Nekromanti Vad ska vi räkna ifrån?

Möller

Hubert Hortlax
Ja, dethär med att vår tideräkning startar med Jesu födelse känns lite sådär. Visst finns det en poäng med det även om man inte råkar var kristen, men när det faktiska året inte är helt säkerställt? Näh!

Vilken händelse ska markera början på vår tideräkning? Är det ens en händelse som är lämpligt?

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, om det skall vara en gemensam händelse, så kanske FN's grundande, eller varför inte när webben skapades?

Andra tänkbara tidpunkter skulle kunna vara första rymdfärden, eller om man vill vara negativ WWI (eller WWII)

/Ulfgeir

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hur säkerställd är tidpunkten för jordens skapelse, vetenskapligt sätt? Kanske är dåligt just för att somliga religioner inte erkänner den åldern. Men å andra sidan finns det väl de som hävdar att vi inte har besökt rymden heller.

Men jag tycker att jordens skapelse vore en bra startpunkt. Eller människans födelse (fast det är väl ännu mer osäkert med tanke på att det var en gradvis övergång). Eller så kör vi på en nedräkning till solens sloknande istället.

Jäkligt intressant fråga faktiskt. Vad är den stora, världsomvälvande händelse som man skulle kunna basera en gemensam tideräkning på som ingen skulle behöva protestera mot på grund av religösa övertygelser om världens skapelse?

Lukas

Mannen i Gult
Jag tycker vi skall utgå ifrån Big bang.
men att säga att vi lever i år 13700000000 är ganska opraktiskt.

så jag föreslår en kompromiss där vi utgår ifrån när big bang Theory hade premiär. Första avsnittet sändes 24september, 2007 och för att förvirra så gör vi det datumet till första januari år noll.
så vi lever den 30 augusti år 5

Lukas

Mannen i Gult
Jag har haft en Biologi kärare som hävdade att han tyckte att år noll skulle vara vid den "Kambriska explosionen"

//Lukas som dock inte tror den har ett exakt datum

Möller

Hubert Hortlax
Egentligen skulle jag vilja att vi räknade från skapandet av det skrivna ordet, dvs att år 0 var början på själva historien. Men även om vår kunskap om ett datum för det inte är lika inexakt som livets, solsystemets eller universums skapelse, eller för den delen den aningen överskattade kambriska explosionen, så fungerar det inte att ha en början på några hundra år när.

Så Wikipedias start kanske? Vi är då i år 12.

Eller så skulle vi nu kunna leva i 85 esb, efter skivat bröd.

God45

#PrayersForBahakan
Om vi ska byta så tycker jag vad som nu är 21 april 753 f.Kr borde vara dag 1. Romarrikets grundande är svårt att slå.

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Hur säkerställd är tidpunkten för jordens skapelse, vetenskapligt sätt?
Felmarginalen är ca 1%.

Vilket i det här fallet är ca 50 miljoner års felmarginal. (50 miljoner år = 1% av 4,54 miljader år).

God45

#PrayersForBahakan
Vet ni vad? Ni lever i år 23. 23 år efter God45:s födelse :gremlaugh:

Jocke

Man med skägg
Givetvis räknar vi från 27:e April 1962 när Gröna Hund på Gröna Lund har urpremiär och humorn uppfinns.

Krille

Super Moderator
Möller said:
Ja, dethär med att vår tideräkning startar med Jesu födelse känns lite sådär. Visst finns det en poäng med det även om man inte råkar var kristen, men när det faktiska året inte är helt säkerställt? Näh!
Tideräkningar är påhittade. Således spelar det ingen roll huruvida man utgår från Jesu faktiska födelseår, Jesu traditionella födelseår, 1582 år innan påve Gregorius gjorde om kalendern, dagen efter den japanske kejsarens död, eller Björn Borgs födelseår, så länge som alla är överens om vad man utgår ifrån eller åtminstone har någon form av konverteringsmetod mellan de olika systemen.

Möller said:
Vilken händelse ska markera början på vår tideräkning?
00:00:00.000 1 januari 1970.

För det är från den tidpunkten som Unix-klockor räknar.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker Holocen-kalendern är den överlägset bästa, i det att den är fri från kulturella och religiösa bias och får in hela den mänskliga historien efter år noll, så att man slipper räkna bakåt utöver när det handlar om förhistorisk tid. Holocen-kalendern har även fördelen att den är extremt lätt att konvertera från den vanliga västerländska tideräkningen (lägg till en inledande etta, så att 2013 blir 12013).

God45

#PrayersForBahakan
den är fri från kulturella och religiösa bias
Varför skulle vi vilja ha det? Vi vann! Suck it andra religioner och kulturer! :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Ärligt talat känner jag så här för att ändra tidräckning:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/n8zBC2dvERM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/n8zBC2dvERM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

"You can`t do that."

"Why not?"

"Because it is freaking me out."