Nekromanti Vad skjuter Indy med? (länk)

Johan K

Gammal & dryg
Vet inte vad jan skjuter med, tyvärr..
Dock så känns det jäkligt stabilt att min ungdommshjälte ska ut på äventyr igen ! Det är förbenat trevligt !

Organ

Out of time, out of mind
Det ser så ut. Någon som vet vilket år filmen ska utspelas? (Jag antar att det är det du fiskar efter.) Det behöver dock inte föreligga någon anakronism. Skurkisarna i trailern var beväpnade med AK47or och såtillvida de inte var ryssar så borde det betyda att filmen tidigast utspelas i slutet av 50-talet. Därifrån är det bara ett fåtal år kvar till 1961 då RPG-7 introducerades. Det skapar dock en annan underlighet; de soldater som senare i trailern ses hota Indy med diverse puffror ser ut att tillhöra amerikanska armén. Om så är fallet så är deras beväpning, thompsons och M1-karbiner, väl ålderstigen och lite för andravärldskrigsaktig för att kännas hundraporcentigt korrekt.

/Anders

Arfert

Facit
Ser ut som en granat från en RPG-2 som avfyras från nåt som definitivt är en RPG-7... tvåan kom 1947, sjuan 61. lite skumt, med andra ord... filmen ska väl utspelas tidigt 50-tal.

Big Marco

Läskig
Baserat på den här bilden:

Så skulle jag säga att det är en RPG-7 som har moddats för att likna en RPG-2, om det inte är en RPG-2 som har moddats för att se ut som en RPG-7. ,-)

Men mtp att det finns otaliga fler RPG-7:or så...

Arfert

Facit
tror du har helt rätt... mej veterligen hade inte rpg-tvåan några trädetaljer, och lär ju vara betydligt svårare att lägga vantarna på också...

PAX

Jordisk Äventyrare
Det är en RPG-5 som användes under några "fåtal år" av den Sovjetiska armén. Främst i Spetznasförbanden. Utvecklingen gav därefter RPG-6 och 7 som kom senare vilket ni andra har nämnt tidigare i denna tråd.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tja, historicitet är väl inte så väsentligt här. :gremsmile:

I Istanbul-scenerna i Last Crusade dök det upp skurkisar iförda fez. På 1930-talet var just den huvudbonaden olaglig i Turkiet som en del av Kemal Atatürks moderniseringssträvanden. (Där kan svenska parabolantennsförbudsförespråkande storasystrar slänga sig i väggen. :gremwink:)

Organ

Out of time, out of mind
I Istanbul-scenerna i Last Crusade dök det upp skurkisar iförda fez. På 1930-talet var just den huvudbonaden olaglig i Turkiet som en del av Kemal Atatürks moderniseringssträvanden.
Vad ska en skurk ha på huvudet om inte en olaglig huvudbonad? :gremgrin:

/Anders, screw lagliga hattar

Arfert

Facit
har du hittat nån bild på nätet? Jag har letat förgäves... hittar inte ens en textreferens.. däremot till en massa andra sovjetiska RPG.

solvebring

Superhero
Seriöst... Jag har alltid gillat vapen, pang och bom... Speciellt pistoler. Men hur fan kan man veta en massa om dem som ni?
(Du behöver inte besvara den frågan, Marco) :gremwink:
Ni kan väl förfan inte vara nördar på precis alla balla ämnen?!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag hittade en bild på en RPG-2

Den kom 1949 och är snarlik den som Indy använder. Kanske till och med samma modell. Så jag röstar för att det är en RPG-2.

/M

Arfert

Facit
Re: Bland annat i Herr Nils inlägg

det vet jag (den hittade jag direkt), det var en bild på RPG-5 i det ursprungliga inlägget i den här deltråden jag var ute efter...