Nekromanti Vad skjuter Indy med? (länk)

Marukusu

Hero
Vill minnas att nazisterna i både Raiders of the Lost Ark och i Last Crusade hade MP40 och anakronistiska uniformer också.

Men är det pulp så är det, I guess...

Organ

Out of time, out of mind
Vill minnas att nazisterna i både Raiders of the Lost Ark och i Last Crusade hade MP40 och anakronistiska uniformer också.
Visst, jag vill minnas att de hade uniformer och även emblem som visade dem tillhörandes afrikakåren, en enhet vars bildande låg flera år in i framtiden. Fast vad gäller deras kulsprutepistoler så kan det ha rört sig om MP38or, alltså föregångaren till MP40, vilken är mycket svår att på avstånd skilja från efterföljaren. Så om de fick dem med svetsfogarna fortfarande varma, direkt från fabriken, så behöver inte just det vara någon anakronism. :gremgrin:

Fan vad nördigt att veta sånt... :gremcrazy:

/Anders

PAX

Jordisk Äventyrare
RPG-5 & 6

Sanningen om RPG-5 och 6 är att jag hittade på de varianterna. Mig veterligen har de inte funnits. Möjligen som testvapen på någon vapenfabrik i Sovjet. Med lite fantasi kan man skapa det mesta...

Jag tror mer på Herr Nils förslag om "dummy" för filmindustrin.

Arfert

Facit
Re: RPG-5 & 6

Håller med dig... hittar man inte en vapenbild på internet så FINNS det inte... så enkelt är det.

Foggmock

Myrmidon
Filmen ska utspela sig 1957, vilket omöjliggör att det är en RPG-7. Jag ska inte svära på att jag kan se skillnad på dem, men å andra sidan så utspelar sig första filmen 1936 och innehåller både MP-40 och P-38...

Organ

Out of time, out of mind
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Foggmock</div><div class="ubbcode-body">Filmen ska utspela sig 1957, vilket omöjliggör att det är en RPG-7. Jag ska inte svära på att jag kan se skillnad på dem, men å andra sidan så utspelar sig första filmen 1936 och innehåller både MP-40 och P-38... </div></div>
Jag trodde första filmen utspelades 1938. Har jag fel? Om jag har rätt så funkar det, då de mp-40 kan vara mp-38or, vilka ser nästan exakt ut som efterföljaren.

Organ

Out of time, out of mind
Ser man på... Jaha, då är ju puffrorna störtfel, oavsätt. Varför lät man dem inte använda Bergmann MP18 istället? Det hade inte bara varit mer korrekt utan även coolare! :gremcool:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Mums! Det bevisar det jag alltid hävdat; skjutvapen, speciellt pistoler, var, med ett fåtal undantag, som coolast under perioden 1890-1920.

Big Marco

Läskig
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Organ</div><div class="ubbcode-body">Mums! Det bevisar det jag alltid hävdat; skjutvapen, speciellt pistoler, var, med ett fåtal undantag, som coolast under perioden 1890-1920.</div></div>

Absolut, jag menar, Colt M1911A1 Government är världens coolaste pistol.

(fast jag är svag för H&K VP70 också)

Nkari

Veteran
Re: RPG-5 & 6

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Herr Nils</div><div class="ubbcode-body">Antingen vet du något som vi andra missat eller så har du skrivit fel, Stalin dog motvilligt 5 mars 1953 </div></div>

My bad, hade för mig att stalin dog 55, pga att jag mindes felaktigt att slut datumet på "Hearts of iron 2:doomsday" var 55, men det var 53.. =) fast me skägget i brevlådan.. =)

Marukusu

Hero
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Marco Behrmann</div><div class="ubbcode-body">"Absolut, jag menar, Colt M1911A1 Government är världens coolaste pistol."</div></div>

OT som fan, men vad gör Colten till den coolaste pistolen? Den är alldeles för mainstream för min smak.

Mauser C96 däremot... hooah!

Big Marco

Läskig
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Marukusu</div><div class="ubbcode-body"> <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Marco Behrmann</div><div class="ubbcode-body">"Absolut, jag menar, Colt M1911A1 Government är världens coolaste pistol."</div></div>

OT som fan, men vad gör Colten till den coolaste pistolen? Den är alldeles för mainstream för min smak.

Mauser C96 däremot... hooah!</div></div>

Den är slick. Den är tidlös. Den är perfekt. Den gjordes för att döda infödingar.

Mauser M/96 är ett härke. Jag har byggt ihop en modell av en, med originalkonstruktion. Så jävla mycket fjädrar och motfjädrar så jag blev galen.

(en gång i tiden så såldes vapenmodeller på samma sätt som en AirFix-Spitfire eller ME109 på Hobbex, jag har inte sett dem sedan slutet av 80-talet dock)