Vicotnik said:
Ett fält för namn och möjligtvis ålder.
Fält för längd, vikt, utseende anser jag oftast vara onödiga på rollformulär då dessa nästan alltid är för små samt så föredrar jag att skriva sånt på sidan om.
Tänker mig att en större och mer generisk "beskrivning"-box skulle funka bättre än vikt, längd, ögonfärg, hårfärg etc. Om man har plats då - vet att en del föredrar att ha sånt vid sidan om.
Vicotnik said:
Då fokuset ligger på problemlösande så skulle jag helt strunta i en utrustningslista, om du inte även vill att resurshantering ska vara viktigt.
En färdighetslista är väl givet på formuläret.
Sen beroende på hur viktigt du tänker göra strid så skulle jag ge plats för att kunna skriva ner vapen.
Tror jag kommer ha "kit" för utrusning - standardsamling som man plockar med sig - i mitt fall. Vapen kommer nog ingå med dem. Mods/Förmågor sköter eventuellt moddande av eller tillägg till vad man har med sig.
Färdigheter är tänkt att ha en lista, för min del. Grundegenskaper finns inte för min del.
Vicotnik said:
Du bör även ha med en plats att skriva ner din karaktärsmål på formuläret och eventuellt gruppens mål.
Mm.
krank said:
Rotsystem har tre delar, egentligen: Utforskning (använder knappt regelsystemet), Brottsplatsundersökning (använder expertområden, som är typ undersökande färdigheter a' Gumshoe) och Heist (använder mest egenskaperna, typ styrka och sånt).
Så för mig blev det typ egenskaper, expertområden, hälsomätare, pengar (eftersom sånt är tänkt att vara lite viktigt, men jag kombinerar pengar med ammo). Och så typ listor med cybernetik och sådant, för det hör till.
Skulle jag göra motsvarande i rymden skulle jag ha samma upplägg, plus eventuellt rymdskepsspecifika saker om ny rymdskeppandet ska ha någon regelsystemdel.
Ja, vi har aningen likartade designmål här, så det är inte så konstigt. Jag tror att för min del är det nog läge att se över just färdighetslistan, som just nu nog är aningen överväxt (4 kategorier á 5 färdigheter vardera, vad jag minns - det är just nu min Cydonialista rakt av, med mindre fluffrelaterade ändringar av namn).
Några exempel på formulär till några SF-rollspel:
Traveller
Alternity (Dark Matter)
Cyberpunk 2020
Agon ex Machina (aldrig hört talas om förr, men charmigt formulär):
Trinity
Personligen vill jag inte ha långa tomma tabellrader och tycker man bör sikta mot att ha ett standardformulär på en sida. Jag vill gärna ha ett formulär "rent", utan rader om möjligt (de är ändå för små allt som oftast).
Jag
tror rollformulär klassiskt sett har handlat om att försöka trycka in så mycket detaljinformation som möjligt - speciellt i SF-rollspel, som med sin cybernetik och "cool gun" klassiskt sett borde ha ännu större potentiell "julgranseffekt" än fantasy-rollspel. Jag tycker personligen det är dåligt - bort med plottret.
Rätta mig gärna om jag har fel.