titel är att föredra för ett spel på svenska, western eller ej. Undantag kan göras för engelska ord och begrepp som kan anses som tillräckligt etablerade i svenska. Tycker dock inte att Ghost Town faller i den kategorin. Spökstad låter förvisso ganska coolt tycker jag men möjligen inte riktigt samma nivå.

Quadrante

Grisbonde
Om det ska vara en titel på svenska så passar nog Skymningsland bäst av de som nämts. Den kanske inte direkt andas vilda västern, men den ger en känsla att man förväntsr sig mystik (och skulle fungera som titel på västernroman).

Utmarker, kan också fungera.

luddwig

Lawful evil
kloptok;n307503 said:
...en svensk titel är att föredra för ett spel på svenska...
Generellt ja. Det är nog just western-genren som gör att jag kan tänka mig en engelsk titel. Samtidig finns det ju många svenska ord som har "rätt" klang, så en bra svensk titel är fullt möjlig. Jag ska vid tillfälle gå igenom alla bidrag i tråden, oavsett språk.

Khan

Kondottiär
kloptok;n307503 said:
/.../ Tycker dock inte att Ghost Town faller i den kategorin. Spökstad låter förvisso ganska coolt tycker jag men möjligen inte riktigt samma nivå.
Jag håller helt med. Titeln Ghost Towns får mig att tänka på ödsliga westernmarker. Titeln Spökstad drar mina tankebanor mer åt Silent Hill.

Leon

Leo carcion
Ghost Hill - och så låter du det vara namnet på grundbosättningen i spelet så kommer du runt språkproblemet

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Sen bör du högaktningsfullt skita i språk, välj något som passar vibben bara oavsett språk, och som ligger bra i munnen. Vissa saker uttrycks bäst på vissa språk helt enkelt.

”A fistful” till exempel är en helt annan sak än ”en handfull”.