Nekromanti Vad skall boxarna innehålla? (85:an & 91:an)

solvebring

Superhero
Hejsan!

Vad skall DoD91-boxen innehålla om den skall vara _fullständigt_ original samt komplett?

Och vad skall DoD84/85-boxen innehålla för att vara korrekt?

solvebring

Superhero
Overstående FEL - FEL!!! (85:an & 87:an) - RÄTT!

Fel av mig, hur skall 85:ans box och 87:ans box till DoD vara/innehålla för att vara kompletta?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Vad skall boxarna innehålla? (85:an & 87:an)

Hmm...

Min 87:a innehåller regelbok, Äventyrspaket 1 (kan variera, tror jag), rollformulär, golvplaner, pappfigurer, T4-6-8-10. Möjligen kan det ha funnits ett lösblad med spelexempel (referat från spelsession) som i så fall har kommit bort.

84/85 innehåller samma sak förutom att pappfigurerna är fulare (svarta siluetter i stället för färgglada gubbar) och äventyret ett annat (Sarkath Hans gravvalv eller Spindelkonungens pyramid/Skelettbyns hemlighet). Kanske följde ett spelexempel med här också en gång.

Ska du ha spelen till att samla på så är det naturligtvis viktigt med innehållet. Ska du ha dem till att spela med räcker det med att du får tag i regelboken, ett rollformulär och tärningar. Ska du köra Expert eller Samuraj räcker det med regelboken och tärningar. Det står lite grejer i regelboken som inte står i Expert och Samuraj, men det kan man lära sig och alltså inte behöva grundreglerna alls.

Golvplanerna och pappgubbarna är onödigt bös. Äventyren kan man både ha och mista men är opretentiösa, enkla äventyr som kan roa en dito spelgrupp.

Dewil

solvebring

Superhero

Jaha.

Det underliga är att jag plockat hem en box på tradera, som innehåller just grundreglerna osv.
Loggan är den gamla helröda, och det är den stora gröna framsidan, den senare versionen skall väl ha gulröd text och bilden ligger lite mer inramad?
Då är det konstiga att det är 87:an som Skönheten och Odjuret medföljer, men jag verkar ha den gamla boxen fast med 87:ans innehåll - för Skönheten och Odjuret som är Äventyrspak. 1 till 87:an är med..

Jag både spelar OCH samlar, jag kommer att spela och läsa prylarna, men jag samlar på dem samtidigt, så saken är ju den att jag vill ha komplett och korrekt material.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Om det är den här auktionen du menar så har du ropat in ett exemplar av 1987 års utgåva, komplett så när som på pappfigurerna.

Jag förstår inte riktigt vad det som förvirrar dig men det verkar som att du är osäker på vilka versioner som finns av spelet.
- Äventyrsspel/Target Games gav ut spelet 1982, 1984, 1985, 1987, 1991 och 1994.
- 1984 och 1985 års utgåvor är identiska sånär som på det medföljande äventyret och rättningar av tryckfel.
- 1984/85 och 1987 års utgåvor har identiska regler (men nyskriven text 1987).
- 1984/85, 1987 och 1991 års utgåvor pryds av samma omslagsbild (Michael Whelans "Elric").
- 1982, 1984/85 och 1987 års utgåvor har samma utformning av Drakar och Demoner-logotypen. 1982 års utgåva hade emellertid inte Elric på omslaget utan en drake mot blå bakgrund. 1984/85 års utgåvor hade lådor i ganska tunn papp med svarta sidor på locket. 1987 års utgåva hade låda i kraftig kartong med gröna sidor på locket.
- 1991 års utgåva har en tjockare låda och ny utformning av DoD-loggan.
- 1994 års utgåva ("Chronopia") gavs ut i bokform med nytt omslag men med samma logga som 1991 års utgåva.
- 1982 års utgåva brukade kallas "den blå boxen", 1984/85 års utgåvor "den svarta boxen" och 1987 års utgåva "den gröna boxen".

Dewil

solvebring

Superhero

Jasså, där ser man... :gremgrin:

Så det är alltså box 91 som har den mer spetsiga gulröda loggan?

Men om jag skulle vänta tills jag fått boxarna och berätta exakt innehåll, då kanske du kan hjälpa mig med huruvida det är komplett eller ej, samt det rätta årtalet???

Jag har nämligen suttit på wikipedia och vänt och vridit på det hela flera tusen ggr. Vid det här laget kan jag boxarnas innehåll utantill, men det är det här med logotypbytet, "den lilla extra boken här men inte där", samt en del andra småsaker som förvirrat mig tillslut.
Kan vara så att jag läst på för bra, du vet när man får in så mycket info i skallen om en grej så att det bara blir en enda oklar röra.
:gremsmirk:

Dewil

Skrivbordsgeneral

Så det är alltså box 91 som har den mer spetsiga gulröda loggan?

Men om jag skulle vänta tills jag fått boxarna och berätta exakt innehåll, då kanske du kan hjälpa mig med huruvida det är komplett eller ej, samt det rätta årtalet???
Ja, den spetsiga loggan kom 1991.

Återkom gärna när du har fått grejerna!

Dewil

solvebring

Superhero

Penningtid i slutet av veckan, så jag betalar väl prylarna någon gång då, och sedan så ska de skickas, diskutionen lär dryga ut tills någon gång nästa vecka skulle jag tro.

På tal om beställningar, annonser etc.
Hm, och sedan har jag beställt Mutant "2" och Stjärnornas Krig, Sve-version av Äventyrsspel, men det tycks aldrig komma.
Killen skickade i förra veckan, säger han iaf, men han verkar så bortkommen så det skulle inte förvåna mig om han var en annonsmytoman som inte ens har grejorna, och så fort jag mailar och frågar om det är något problem så ljuger han och säger att det är skickat och lugnt.
Finns det sådana idioter? :gremgrin:
HAHA!

solvebring

Superhero
Fick dessa nu, skall få en 91:a om ett tag med.

Så, detta fick jag idag:

Där finns: Tärningar(4st), Regelbok, Det lilla faktahäftet, Rollformulär, Golvplaner och Äventyrspaket 1 (Svart Duell & Skönheten och Odjuret)... Det enda som gör den icke komplett är siluettfigurerna vilka saknas. Kanske någon som vill bli av med sina, eller som kan scanna in detta och skicka till mig så att jag kan skriva ut ett ex och lägga i min box - inte original, jag vet, men den blir komplett i sig, känns lite tröstande iaf.

Denna är fullt kompett, det är Regler, Magi, Rollformulär och en T20.
Dock är boxen väldigt trasig i hörnen, nu undrar jag - skall man förstöra dess originalskick genom att kleta tejp på den, eller skall man låta den va' och vara högst försiktig med den. Det sistnämnda tycker jag själv?

solvebring

Superhero
Re: Det där var 87:an och Expert (NT)

Okej, jag har alltså 87:ans box samt expert, tack så mycket, då vet jag det. Då skall jag höra av mig så kan du hjälpa mig att kontrollera 91-boxens skick?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fick dessa nu, skall få en 91:a om ett tag med

Rollformulär
När jag ser rollformuläret så känner jag för att kasta bort mitt DoD-system och spela EDD istället.

skall man förstöra dess originalskick genom att kleta tejp på den, eller skall man låta den va' och vara högst försiktig med den.
Ska du använda böckerna, så laminera hela skiten. Den grundbok som jag har laminerad är den som är nästan helt hel, efter åratal av användande.

/Han som tycker att man kan skita i det om man bara ska låta den stå i bokhyllan

Dewil

Skrivbordsgeneral
De olika Expertutgåvorna

Föresten, det är väl 85:ans Expert jag har?
De olika Expertutgåvorna är bara olika tryckningar av exakt samma produkt så det spelar ingen som helst roll vilken utgåva du har. Förmodligen har man rättat eventuella tryckfel. Den enda stora skillnaden är att i den sista utgåvan hade man slängt med Gigants regelbok som en bonus. Vill du ha Gigant så är det bättre att köpa hela lådan, den är trots sin sällsynthet inte särskilt efterfrågad på begagnatmarknaden.

Dewil

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Fick dessa nu, skall få en 91:a om ett tag med

Det är i alla fall inte samma färger på tärningar som jag fick i min DoD3-box. Men det kanske kan variera. :gremsmile:

Jag tycker nog att du ska låta bli att tejpa på boxen. Det blir sällan snyggt i längden i alla fall.

/Dimfrost