Nekromanti Vad skall jag läsa i sommar?

Ram

Skev
Jag har lite kreativitetstorka. Inför semestern har jag oftast en mindre trave böcker att plöja men en sällsynt kass bokrea och alltför lite fritid har lett till att traven är... Ehm ganska exakt en bok hög. Det håller såklart inte. Jag läser allt som är bra, gillar action, drama, historia, fantasy, SF och... Well, nästan allt tror jag. Inte allt för mörkt, sliskigt eller bdsm:igt.

Så, vad är bra?

Arfert

Facit
Du ska läsa Wolf Hall (och uppföljaren Bring up the Bodies, För in de döda) av Hilary Mantel

Cybot

Mest spelbar
Vad menar du med mörkt och sliskigt? BDSM:igt förstår jag (även om riktlinjer skulle vara bra. Typ "Game of thrones är inte okej" eller "Game of thrones är okej, men inte värre. Så nej tack Twilight"), men de övriga är lite vaga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du ska läsa The Martian.

Vansinnigt bra hård SF om en astronaut som blir strandsatt på Mars och måste hushålla med resurser för att överleva. Riktigt nice; Robinson Crusoe fast på mars och med mer teknik och intressantare miljöer.

Den blir snart film också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Svarta Tornet av Stephen King. Skitbra fantasy, och riktigt episk på ett nedtonat sätt.

Ram

Skev
Cybot;n98920 said:
Vad menar du med mörkt och sliskigt? BDSM:igt förstår jag (även om riktlinjer skulle vara bra. Typ "Game of thrones är inte okej" eller "Game of thrones är okej, men inte värre. Så nej tack Twilight"), men de övriga är lite vaga.
Jag är inte sugen på Norén eller splater typ. Inte alltför tungt och inte alltför geggigt.

Ram

Skev
krank;n98928 said:
Du ska läsa The Martian.

Vansinnigt bra hård SF om en astronaut som blir strandsatt på Mars och måste hushålla med resurser för att överleva. Riktigt nice; Robinson Crusoe fast på mars och med mer teknik och intressantare miljöer.

Den blir snart film också.
Bra tips! Jag skall nog ta och se den på bio först och vända mig till er här sedan för att se om den behövs läsas också.

Ram

Skev
Rymdhamster;n98930 said:
Svarta Tornet av Stephen King. Skitbra fantasy, och riktigt episk på ett nedtonat sätt.
Tackar. Bra tips, men redan läst.

Cybot

Mest spelbar
Glenk Cooks skriver bra böcker. Speciellt Black Company (där "Black Company" är första boken och Instrumentalities of Night (The Tyranny of the Night) serierna, men i princip allt annat han har skrivit också förutum Dread Empire serien.

Vad som helst av Peter Englund, men för att nämna nåt: 'Den oövervinnerlige', 'Förflutenhetens landskap' och 'Stridens skönhet och sorg'.

Steel Remains av Richard Morgan, Världens Härligaste Fantasybok.. Finns 2 delar till i Serien the Cold Commands och The Dark Dephiles....

Ulfgeir

Swashbuckler
Kan ju rekommendera Dresden files av Jim Butcher. Böckerna är visserligen för det mesta fristående men bör läsas i ordning då de ibland refererar tillbaka till tidigare böcker. Länk: http://www.jim-butcher.com/books/dresden

Annars så Ministry of Peculiar Occurences av Tee Morris och Pip Ballantine

/Ulfgeir

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Stephen Brust har skrivit en bunt sköna böcker om lönnmördaren Taltos och ytterligare en bunt böcker om the pheonix guards.

PAX

Jordisk Äventyrare
Anders Jallais böcker om Anton Modin. Mycket bra. Börjar med Spionen från FRA.

Jungfrustenen - starten på en bokserie. Lite spretig men bra på många sätt.

Zack -ny kriminalserie av Kallentoft och någon medförfattare.

Ram

Skev
Swedish Chef;n98982 said:
Steel Remains av Richard Morgan, Världens Härligaste Fantasybok.. Finns 2 delar till i Serien the Cold Commands och The Dark Dephiles....
Oooh, denne vill jag veta mer om! Please tell me more. :grin:

Paal

Imaginär fantast
Ram;n99291 said:
Oooh, denne vill jag veta mer om! Please tell me more. :grin:
Jag föredrar Richard Morgans sci-fi framför hans fantasy, har iof bara läst The Steel Remains och tyckte den var helt okej, men hans Takeshi Kovacs-böcker (Altered Carbon, Broken Angels och Woken Furies) är helt fantastiska.