Konventet ligger på promenadavstånd från stationen (ca 900m) och det går bussar. Boendemöjligheter är jag lite osäker på om man inte vill sova på själva konventet men det är absolut något vi ska titta på så vi kan ha lite alternativ för den som inte gillar sovsalar.Vicotnik;n151406 said:Bort ser jag ifrån att jag inte vet hur min sommar ser ut så skulle jag bland annat vilja veta följande om konventet:
Sen så påverkar det mig självklart hurvida jag känner någon som ska ditt eller ej.
- Hur lätt är det att ta sig till konventslokalen från station/bussterminalen?
- Vad finns det för boende möjligheter i närheten?
- Vilken målgrupp är konventet riktad till?
- Vad för arr kommer det att finnas?
- Kostnad för konventet och eventuella arr?
Fokuset är helt klart på ickeelektroniska spel. Förra året fanns det ett hörn där man kunde spela retrospel på några gamla konsoler men det var allt och jag tror inte att det fanns någon manga/anime annat än några brädspel med sådana influenser och inga cosplayare även om de skulle vara välkomna.chrull;n151416 said:Första frågan är "kommer det vara fokus på (ickeelektroniska)spel istället för manga/anime och cosplay?"
Andra frågan är "kommer indierummet få vettiga lokaler?"
Sen kollar jag närmare på hur man tar sig dit och sånt.
Vad är Tigris & Euphrates och vad krävs för att man ska kunna hävda att man ordnar SM i det?Vimes;n151419 said:Tigris & Euphrates-SM
Zadrith;n151392 said:Jag sitter i styrelsen för Föreningen Wexio Spelkonvent och i kväll ska jag på styrelsemöte för att planera sommarens konvent som kommer att vara 8-10 Juli.
Så min fråga är helt enkelt; Vad skulle få dig att komma dit?
Förra året hade vi ungefär 200 besökare och egentligen bara ett rollspelsarrangemang men jag upplevde att det fanns intresse för mer. Och man måste ju börja med att se till att det finns rollspel att spela för att rollspelarna skall komma men också att inte ordna en massa aktiviteter som inte blir bokade på grund av begränsat intresse. Mitt mål är att göra konventet till ett bra rollspelskonven men det måste nog göras steg för steg.Vicotnik;n151424 said:Det som oftast drar mig till konvent är möjligheten att träffa vänner och bekanta jag annars inte träffar. Men bortser jag från det så är det möjligheten till rollspel som lockar mig.
Hur mycket folk är det som brukar närvara på konventet?
Hur ser ett normalt konvents schema ut?
Vet du hur stort intresse det finns hos deltagarna för rollspel?
Funderar nämligen lite på att arra Indierummet, men då behöver konventets schema tillåta drop-in arr samt att det finns ett intresse att spela rollspel hos deltagarna. För är majoriteten som är där uppbokade på andra arr och endast ser sig om mellan arren så är det ingen höjdare att hålla i drop-in rollspel.
Att konventet är dryga 900m från station så innebär det att det inte är allt för långt ifrån centrum och i centrum bör det finnas hotel.
Föreningen har bra ekonomi så vi har möjligheter att skämma bort arrangörer, exakt i vilken utsträckning och hur vi kommer att göra det är inte bestämt än. Men om jag minns rätt är det så att den som hjälper till ett visst antal timmar, vi har valt timmar i stället för pass eftersom saker tar väldigt olika tid, så får man gratis inträde och lite prylar, bland annat en mugg och kanske en t-shirt. Tiden kommer nog att motsvara ungefär två rollspelspass.IcarusDream;n151427 said:Reseersättning. Mat på konventet. Gärna nån t-shirt eller mugg som minne. Maximalt tre pass att spelleda. Gärna nån annan form av muta också
Zadrith;n151434 said:Föreningen har bra ekonomi så vi har möjligheter att skämma bort arrangörer, exakt i vilken utsträckning och hur vi kommer att göra det är inte bestämt än. Men om jag minns rätt är det så att den som hjälper till ett visst antal timmar, vi har valt timmar i stället för pass eftersom saker tar väldigt olika tid, så får man gratis inträde och lite prylar, bland annat en mugg och kanske en t-shirt. Tiden kommer nog att motsvara ungefär två rollspelspass.
Reseersättning är mer tveksamt, antagligen inte om du "bara" spelleder men kanske om du arrangerar en rollspelsaktivitet.
Vi har inte börjat boka arrangemang än, det kommer vi att köra igång med efter kvällens möte, så du har fortfarande ganska gott om tid. Vi räknar med att öppna bokningen för besökare under Gothcon, alltså i slutet av mars. Så om en månad bör vi ha koll på vilka arr vi ska ha.Vicotnik;n151436 said:Ska ta och fundera lite samt kolla upp hurvida jag kan ta ledigt då. När behöver du senast ha svar?
När brukar ni starta konventet på fredagen? Samt när stänger ni på söndagen?
Låter kul, jag hade gärna provat det och jag vet andra som det skulle passa. Jag återkommer med mer information om hur du i så fall skulle kunna kompenseras.IcarusDream;n151435 said:Jo, jag menar ju så klart att arrangera nåt av mina spel (Troligen Tenebris)
900 m fågelvägen, längs vägar är det snarare 1,5 km. Och i uppförsbacke, om det är relevant för någon. Inget problem för en normal promenad, men om man har en massa last kan det vara lite jobbigt.Zadrith;n151418 said:Konventet ligger på promenadavstånd från stationen (ca 900m) och det går bussar. Boendemöjligheter är jag lite osäker på om man inte vill sova på själva konventet men det är absolut något vi ska titta på så vi kan ha lite alternativ för den som inte gillar sovsalar.
Zadrith;n151441 said:Låter kul, jag hade gärna provat det och jag vet andra som det skulle passa. Jag återkommer med mer information om hur du i så fall skulle kunna kompenseras.