Nekromanti Vad skulle du våga leka?

Havoc

Swordsman
Re: Det är precis som med sex (ANT)

I de flesta typer av sex funkar ju "nej" lika bra som ett safeword :gremgrin:
Men lajv är ett typisk tillfälle (i likhet med BDSM) när ett specifikt safeword är ett måste. På det flesta arr jag varit på är det "Cut" som gäller för att bryta totalt och "Brems" för att bara bromsa och byta riktning på spelet. Vad jag vet kommer idén till det hela just från BDSM-världen.

Nightowl

Champion
Re: Det är precis som med sex

Det är precis som med sex: Ska man hålla på och fråga "Är det här ok?" hela tiden, under själva akten, så försvinner känslan. Man får helt enkelt utgå ifrån att partnern klarar av att säga nej.
Eller, vilket är vettigare, så får man fråga i förväg. Det kanske bara är för att jag är "sexuellt avvikande", men för mig är det helt naturligt att fråga om en partner, även tillfällig, går med på ett antal saker som är ganska vanliga när två män har sex tillsammans. Det finns ingen rimlig stege av vad folk tycker är tändande resektive äckligt, så man måste kolla i förväg - sen får man ha hur många näsdukar man vill utstickande ur byxfickan. :gremwink:

Erik

Havoc

Swordsman

Givetvis, precis som att man bör berätta i stora drag vad ens lajv går ut på. Men när man väl har börjat tycker jag allt att spelare/partner får säga till ifall det visar sig att något inte verkar lika lockande när det väl rollspelas/utförs, som det lät i teorin.

Om jag annonserar ut "Ett sagolajv lämpligt för yngre tonåringar" vore det sanneligen oläpligt att ha med våldtäkt och incest. Men om det står "Ett skräcklajv som behandlar mänsklighetens vidrigaste sidor" tycker jag inte man måste rada upp vartenda hemskt fenomen som kan tänkas finnas med. Om det trots allt visar sig vara för mycket för en spelare ska denne när somhelst kunna dra sig ur.

Nightowl

Champion

Men om det står "Ett skräcklajv som behandlar mänsklighetens vidrigaste sidor" tycker jag inte man måste rada upp vartenda hemskt fenomen som kan tänkas finnas med.
Det gör däremot jag - i synnerhet om jag själv som arrangör skulle ha några gränser jag kanske är omedveten om innan lajvet går av stapeln - men sådant undviker man ju genom diskussioner i arrangörsgruppen.

Och liksom Krille (tror jag) anser jag alltså att om man börjar komma med antydningar om feghet etc hos den som inte "vågar" vara med, då är man ute i ogjort väder. Fast det tror jag knappast förekommer i, säg, annonseringar av lajv.

Erik

Havoc

Swordsman

Ja, då tycker vi helt enkelt olika. Vad ska man då sätta gränsen för vad som måste specificeras? Våld? Hot om våld? Nakenhet? Fult språk? Spänning?

Jag hade tyckt det vore jättekonstigt ifall arrangörerna till Moira hade skrivit "I det här lajvet riskerar du att stöta på en naken pedofil", och en lista andra saker som någon kan tänkas tycka vara stötande.

Vad man än hittar på finns det ju risken att någon tycker att det är hemskt. Och varför ska jag varna för incest och inte för selleri? Den som är rädd för selleri har väl samma rättigheter?

"i synnerhet om jag själv som arrangör skulle ha några gränser jag kanske är omedveten om innan lajvet går av stapeln"

Det där förstod jag inte alls. Dels det där med "som arrangör" och sen ifall man är omedveten om sina gränser kan man ju ändå inte välja bort arret på förväg, eftersom man inte vet vad som ska väljas bort? Förklara...

Vad gäller antyningar om feghet så har jag väl aldrig påstått något sådant? I en annan post fördömmer jag det däremot. Men det kanske bara var en allmän reflektion?

Gordeg

Hero
Re: Terapisyfte

Kulturpedagoger är vad D&B kallat sig eller åtminstone har andra kallat dem för det. Jag vet att det inte är deras formella yrkestitlar.

Dramapedagoger är inga experter på terapi, så de borde borde lämna det till en kurator. Men psykologer kan ju det där bättre så de kanske borde krävas en sån. Men eftersom psykologer inte har koll på biokemin kanske det är bäst med en psykiater. Det finns alltid någon som kan saker bättre, eller i alla fall påstår sig kunna det...
Och vad vill du säga med detta?
"Varför kräva kompetens när man ändå inte kan få den bästa?"
eller kanske
"Professionella terapeuter kan inte så mycket som de säger sig kunna?"
Annat?

Nej, felet är att folk blander ihop olika formar av rollspel pga att de hakar upp sig på ordvalet. Det är skillnad på rollspel och rollspel.

Gordeg

Havoc

Swordsman

Det jag försöker säga är att folk väl kan få spela rollspel hur de vill, fast de inte har en specialutbildning. Det som dramapedagogerna håller på med kan vem som helst göra utan att det är skadligt. De använder drama som ett pedagogiskt hjälpmedel, vilket enkelt kan inses.

Sen håller jag inte med om att hobbyrollspel och terapirollspel är fundamentalt olika. Syftet kan skilja men formen är inte mer olik än vad olika typer av hobbyrollspel skiljer sig från varandra. Inte heller anser jag det vara något problem att folk ser likheter mellan de två formerna, eftersom de är reella.

(Didi är dramapedag, och det är en utbildning. Efter lite sökning visar det sig att Björn ibland brukar kalla sig kulturpedagog, men det har han nog hittat på själv. Tyvärr kan jag inte ge dig någon officiell länk eftersom deras sida är borta. Hur som helst är dramapedagogerna en högst existerande yrkesgrupp medan kulturpedagog är något mycket perifert.

Min förra post var inte alls ämnad att säga emot dig, utan bara ett inlägg om vad jag tror är en vanligt anledning för en dramapedagoger att vara mot rollspel.)

Rosen

Myrmidon
Piff Puff Plopp

Tyvärr kan jag inte ge dig någon officiell länk eftersom deras sida är borta.

o_0 Jaså? Hm, där ser man.
Nå, den var väl inte uppdaterad sen, typ, Halmstad ändå.

--
Åke

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror inte jag hade haft några problem med det, faktiskt. Det räcker med att du drar upp det för att jag ska börja tänka på repliker och handlingsmönster som hade varit passande.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Våga kontra vilja

Vad nu terapi har med saken att göra. Att utforska olika sidor av det mänskliga psyket är väl en av historieberättandets viktigaste uppgifte, men det gör ju inte historierna till terapi. I den mån rollspel är ett medium för historieberättande, vare sig den enskilda deltagaren primärt är med och skapar, eller bara upplever, berättelsen, så kan väl spelare tillåtas utforska saker som rasism och kvinnoförakt utan att det ska behöva ses som terapi?

hraufnir

Swordsman

Fast det tror jag knappast förekommer i, säg, annonseringar av lajv.
Detta förekommer inte heller inom arrangörsgruppen i form av diskussion. Diskussion om hur man skall lösa problemet dyker upp, men jag kan nog med rak arm säga att det är förvånande att ens w176 är såhär fördömmande ens på ett forum som inte har med lajvet att göra.!

Krille

Super Moderator
Re: Våga kontra vilja

"I den mån rollspel är ett medium för historieberättande, vare sig den enskilda deltagaren primärt är med och skapar, eller bara upplever, berättelsen, så kan väl spelare tillåtas utforska saker som rasism och kvinnoförakt utan att det ska behöva ses som terapi?"

Klart man kan. Men som sagt tidigare, det är inte möjligheten som jag är emot, utan obligatoriet.

Fast mest är jag emot den nedlåtande attityden mot de som struntar i möjligheten, dvs de som inte vill.

Havoc

Swordsman

Kan du förklara det där en gång till? Jag hänger inte riktigt med...

ostro

Veteran

Hur som helst är dramapedagogerna en högst existerande yrkesgrupp medan kulturpedagog är något mycket perifert.
Lite lustigt att du säger det eftersom kulturpedagogik är exakt det jag kommer att läsa några terminer framöver här på Högskolan i Gävle. Om jag nu blir kulturpedagog är väl en fråga om jag överhuvudtaget vill kalla mig det. Det är inte direkt en yrkesutbildning.

Angående dramapedagoger kan jag inte säga så mycket men jag har ett gäng kompisar som är utbildade till teaterpedagoger. Det finns lite skillnader men de är liknande.

Saken är den att pedagogiken kommer in på ett sådant sätt att personer som utbildar sig till det har en någolunda god koll på olika gruppdynamiker och hur människor reagerar i dessa situationer. Det innefattar även när man tar upp känsliga ämnen som kan skapa traumatiska situationer. Det ingår i deras utbildning att hantera situationer som gått "fel" och hur man bäst undviker de situationerna övehuvudtaget.

Att säga att vem som helst klarar av det är bara naivt. Visst kan man genom andra situationer och lång erfarenhet fått samma kunskaper som de har fått genom sin utbildning men det är knappast samma sak som att alla kan göra det per automatik.

Visst kan man få terapeutiska bieffekter av att spela rollspel men att utan någon som helst utbildning gå in med den inställningen att det ska vara det är oansvarigt. Att inte informera om att ett rollspel kan innehålla kännsligt material är också oansvarigt. Skillnaden enligt mig mellan terapirollspel och hobbyrollspel är att settingen i ett hobbyrollspel ofta är så pass absurd och abstrakt att det inte är mer skadligt än vanlig lek. Det är en sorts eskapism helt enkelt. Terpirollspel handlar snarare om att behandla och leva sig in i situationer man inte är van vid. I terapirollspel så är man oftast sig själv, fast i en främmande eller obehaglig situation. I hobbyrollspel spelar man någon helt annan. Jag tror personligen att det är en ganska viktig skiljelinje mellan de båda i hur de påverkar en.

Jag tycker inte att man ska förbjuda något, bara att om man nu vill undersöka vissa kännsliga områden så bör man veta vad man ger sig in på och informera alla involverade nogrant om vad det är som gäller. Det och ge folk alla chanser i världen att dra sig ur eller avbryta så fort det blir jobbigt. Dessutom så kanske det inte är så lämpligt att ha med nybörjare på sådant. Det är som med bergsklättring, man tar inte med en nybörjare på de svåraste väggarna och förväntar sig att de ska klättra utan någon som helst säkerhetsutrustning.

Sedan är det ju upp till var och en att ta ansvar för sig själv och vad man klarar av. Men har man mindreåriga med på ett lajv bör man som arrangör vara medveten att man ansvarar för deras hälsa och välmående med.

/ostro

Havoc

Swordsman

En livs levande kulturpedagog! Eller i alla fall blivande. Så fel jag hade...

Det enda jag baserade det hela på var att jag fick 34x så många hits på dramapedagog på google och att jag stött på sådana flera gånger, men aldrig hört om några kulturpedagoger. Men som sagt, erkänt lösa grunder.

Sen håller jag inte med om så mycket av det andra, förutom att man sällan spelar sig själv i hobbyrollspel. Att ha terapi som syfte är kanske tveksamt, men att undvika vissa ämnen av rädsla för att folk ska ta skada tror jag är fel. Det blir lätt en självuppfyllande profetsia. Om sen någon väljer att inte vara med eller avbryta ska det givetvis respekteras.

hraufnir

Swordsman

Jag sade bara att den sortens kritik mot personer som inte är villig att utmana sig själv på en, enligt tråden, terapeutisk nivå inte förkommer i den arrangörsgrupp som arrade lajvet heller. Det är inte så att man bara håller det från reklamen. Men visst förstår jag w176s frustration eftersom jag har arrangerat lajv (7st faktiskt) och jag vet hur det är att stå där och se folk "förstöra" vad man tänkt.

Däremot skulle jag aldrig använda den tonen eller de orden som w176 gjorde.

ostro

Veteran

Det beror väl mest på att det inte finns så många utbildningar för kulturpedagoger. Den som jag går är efter vad jag har förstått rätt så unik i sverige. Sen är det väl snarare en fråga om hur man vill titulera sig själv. Själv skulle jag nog hellre välja kulturproducent. Det har egentligen mer med vad man jobbar med sen när man väl är klar.

Menade aldrig att man skulle undvika ämnen bara för undvikandets skull. Bara att man ska vara medveten om vad man håller på med och att möjligheten finns att någon tar skada. Sen kan man fokusera på att det man gör blir så underhållande som möjligt. Jag har tyvärr träffat allt för många personer som har en vision av vad de vill göra och sedan försökt genomföra det utan att för en sekund tänka på vad som kan gå fel. När något väl gått fel så har de stått helt handfallna utan att veta hur situationen ska hanteras. Ska erkännas att det inte varit lajv, har inte deltagit i något sådant. Men principen är i princip samma oavsett vad för projekt man gör.

Räcker med att man bara har det i bakhuvet liksom. Man kan aldrig planera för allt och oftast förflyter allt mer eller mindre smärtfritt men det är ändå bra att vara förberedd.

Sen är jag ju ett kontrollfreak men ändå.

Jag menar också att man som arrangör eller speledare kanske bör undvika att ta med nybörjare när man kör extrema senarion helt enkelt för att de kan sakna den erfarenhet och trygghet mer vana spelare har. De kan helt enkelt ta sig vatten överhuvudet. Tråkigheter kan då uppstå helt i onödan. Med det så menar jag inte att man ska undvika extrema senarier i sig. Det kan vara kul om man kan hantera det och sen vet man ju inte vad man tycker om förän man har testat.

/ostro

hraufnir

Swordsman

Om inte annat är det två punkter som är jätteviktiga.
1. Låt folk banga ur om de vill. Tråkigt just då men bättre i längden.
2. Om man skall ha något som ligger på gränsen eller är klart över gränsen, skall man vara beredd på att någon kan ta illa upp, bryta ihop osv. och ha i gruppen samtalat om detta innan så man vet vad man skall göra OM!