Nekromanti Vad skall hända?

solvebring

Superhero
Jag håller på med ett äventyr, det blir bara längre och längre. Man kan säga att det är flera äventyr i ett, fast för kort för att vara en kampanj, ett senario helt enkelt som har en väldigt påföljd. Först löste de en kidnappning, när den löstes drevs de in i en etapp i bergen - då detta tog slut kom de att stöta på ett följe med rika stroppar som skall segla en resa - dessa vill ha Rp med sig på sin sjöresa (varför? De är entusiastiska till mer folk, kanske inte helt ärliga...) Detta är kruxet, vad skall hända på båten? Intrigidéerna har sinat lite under allt detta skrivande. Är det någon som har förslag?

Snow

Swashbuckler
finns det någon röd tråd genom berättelsen?
eller är det bara olika äventyr som krokar i varandra genom slumpens försyn?

Kanske skurken från den första kidnappningen kom undan och nu måste de följa honom, hela tiden steget efter? Han kanske har något som måste tas tillbaka.

solvebring

Superhero
Tyvärr går inte det. Kan berätta lite kort. Kidnapparna är ute ur leken då kidnappningsetappen slutar. Från kidnapparna får Rp tag i en nyckel till en slags gruva som de läser som om senare, de reser dit för att undersöka rycktenas sanning i ren nyfikenhet - som Rp brukar :gremtongue:. Lottlösa kommer de besvikna ur bergen och stöter på dessa stroppar som skall göra sin segling... Hur jag skall vidare utveckla detta därifrån är vad jag har gjort tråden för.

solvebring

Superhero
Bland dessa som skall med båten upptäcker de under en strid till kusten att det finns en ljusalv, en mycket duktig magiker... Kanske det går att vidareutveckla det, det inte riktigt. Har skrivit så mycket med enormt flyt tills nu, det har sinat i förrådet kan man säga.

solvebring

Superhero
Det är förövrigt den ljusalven som talar mest i följet, han som talade med Rp från första stund be sågs och resten av resan, en vältalig SLP i ärendet...

Snow

Swashbuckler
är du helt säker på att kidnapparna är ute ur leken? kanske rp trodde att de var döda men en av dem överlevde mirakulöst och är ute efter hämnd. Eller så träffar de på dem som gastar eller zombies.

På havet:
Rp kanske tvingas bli sjörövare (annars blir de mat åt sjöormar) eller fribytare. Man besöker skumma hamnar och många lönande men farliga och onda affärer görs upp.

Så småningom uppdagas det att kaptenen för sjöfararna har ett ondeskullt mål i sikte. Rp kan välja om de vill fly och varna berörda personer (för att få prinsessan och halva kungariket) eller kanske hjälpa skurken och få del av belöningen (kungariket och dela på prinsessan).

solvebring

Superhero
Ganska bra ide faktiskt. Tackar. Man skulle ju kunna göra det så att kidnapparna betalt någon eller några på båten att hämnas Rp för sina skador, som antagligen förstört kroppen ganska ordentligt. Får se, men fortsätt gärna skicka ideer på denna tråd. Tjosan! :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Humm, min första tanke är ju att de råkar ut för pirater ju.. Det är ju nästan en klassisk grej, eller hur.. :gremgrin:
Sedan kanske de kan träffa på ett spökskepp, som komer drivande. Bordar de det så kansek de kan hitta några ledtrådar på vad som har hänt det & jobba utifrån det.

/ Johan K, som har en timmes jobbande kvar.. :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Detta är kruxet, vad skall hända på båten?
Mystisk fripassagerare, skum last, pirater, slemmiga saker med ben, myteri, oväder, sodomi, stiltje, skeppsbrott, vilse och/eller en försvunnen skeppskatt.

Härolden

Warrior
Allvarligt, ett havsscenario är ju ungefär som vilket som helst när RP är instängda av en storm/belägrade av en arme eller nåt annat där de inte kan flytta sig utanför ett begränsat ställe. Plus att det finns en hoper sjömän och medpassagerare att umgås med. Lite växlande väderlek, sjöfåglar och terräng att se på, och situationen är klar. Själv rekommenderar jag Patrick O'Brians böcker som till stor del utspelas till sjöss. En stor del av behållningen är alla knepiga personer som finns ombord och som de är tvungna att umgås med.

Äventyrsmässigt lämpar sej nog situationen för mer intrig/mysteriespel än action. Medpassagerare är ju en given källa till kuligheter.

* en av dem är spion för nånting och försöker pumpa RP/nån annan passagerare på info?
* en av skeppets officerare visar sig vara en gammal fiende - hur hanterar de den saken? De ska helst inte kunna ge sig på honom fysiskt eftersom han skyddas av sin position, utan måste försöka hantera det på annat sätt.
* nånting mystiskt finns i skeppets last, som flera ombord är intresserade av att stjäla/undersöka. RP har också intresse alt. anställs för att skydda det. Eller dras bara med av allt smygande och viskande ombord.
* nån hittas död ombord. Vem är den skyldige? Whodunnit med ett hundratal misstänkta kan ta en stund...
* Skeppet påträffar en livbår med en binge nytt folk att ta hand om. En eller flera av dem har nån relation till RP eller nån annan ombord - se ovan, plus att det blir en oväntad konfrontation.

I actionsvängen kan man ju ha dueller, myterier, piratöverfall, stormar, skeppsbrott och liknande. Eller varför inte kombinera? "The swords of Lankhmar" kan vara inspiration.

// Härolden, vinddriven

Falafel

Veteran
Och på denna ö finns det kanske ett pack onda havsvargar som vill RP ont eller kanske få med sig dem på plundring i västerled.
Fast det beror ju kanske ganska mycket på vart RP är.

MongoMan

Swordsman
Jag tänkte inte på dig, faktiskt inte.
Nog med OT:ande, jag tror folk hatar oss snart.
Jag slutar härmed att svara på meningslösa inlägg.