duncan_UBBT
Swordsman
Att få Ob3T6 trauma är VÄLDIGT mycket mer dödligt i nästan alla fall än att få Ob3T6 skada (förutom möjligtvis ryggradsskador eller organskador).
Då räknar du inte med grundskadan och att huggskada även brukar ge blödningstakt och smärta, eller risken att en artär går sönder. Dessutom får man ta i beaktande att det inte alltid är så lätt att hitta en källa att alstra nekrotropi från. Men du kan mycket väl ha rätt. Min personliga erfarenhet är att vapen alltid är effektivare än magi vid direkt skada. Eller så är vår SL bara lat och antecknar ingen skada förrän det är ett tydligt dödsfall, såsom en avhuggen kroppsdel. ^^Duncan said:Att få Ob3T6 trauma är VÄLDIGT mycket mer dödligt i nästan alla fall än att få Ob3T6 skada (förutom möjligtvis ryggradsskador eller organskador).
Vill minnas att det är lätt att transformera mellan ataxa och pyro också, så jag tror inte du ens behöver det extra steget till termo.Duncan said:Transformera 2 Ataxatropiska till 2 Termotropiska snabbt: Ob3T6
Transformera 2 Termotropiska till 2 Pyrotropiska snabbt: Ob3T6
En annan anledning att inte bli pyromantiker är väl att det bara finns tre effekter som använder sig av pyrotropi: eld, eldharmoni och kontrollera salamander.Ugglefar said:Jo, Eld är inte att leka med, det håller jag med om.
Det som jag tycker är synd är hur alstringssystemet fungerar just nu, att det är så enkelt att transformera mellan vissa aspekter. Din exempelbesvärjelse är ett bra exempel. Eld hör pyrotropi till, men det är ytterst sällan som man alstrar pyrotropi till besvärjelser. Där eld finns existerar det värme, men värme behöver inte eld. Därför lönar det sig ytterst sällan att använda sig av pyrotropi när man lika gärna kan transformera från termotropi. Säg gärna emot men jag tycker att en pyromantiker borde glänsa mer när det kommer till pyrotropiska effekter.
Det är precis det jag menar. Vissa aspekter är både enklare att alstra och har fler effekter än andra. Det är ju lite tråkigt tycker jag.poniz said:En annan anledning att inte bli pyromantiker är väl att det bara finns tre effekter som använder sig av pyrotropi: eld, eldharmoni och kontrollera salamander.Ugglefar said:Jo, Eld är inte att leka med, det håller jag med om.
Det som jag tycker är synd är hur alstringssystemet fungerar just nu, att det är så enkelt att transformera mellan vissa aspekter. Din exempelbesvärjelse är ett bra exempel. Eld hör pyrotropi till, men det är ytterst sällan som man alstrar pyrotropi till besvärjelser. Där eld finns existerar det värme, men värme behöver inte eld. Därför lönar det sig ytterst sällan att använda sig av pyrotropi när man lika gärna kan transformera från termotropi. Säg gärna emot men jag tycker att en pyromantiker borde glänsa mer när det kommer till pyrotropiska effekter.
Jag håller med att det är befriande att Eon har tagit ett långt kliv ifrån allt vad D&D och övriga level-baserade rollspel heter när det gäller magi. Det enda som jag har att invända mot är att termotropi med hjälp av transformeringar kan göra allt som pyrotropi kan och mycket mer, dessutom är det mer lättalstrat.Duncan said:Ni har givetvis rätt, men jag tycker att allt handlar om hur man ser på det. Ni förutsätter att allt skall vara balanserat och att "död skall bringa död". Jag tror Eons system var skapat med ett annat syfte än att vara ett välbalanserat komplement till det vanliga stridssystemet. Magi i Eon är inte gjort för att vara ytterligare en path på skilltree:et. Det var gjort för att förklara en värld som unde rutan är mycket olik vår egen. Bara för att de flesta (roll)spel har döds- och eldmagiker som är skapade för att göra skada betyder inte att Eon skall vara det. Istället gör Eon motsatsen. Istället för att skapa magiker som kan använda magi så skapade dem magin. Sedan har magiker börjat lära sig hur man använder den.
Om man bortser från att döds- och eldmagiker normalt sett är skadegörare så finns det inte mycket argument för varför det inte skall vara som det är just nu. Att man tar från värmen i luften för att frambringa eld låter rimligt och bra, bara man väljer att inte tänka att alla aspekter skall vara jämlika. För att ta ett exempel, vad ser man vanligtvis i vår värld, eld eller luft? Luften är helt klart dominant, och ingen klagar väl på att det borde finnas minst lika mycket eld som luft? Det är helt enkelt så det är, och om man tycker att magiker som (bara) kan alstra pyrotropi är dåliga, skit i att skapa en sådan. Vad är det som säger att en magiker som använder termotropi för att skapa eldar inte är en eldmagiker?
Ingen fara, jag tar inte illa upp. Jag tycker snarare det är roligt att diskutera Eons magiregler med tanke på att jag är den ende i min spelgrupp som tycker om att spela magiker.Duncan said:Jag ursäktar om jag låter som om jag angriper Dera inlägg. Jag tycker det här är ett intressant ämne och jag vill gärna fortsätta diskussionen.
Du kan ju alltid se det så här, pyrotropi är inte nödvändigtvis en aspekt som bör alstras, utan alstringsfärdigheten finns där av samma skäl som färdigheten för alstra teotropi; om det finns en aspekt så finns det en alstringsfärdighet. Tänk så här istället, pyrotropi kanske inte alstras vidare mycket, men den används destu mer. Jämför här termo- och pyrotropi. Värme är lättare att alstra, men eld är vanligtvis mycket mer användsbart. De båda kan användas för att värma en frusen vandrare, men elden skänker utöver värmen även ljus. Således är termotropi en "alstringsaspekt" medans pyrotropi är en "vävningsaspekt". Visst, det finns endast 3 effekter till pyrotropin, men om du nu hittar någonting som du bör kunna göra med pyrotropi men som inte går att göra med dessa tre effekter, skriv egna. Husregla. De som skrev Mystik & Magi är (i de flesta fall) endast mänskliga och missar saker. Det är därför 'Den Enda Regeln' finns.Jag håller med att det är befriande att Eon har tagit ett långt kliv ifrån allt vad D&D och övriga level-baserade rollspel heter när det gäller magi. Det enda som jag har att invända mot är att termotropi med hjälp av transformeringar kan göra allt som pyrotropi kan och mycket mer, dessutom är det mer lättalstrat.
Det är en intressant tanke. Jag har alltid tänkt att när magiker diskuteras, såsom de exempelvis gör i den nya alvboken, så är en eldmagiker den som använder pyrotropi som alstringskälla när det i själva verket kanske bara handlar om vilka effekter de använder sig av. Men jag tycker fortfarande att ataxatropi är alldeles för överlägsen många andra aspekter.Duncan said:Du kan ju alltid se det så här, pyrotropi är inte nödvändigtvis en aspekt som bör alstras, utan alstringsfärdigheten finns där av samma skäl som färdigheten för alstra teotropi; om det finns en aspekt så finns det en alstringsfärdighet. Tänk så här istället, pyrotropi kanske inte alstras vidare mycket, men den används destu mer. Jämför här termo- och pyrotropi. Värme är lättare att alstra, men eld är vanligtvis mycket mer användsbart. De båda kan användas för att värma en frusen vandrare, men elden skänker utöver värmen även ljus. Således är termotropi en "alstringsaspekt" medans pyrotropi är en "vävningsaspekt". Visst, det finns endast 3 effekter till pyrotropin, men om du nu hittar någonting som du bör kunna göra med pyrotropi men som inte går att göra med dessa tre effekter, skriv egna. Husregla. De som skrev Mystik & Magi är (i de flesta fall) endast mänskliga och missar saker. Det är därför 'Den Enda Regeln' finns.Jag håller med att det är befriande att Eon har tagit ett långt kliv ifrån allt vad D&D och övriga level-baserade rollspel heter när det gäller magi. Det enda som jag har att invända mot är att termotropi med hjälp av transformeringar kan göra allt som pyrotropi kan och mycket mer, dessutom är det mer lättalstrat.
Mycket av ataxatropins mångsidighet vägs däremot upp av dess extrema farlighet. Ett misslyckande är detsamma som ett fummel. Ataxatropi kan inte dissipera kontrollerat.Ugglefar said:Men jag tycker fortfarande att ataxatropi är alldeles för överlägsen många andra aspekter.
Det tänkte jag ju inte på att även borttyningsslaget blir svårare på grund av dissipationen. Då är det ganska balanserat trots allt. My bad.Duncan said:I Eon III kommer du istället att riskera att sluta existera om du misslyckas med ett PSY-slag (förutsatt att då nått tillräckligt långt ned) och även detta slag är två nivåer svårare på grund av dissipationen.