Två andra genres jag verkligen gillar är laserfantasy (tänk typ She-Ra och He-Man, svärd yxor och LAZER BEAMS), men det finns ju numera rätt mycket. Det var skralt förut.
Och så något jag kallar “jeans-och-t-shirt–fantasy”. En fantasyvärld med mycket inslag från vår värld. Jag äääälskar den genren även om det knappt finns några böcken i den stilen. Swainstons “Krigets år” kanske och den är ju sådär.
Typ modern Narnia. Pam Griers 70-tals–ikoner mot Titania och Oberon typ.
Dvs det jag vill är typ att några har portalat in sig från jorden och så där inne finns det en massa fantasy tropes typ orcher och alver och djungler och svärd och karate.
Banestorm-konceptet från GURPS fast 1970-tal ist för medeltid. (Well det ska vara medeltid på “andra sidan” men 70-tal på “vår” sida.)
Eller så behöver dom jordliga sakerna inte ens vara förklarade. Som läskautomaten i The Secret of Monkey Island, jag äääälskade den när jag först såg den (den fick iofs sin förklaring i slutet av LeChuck’s Revenge (ska inte spoila den förklaringen)). Tänk typ Sagan om Ringen men Vidstige drar på sig blåjeans och tight vit t-shirt när han ska rädda Merry och Pippin??????
Men jag tycker iaf det vore en grymt nice setting. Samma som gör att jag får såna kicks av Guardians of the Galaxy.
Att Luke Skywalker drar på sig en walkman med kassett innan han ger sig ut i rymden och slåss. Såååå coolt.
En fjärde genre som jag tänkt mycket på är Cyberpunk 2017.
Det utspelar sig i nutid men fokus på allt som finns nu men som känns väldigt cyberpunk.
- onda storföretag
- touchscreens
- internet är överallt
- konstiga och exotiska maträtter (exempel: tempe tacos)
- queer
- undercut-frisyrer
Liksom när en gammal tant sitter med en tablet varje morgon… då är det Cyberpunk.
Jag äääälskar boken Känna Mönster av Gibson. Men man kan gå tillbaka till dom gamla, typ Isens Hjärta är en annan favorit, men flytta dom till nutid. Så coolt.