Nekromanti Vad ska vara med i ett förord?

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller på att skriva en scenariosamling med äckliga skräckscenarion som heter Skåneland. Och jag känner att jag vill ha ett förord där jag talar om varför just de här scenariona är med och vad jag har för ideer om dem. Men hur formulerar jag det? Vad har jag med? Vad ska jag undvika?

Jocke

Man med skägg
Jag tycker att du ska ta tillfället i akt att vara lite personlig. Skriv om vad du tänkte på som ledde till att äventyren handlar om det de handlar om. Skriv något om processen att skriva dem.

Berätta inte för folk hur du tycker att de ska spelas, vilka grejer som måste bli rätt eller förklara exakt mening och syfte med olika rörliga delar. Eller hur nån särskild symbolik bör tolkas. Det är sånt som läsare och spelare nu har mer makt över sanningen i än du har.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ett förord är också ett bra ställe att tacka människor som hjälpt till (om några), och där finns det väl två grundläggande skolbildningar: kort och koncist respektive långt och smetigt. (Pretto människor avslöjar ofelbart sig själva i sina förord).

Du kan också nämna eventuella inspirationskällor.

Jag tycker du ska börja med att berätta varför du har gjort det här (inte som i en hiss-pitch, utan rent personligt) och förklara varför det heter "Skåneland" och inte "Ache" eller "Montana" eller "Hordaland" eller ...

Björn den gode

Swashbuckler
Nästan alla bra förord jag har läst är skrivna av någon annan än författaren... eftersom de då både kan förklara varför författaren är ett geni och varför författaren är ett barn av sin tid samt varför hen har fel på vissa ställen :)

Men om du nu absolut ska skriva ett förord själv så tycker jag att någon slags tacklista och något stycke där du förklarar att det var så här du ville ha texten och folk kan nu göra precis vad det vill med den men om de inte spelar som det står så spelar dom fel.... Eller hm, jag inser nog att jag inte heller är så bra på förord...