Re: Terapisyfte
Hur som helst är dramapedagogerna en högst existerande yrkesgrupp medan kulturpedagog är något mycket perifert.
Lite lustigt att du säger det eftersom kulturpedagogik är exakt det jag kommer att läsa några terminer framöver här på Högskolan i Gävle. Om jag nu blir kulturpedagog är väl en fråga om jag överhuvudtaget vill kalla mig det. Det är inte direkt en yrkesutbildning.
Angående dramapedagoger kan jag inte säga så mycket men jag har ett gäng kompisar som är utbildade till teaterpedagoger. Det finns lite skillnader men de är liknande.
Saken är den att pedagogiken kommer in på ett sådant sätt att personer som utbildar sig till det har en någolunda god koll på olika gruppdynamiker och hur människor reagerar i dessa situationer. Det innefattar även när man tar upp känsliga ämnen som kan skapa traumatiska situationer. Det ingår i deras utbildning att hantera situationer som gått "fel" och hur man bäst undviker de situationerna övehuvudtaget.
Att säga att vem som helst klarar av det är bara naivt. Visst kan man genom andra situationer och lång erfarenhet fått samma kunskaper som de har fått genom sin utbildning men det är knappast samma sak som att alla kan göra det per automatik.
Visst kan man få terapeutiska bieffekter av att spela rollspel men att utan någon som helst utbildning gå in med den inställningen att det ska vara det är oansvarigt. Att inte informera om att ett rollspel kan innehålla kännsligt material är också oansvarigt. Skillnaden enligt mig mellan terapirollspel och hobbyrollspel är att settingen i ett hobbyrollspel ofta är så pass absurd och abstrakt att det inte är mer skadligt än vanlig lek. Det är en sorts eskapism helt enkelt. Terpirollspel handlar snarare om att behandla och leva sig in i situationer man inte är van vid. I terapirollspel så är man oftast sig själv, fast i en främmande eller obehaglig situation. I hobbyrollspel spelar man någon helt annan. Jag tror personligen att det är en ganska viktig skiljelinje mellan de båda i hur de påverkar en.
Jag tycker inte att man ska förbjuda något, bara att om man nu vill undersöka vissa kännsliga områden så bör man veta vad man ger sig in på och informera alla involverade nogrant om vad det är som gäller. Det och ge folk alla chanser i världen att dra sig ur eller avbryta så fort det blir jobbigt. Dessutom så kanske det inte är så lämpligt att ha med nybörjare på sådant. Det är som med bergsklättring, man tar inte med en nybörjare på de svåraste väggarna och förväntar sig att de ska klättra utan någon som helst säkerhetsutrustning.
Sedan är det ju upp till var och en att ta ansvar för sig själv och vad man klarar av. Men har man mindreåriga med på ett lajv bör man som arrangör vara medveten att man ansvarar för deras hälsa och välmående med.
/ostro