Nekromanti Vad skulle du vilja se i en ny Mystik & Magi?

duncan_UBBT

Swordsman
Att få Ob3T6 trauma är VÄLDIGT mycket mer dödligt i nästan alla fall än att få Ob3T6 skada (förutom möjligtvis ryggradsskador eller organskador).

Ugglefar

Veteran
Duncan said:
Att få Ob3T6 trauma är VÄLDIGT mycket mer dödligt i nästan alla fall än att få Ob3T6 skada (förutom möjligtvis ryggradsskador eller organskador).
Då räknar du inte med grundskadan och att huggskada även brukar ge blödningstakt och smärta, eller risken att en artär går sönder. Dessutom får man ta i beaktande att det inte alltid är så lätt att hitta en källa att alstra nekrotropi från. Men du kan mycket väl ha rätt. Min personliga erfarenhet är att vapen alltid är effektivare än magi vid direkt skada. Eller så är vår SL bara lat och antecknar ingen skada förrän det är ett tydligt dödsfall, såsom en avhuggen kroppsdel. ^^

duncan_UBBT

Swordsman
Du har rätt i att alstringsmöjligheterna för Nekrotropi är något (mycket) begränsade, men all magi är inte sådan. Ta till exempel Blixt. Då får du med både Svärta och Trauma, och dessutom är den avstånd redan från scratch. En tredje magnitudens blixt kan mycket väl ta ner en normal människa med 10 i Chockvärde.

Sedan finns det Eld, den mest OP effekten som finns. Ta till exempel följande besvärjelse:
Alstra 3 filament Ataxatropi: Ob3T6
Transformera 2 Ataxatropiska till 2 Termotropiska snabbt: Ob3T6
Transformera 2 Termotropiska till 2 Pyrotropiska snabbt: Ob3T6
Väv 1a magnitudens "Eld" med 1 extra filament och med areamodifikation (3 meter radie): Ob3T6
Väv 1a magnitudens "Avstånd": Ob1T6
Tidsåtgång: 2 rundor.

Besvärjelsen är sedan konstruerad att alltid vara centrerad kring den person eller varelse som den appliceras på. Följaktligen har man en zone med 3 meter radie som förföljer sin fiende, och varje runda skall man slå ett slag mot antändningsvärde 4 för allt inom arean, vilket med all sannolikhet inkluderar alla motståndarens kroppsdelar. Dessutom minskar svårigheten mot avtändningsvärdet med en nivå varje runda, så efter 4-5 rundor spelar det inte mycket roll om motståndaren så har en brandsäker dräkt på sig, den kommer att börja brinna ändå. Dessutom tar han +Ob1T6 Trauma och +Ob1T6 smärta i alla delområden, utöver det han får när han väl börjat fatta eld, och allt detta fortsätter i en hel minut.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Duncan said:
Transformera 2 Ataxatropiska till 2 Termotropiska snabbt: Ob3T6
Transformera 2 Termotropiska till 2 Pyrotropiska snabbt: Ob3T6
Vill minnas att det är lätt att transformera mellan ataxa och pyro också, så jag tror inte du ens behöver det extra steget till termo.

Mycket über.

Ugglefar

Veteran
Jo, Eld är inte att leka med, det håller jag med om.
Det som jag tycker är synd är hur alstringssystemet fungerar just nu, att det är så enkelt att transformera mellan vissa aspekter. Din exempelbesvärjelse är ett bra exempel. Eld hör pyrotropi till, men det är ytterst sällan som man alstrar pyrotropi till besvärjelser. Där eld finns existerar det värme, men värme behöver inte eld. Därför lönar det sig ytterst sällan att använda sig av pyrotropi när man lika gärna kan transformera från termotropi. Säg gärna emot men jag tycker att en pyromantiker borde glänsa mer när det kommer till pyrotropiska effekter.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ugglefar said:
Det som jag tycker är synd är hur alstringssystemet fungerar just nu, att det är så enkelt att transformera mellan vissa aspekter. Din exempelbesvärjelse är ett bra exempel. Eld hör pyrotropi till, men det är ytterst sällan som man alstrar pyrotropi till besvärjelser. Där eld finns existerar det värme, men värme behöver inte eld. Därför lönar det sig ytterst sällan att använda sig av pyrotropi när man lika gärna kan transformera från termotropi. Säg gärna emot men jag tycker att en pyromantiker borde glänsa mer när det kommer till pyrotropiska effekter.
En annan anledning att inte bli pyromantiker är väl att det bara finns tre effekter som använder sig av pyrotropi: eld, eldharmoni och kontrollera salamander.

Ugglefar

Veteran
poniz said:
Ugglefar said:
En annan anledning att inte bli pyromantiker är väl att det bara finns tre effekter som använder sig av pyrotropi: eld, eldharmoni och kontrollera salamander.
Det är precis det jag menar. Vissa aspekter är både enklare att alstra och har fler effekter än andra. Det är ju lite tråkigt tycker jag.

Ugglefar

Veteran
Sedan så är effekten Döda mer effektiv om man alstrar ataxatropi istället för nektrotropi med tanke på att man bör ge den avstånd i räckvidd istället för personlig... Gör man tvärtom så krävs det fler filament pga transformationsförlusten. Än en gång gör ataxatropi jobbet bättre än den egna aspekten.

duncan_UBBT

Swordsman
Ni har givetvis rätt, men jag tycker att allt handlar om hur man ser på det. Ni förutsätter att allt skall vara balanserat och att "död skall bringa död". Jag tror Eons system var skapat med ett annat syfte än att vara ett välbalanserat komplement till det vanliga stridssystemet. Magi i Eon är inte gjort för att vara ytterligare en path på skilltree:et. Det var gjort för att förklara en värld som unde rutan är mycket olik vår egen. Bara för att de flesta (roll)spel har döds- och eldmagiker som är skapade för att göra skada betyder inte att Eon skall vara det. Istället gör Eon motsatsen. Istället för att skapa magiker som kan använda magi så skapade dem magin. Sedan har magiker börjat lära sig hur man använder den.

Om man bortser från att döds- och eldmagiker normalt sett är skadegörare så finns det inte mycket argument för varför det inte skall vara som det är just nu. Att man tar från värmen i luften för att frambringa eld låter rimligt och bra, bara man väljer att inte tänka att alla aspekter skall vara jämlika. För att ta ett exempel, vad ser man vanligtvis i vår värld, eld eller luft? Luften är helt klart dominant, och ingen klagar väl på att det borde finnas minst lika mycket eld som luft? Det är helt enkelt så det är, och om man tycker att magiker som (bara) kan alstra pyrotropi är dåliga, skit i att skapa en sådan. Vad är det som säger att en magiker som använder termotropi för att skapa eldar inte är en eldmagiker?

Jag ursäktar om jag låter som om jag angriper era inlägg. Jag tycker det här är ett intressant ämne och jag vill gärna fortsätta diskussionen.

Ugglefar

Veteran
Duncan said:
Ni har givetvis rätt, men jag tycker att allt handlar om hur man ser på det. Ni förutsätter att allt skall vara balanserat och att "död skall bringa död". Jag tror Eons system var skapat med ett annat syfte än att vara ett välbalanserat komplement till det vanliga stridssystemet. Magi i Eon är inte gjort för att vara ytterligare en path på skilltree:et. Det var gjort för att förklara en värld som unde rutan är mycket olik vår egen. Bara för att de flesta (roll)spel har döds- och eldmagiker som är skapade för att göra skada betyder inte att Eon skall vara det. Istället gör Eon motsatsen. Istället för att skapa magiker som kan använda magi så skapade dem magin. Sedan har magiker börjat lära sig hur man använder den.

Om man bortser från att döds- och eldmagiker normalt sett är skadegörare så finns det inte mycket argument för varför det inte skall vara som det är just nu. Att man tar från värmen i luften för att frambringa eld låter rimligt och bra, bara man väljer att inte tänka att alla aspekter skall vara jämlika. För att ta ett exempel, vad ser man vanligtvis i vår värld, eld eller luft? Luften är helt klart dominant, och ingen klagar väl på att det borde finnas minst lika mycket eld som luft? Det är helt enkelt så det är, och om man tycker att magiker som (bara) kan alstra pyrotropi är dåliga, skit i att skapa en sådan. Vad är det som säger att en magiker som använder termotropi för att skapa eldar inte är en eldmagiker?
Jag håller med att det är befriande att Eon har tagit ett långt kliv ifrån allt vad D&D och övriga level-baserade rollspel heter när det gäller magi. Det enda som jag har att invända mot är att termotropi med hjälp av transformeringar kan göra allt som pyrotropi kan och mycket mer, dessutom är det mer lättalstrat.

Duncan said:
Jag ursäktar om jag låter som om jag angriper Dera inlägg. Jag tycker det här är ett intressant ämne och jag vill gärna fortsätta diskussionen.
Ingen fara, jag tar inte illa upp. Jag tycker snarare det är roligt att diskutera Eons magiregler med tanke på att jag är den ende i min spelgrupp som tycker om att spela magiker.

duncan_UBBT

Swordsman
Jag håller med att det är befriande att Eon har tagit ett långt kliv ifrån allt vad D&D och övriga level-baserade rollspel heter när det gäller magi. Det enda som jag har att invända mot är att termotropi med hjälp av transformeringar kan göra allt som pyrotropi kan och mycket mer, dessutom är det mer lättalstrat.
Du kan ju alltid se det så här, pyrotropi är inte nödvändigtvis en aspekt som bör alstras, utan alstringsfärdigheten finns där av samma skäl som färdigheten för alstra teotropi; om det finns en aspekt så finns det en alstringsfärdighet. Tänk så här istället, pyrotropi kanske inte alstras vidare mycket, men den används destu mer. Jämför här termo- och pyrotropi. Värme är lättare att alstra, men eld är vanligtvis mycket mer användsbart. De båda kan användas för att värma en frusen vandrare, men elden skänker utöver värmen även ljus. Således är termotropi en "alstringsaspekt" medans pyrotropi är en "vävningsaspekt". Visst, det finns endast 3 effekter till pyrotropin, men om du nu hittar någonting som du bör kunna göra med pyrotropi men som inte går att göra med dessa tre effekter, skriv egna. Husregla. De som skrev Mystik & Magi är (i de flesta fall) endast mänskliga och missar saker. Det är därför 'Den Enda Regeln' finns.

Ugglefar

Veteran
Duncan said:
Du kan ju alltid se det så här, pyrotropi är inte nödvändigtvis en aspekt som bör alstras, utan alstringsfärdigheten finns där av samma skäl som färdigheten för alstra teotropi; om det finns en aspekt så finns det en alstringsfärdighet. Tänk så här istället, pyrotropi kanske inte alstras vidare mycket, men den används destu mer. Jämför här termo- och pyrotropi. Värme är lättare att alstra, men eld är vanligtvis mycket mer användsbart. De båda kan användas för att värma en frusen vandrare, men elden skänker utöver värmen även ljus. Således är termotropi en "alstringsaspekt" medans pyrotropi är en "vävningsaspekt". Visst, det finns endast 3 effekter till pyrotropin, men om du nu hittar någonting som du bör kunna göra med pyrotropi men som inte går att göra med dessa tre effekter, skriv egna. Husregla. De som skrev Mystik & Magi är (i de flesta fall) endast mänskliga och missar saker. Det är därför 'Den Enda Regeln' finns.
Det är en intressant tanke. Jag har alltid tänkt att när magiker diskuteras, såsom de exempelvis gör i den nya alvboken, så är en eldmagiker den som använder pyrotropi som alstringskälla när det i själva verket kanske bara handlar om vilka effekter de använder sig av. Men jag tycker fortfarande att ataxatropi är alldeles för överlägsen många andra aspekter.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ugglefar said:
Men jag tycker fortfarande att ataxatropi är alldeles för överlägsen många andra aspekter.
Mycket av ataxatropins mångsidighet vägs däremot upp av dess extrema farlighet. Ett misslyckande är detsamma som ett fummel. Ataxatropi kan inte dissipera kontrollerat.

Av den anledningen har jag avstått ifrån att någonsin skapa en karaktär som använder ataxatropi överhuvudtaget.

duncan_UBBT

Swordsman
En av mina nu mest spelade karaktärer heter Zaldoch och är en vättemagiker (häxmästare enligt honom själv). Hans hvudaspekt är ataxatropi, och jag håller med, aspekten är mäktig men extremt farlig. Det tog honom runt 4 eller 5 spelomgångar att gå från -5 till -21 i Qadosh, och han brukar nästan enbart andra och tredje magnitudens besvärjelser. Visst, han är förmodligen en av de mest lyckade karaktärerna i vår spelgrupp om man enbart ser till vad han åstadkommit, men framgång har ett pris. Han är 20 år gammal och ser ut som 46, mestadels pågrund av sin Qadosh.

En annan sak som gör ataxatropin extremt farlig är det faktum att du får två nivåer svårare mot PSY om du dissiperar filament okontrollerat. Om du misslyckas med en transformering eller en vävning av ataxatropi kommer du att dissipera okontrollerat, vilket resulterar i att du får två nivåer svårare mot PSY. Därefter skall du slå ett PSY-slag för att avgöra om du förlorar Qadosh. Om du försökte väva en tredje magnitudens 'Rörelse', och du har en svårighet på grund av utmattning (vilket är ganska normalt med tanke på att du får Ob3T6 kryss från dissipationen av en tredje magnitudens besvärjelse) så får du således Ob6T6 mot PSY för att inte förlora Qadosh, och om du fummlar med slaget förlorar du 3 poäng Qadosh, vilket innebär tre åldringsslag om din skenbara ålder passerar 35. Om man kör med Eon II-reglerna för Qadosh kommer det ännu fler åldringsslag i och med att borttoningen påbörjas. I Eon III kommer du istället att riskera att sluta existera om du misslyckas med ett PSY-slag (förutsatt att då nått tillräckligt långt ned) och även detta slag är två nivåer svårare på grund av dissipationen.

Ugglefar

Veteran
Duncan said:
I Eon III kommer du istället att riskera att sluta existera om du misslyckas med ett PSY-slag (förutsatt att då nått tillräckligt långt ned) och även detta slag är två nivåer svårare på grund av dissipationen.
Det tänkte jag ju inte på att även borttyningsslaget blir svårare på grund av dissipationen. Då är det ganska balanserat trots allt. My bad.

Telephalsion

Swordsman
Skrev ett stycke om Länkad magi, det är mest bara förslag och funderingar, men arbetet fortskrider iaf.