Allvarligt, ett havsscenario är ju ungefär som vilket som helst när RP är instängda av en storm/belägrade av en arme eller nåt annat där de inte kan flytta sig utanför ett begränsat ställe. Plus att det finns en hoper sjömän och medpassagerare att umgås med. Lite växlande väderlek, sjöfåglar och terräng att se på, och situationen är klar. Själv rekommenderar jag Patrick O'Brians böcker som till stor del utspelas till sjöss. En stor del av behållningen är alla knepiga personer som finns ombord och som de är tvungna att umgås med.
Äventyrsmässigt lämpar sej nog situationen för mer intrig/mysteriespel än action. Medpassagerare är ju en given källa till kuligheter.
* en av dem är spion för nånting och försöker pumpa RP/nån annan passagerare på info?
* en av skeppets officerare visar sig vara en gammal fiende - hur hanterar de den saken? De ska helst inte kunna ge sig på honom fysiskt eftersom han skyddas av sin position, utan måste försöka hantera det på annat sätt.
* nånting mystiskt finns i skeppets last, som flera ombord är intresserade av att stjäla/undersöka. RP har också intresse alt. anställs för att skydda det. Eller dras bara med av allt smygande och viskande ombord.
* nån hittas död ombord. Vem är den skyldige? Whodunnit med ett hundratal misstänkta kan ta en stund...
* Skeppet påträffar en livbår med en binge nytt folk att ta hand om. En eller flera av dem har nån relation till RP eller nån annan ombord - se ovan, plus att det blir en oväntad konfrontation.
I actionsvängen kan man ju ha dueller, myterier, piratöverfall, stormar, skeppsbrott och liknande. Eller varför inte kombinera? "The swords of Lankhmar" kan vara inspiration.
// Härolden, vinddriven