Det här är min setup, som jag är asnöjd med:
- En HP LaserJet P1006. Den är en klassisk "dum" gammal skrivare utan ens en nätverkskoppling. Tjonga in skrivar-USB-kabel i datorn och off you go. Jag har nördkrånglat till det genom att koppla in en Raspberry Pi Zero W som agerar skrivarserver så att jag kan skriva ut över nätverket. Men själva skrivaren är dum, lite clunky, väldigt pålitlig. Inga specialfunktioner. Jag köpte den efter tips om just den modellen från en kompis som jobbat i HPs support mot företag, och har aldrig ångrat det. Nu måste jag iofs köpa ny toner tror jag, men det är kanske dags – det kan nog vara en 5-10 år sen sist…
- En Canon CanoScan LIDE 210. Återigen en klassisk "dum" manick. Den står i en hylla och kan kopplas in snabbt och lätt. Den har ingen separat strömkabel utan får allt den behöver via USB 2.0… Den ska kunna scanna i 4800 dpi men jag får inte Windows 11-mjukvaran att köra högre än 600. Men 600 är definitivt good enough för mina syften ändå. Jag köpte den 2011 och den fungerar fortfarande utmärkt. Använde den senast härom dagen för att scanna in kontrakt och andra fiktiga papper kring flytten. Snorlätt, bara in med kabeln, starta programmet, scanna, packa ihop igen. Perfekt för mina syften.
Jag använder skrivare och scanner kanske… varannan månad, som mest. När jag behöver dem, så funkar de. Jag har inte behövt rengöra skrivaren alls under de här åren. Nån gång har jag fått ta ut toner-grejen och typ… vicka den åt olika håll för att få den att funka ordentligt. Jag vet inte hur det funkar, men jag tänker mig att det liksom får ihopstalnat tonerpulver att lossna eller så. Men det och att nån gång per decennium byta tonerpatron är typ den enda service jag gjort.