Bra lista
Många bra punkter som ingen nämnt hittills. Får jag göra ditt test?
1. Spela (eller spelleda) med sina föräldrar eller barn.
´
Failure.
2. Spela (eller spelleda) med sin partner.
Om man ljuger för ens partner, räknas det som "rollspel"? Nähä, inte?
Okej, då: Failure.
3. Spela en karaktär som lurar skiten ur de andra i spelgruppen. Det vill säga som gör något som de andra spelarna aldrig hade räknat med att du som spelare var kapabel till att göra.
Ja! Nästan alltid! Fast min spelargrupp tycker att det är rätt dåligt. Liksom, jag gör mig själv till huvudperson på deras bekostnad. Några av mina antics har faktiskt sabbat stämningen i gruppen. Jag tycker det är mycket svårare att vara en spelare än en spelledare, delvis på grund av detta.
4. Skapa omfattande krönikor eller annat artistiskt material till din karaktär.
Nej, fuck. Jag tycker till och med att det är rätt jobbigt att vara omfattande om this shit. Men det är en bra punkt och jag erkänner att det är en stor del inom hobbyn. Jag är rätt sugen på att skriva erotiska noveller om mina roll- och spelledarpersoner. Det är ett sätt att utveckla mitt intresse för rollspelshobby, helt klart.
5. Introducera någon till rollspelandets underbara värld
Absolut. Jag var rena Ansgar på att föra rollspelshobbyn till Vasaskolan i Strängnäs. Jag var inte först (föreningen Strengnensis var äldre än oss; enligt uppgift så skall en Strengnensisare vara upphovsman bakom havsalven i Monsterboken 2 (och på den tiden var jag själv blott en liten svartnisse)) men jag tog helt klart hobbyn till låg- och mellanstadiet. Och under nittiotalet fick jag en helt ny generation av magicspelare att börja spela rollspel med friform i Kult som inkörsport.
6. Rollspela och vara aspackadade samt spela in sessionen som ljud/bildfil.
´
Failure. Vi har visserligen spelat drogpåverkade, men vi har sökt mångfald i just drogänden av den här punkten, och inte riktigt kommit någonstans i "ljud/bildfil"-änden av frågan. Det får bli ett framtida projekt.
7. Både ha spellett och spelat med samma gäng
8. Spelat med åtminstone två helt skilda spelgrupper
Dubbel-yeehaaw! Det syns att du fått dåligt samvete efter att ha skrivit en massa helt omöjliga punkter. De här kunde vem som helst svara positivt på.
9. Medverkat i en kampanj som pågått under åtminstone ett halvt decenium (fem år).
Näää... failure, faktiskt. När vi spelade mycket så spelade vi intensivt, och nu när vi spelar sällan så har jag anpassat formatet efter det. Så mer än fem år med en och samma kampanj... näpp.
10. Snacka rollspel på ett metateoretiskt plan.
Varje gång jag läser det här så ser jag ordet "meta-erotiskt" och börjar fnissa. Ty att meta är ju inte ett dugg erotiskt, om man inte tänder på krokar och hullingar, vill säga, varpå det hela istället blir väldigt kinky och obehagligt...
Tja, jag är ju extremt teoretisk, så jag tar för givet att jag inte bara är metateoretisk, utan också pseudoteoretisk. Självklart "yes" med andra ord.
---
Fem poäng. Det är en grej att vara en medelmåtta i mitt eget test, men det känns sugigt att vara det även i ditt test... Eller?