Nekromanti Vad skulle få dig att åka till Växjö på konvent i sommar.

Zadrith

Hero
Jag sitter i styrelsen för Föreningen Wexio Spelkonvent och i kväll ska jag på styrelsemöte för att planera sommarens konvent som kommer att vara 8-10 Juli.

Så min fråga är helt enkelt; Vad skulle få dig att komma dit?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Bort ser jag ifrån att jag inte vet hur min sommar ser ut så skulle jag bland annat vilja veta följande om konventet:
  • Hur lätt är det att ta sig till konventslokalen från station/bussterminalen?
  • Vad finns det för boende möjligheter i närheten?
  • Vilken målgrupp är konventet riktad till?
  • Vad för arr kommer det att finnas?
  • Kostnad för konventet och eventuella arr?
Sen så påverkar det mig självklart hurvida jag känner någon som ska ditt eller ej.

chrull

Stockholm Kartell
Första frågan är "kommer det vara fokus på (ickeelektroniska)spel istället för manga/anime och cosplay?"
Andra frågan är "kommer indierummet få vettiga lokaler?"

Sen kollar jag närmare på hur man tar sig dit och sånt.

Zadrith

Hero
Vicotnik;n151406 said:
Bort ser jag ifrån att jag inte vet hur min sommar ser ut så skulle jag bland annat vilja veta följande om konventet:
  • Hur lätt är det att ta sig till konventslokalen från station/bussterminalen?
  • Vad finns det för boende möjligheter i närheten?
  • Vilken målgrupp är konventet riktad till?
  • Vad för arr kommer det att finnas?
  • Kostnad för konventet och eventuella arr?
Sen så påverkar det mig självklart hurvida jag känner någon som ska ditt eller ej.
Konventet ligger på promenadavstånd från stationen (ca 900m) och det går bussar. Boendemöjligheter är jag lite osäker på om man inte vill sova på själva konventet men det är absolut något vi ska titta på så vi kan ha lite alternativ för den som inte gillar sovsalar.

När det gäller målgruppen så är den något i stil med "Alla som gillar att spela spel." Men på tidigare konvent tror jag medelåldern har varit lite drygt 20 och det har varit mest fokus på brädspel och figurspel. Jag kommer dock att försöka få in mer rollspel till i år och är det någon som är sugen på att arrangera något är ni naturligtvis välkomna.

Själva arrangemangen är ju inte spikade än och det är just det jag är ute efter, vilken typ av arr vill ni helst ha på ett konvent. Jag funderar exempelvis på att sätta upp gamla konventsklassiker som Advanced Civ och Diplomacy, hade det varit av intresse eller är det framför allt rollspel eller något annat som lockar.

Zadrith

Hero
chrull;n151416 said:
Första frågan är "kommer det vara fokus på (ickeelektroniska)spel istället för manga/anime och cosplay?"
Andra frågan är "kommer indierummet få vettiga lokaler?"

Sen kollar jag närmare på hur man tar sig dit och sånt.
Fokuset är helt klart på ickeelektroniska spel. Förra året fanns det ett hörn där man kunde spela retrospel på några gamla konsoler men det var allt och jag tror inte att det fanns någon manga/anime annat än några brädspel med sådana influenser och inga cosplayare även om de skulle vara välkomna.

När det gäller ett indierum så hade vi inte något dedikerat sådant förra året men om du eller någon annan vill ordna ett så lovar jag att fixa en bra lokal (inom rimliga gränsar). Men i så fall får du upplysa mig om kraven på en sådan lokal.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Det som oftast drar mig till konvent är möjligheten att träffa vänner och bekanta jag annars inte träffar. Men bortser jag från det så är det möjligheten till rollspel som lockar mig.

Hur mycket folk är det som brukar närvara på konventet?
Hur ser ett normalt konvents schema ut?
Vet du hur stort intresse det finns hos deltagarna för rollspel?

Funderar nämligen lite på att arra Indierummet, men då behöver konventets schema tillåta drop-in arr samt att det finns ett intresse att spela rollspel hos deltagarna. För är majoriteten som är där uppbokade på andra arr och endast ser sig om mellan arren så är det ingen höjdare att hålla i drop-in rollspel.

Att konventet är dryga 900m från station så innebär det att det inte är allt för långt ifrån centrum och i centrum bör det finnas hotel.

IcarusDream

Anti-populist
Zadrith;n151392 said:
Jag sitter i styrelsen för Föreningen Wexio Spelkonvent och i kväll ska jag på styrelsemöte för att planera sommarens konvent som kommer att vara 8-10 Juli.

Så min fråga är helt enkelt; Vad skulle få dig att komma dit?

Reseersättning. Mat på konventet. Gärna nån t-shirt eller mugg som minne. Maximalt tre pass att spelleda. Gärna nån annan form av muta också ;)

Zadrith

Hero
Vicotnik;n151424 said:
Det som oftast drar mig till konvent är möjligheten att träffa vänner och bekanta jag annars inte träffar. Men bortser jag från det så är det möjligheten till rollspel som lockar mig.

Hur mycket folk är det som brukar närvara på konventet?
Hur ser ett normalt konvents schema ut?
Vet du hur stort intresse det finns hos deltagarna för rollspel?

Funderar nämligen lite på att arra Indierummet, men då behöver konventets schema tillåta drop-in arr samt att det finns ett intresse att spela rollspel hos deltagarna. För är majoriteten som är där uppbokade på andra arr och endast ser sig om mellan arren så är det ingen höjdare att hålla i drop-in rollspel.

Att konventet är dryga 900m från station så innebär det att det inte är allt för långt ifrån centrum och i centrum bör det finnas hotel.
Förra året hade vi ungefär 200 besökare och egentligen bara ett rollspelsarrangemang men jag upplevde att det fanns intresse för mer. Och man måste ju börja med att se till att det finns rollspel att spela för att rollspelarna skall komma men också att inte ordna en massa aktiviteter som inte blir bokade på grund av begränsat intresse. Mitt mål är att göra konventet till ett bra rollspelskonven men det måste nog göras steg för steg.

Jag tror att ett indierum med drop-in rollspel och kanske två mer uppstyrda rollspelsaktiviteter hade varit ganska lagom och är du sugen på att hålla i ett indierum så vore det skitkul. Jag lovar i alla fall att komma och spela och jag vet att det finns de som gärna skulle hänga i ett sådant större delen av konventet. Schemat har utrymme för drop-in och det var mycket andra dropinaktiviteter förra året. Bland annat en brädspelsbar där man kan dra ihop ett gäng och låna ett brädspel man vill prova vilket även kommer att finnas i år.

Zadrith

Hero
IcarusDream;n151427 said:
Reseersättning. Mat på konventet. Gärna nån t-shirt eller mugg som minne. Maximalt tre pass att spelleda. Gärna nån annan form av muta också ;)
Föreningen har bra ekonomi så vi har möjligheter att skämma bort arrangörer, exakt i vilken utsträckning och hur vi kommer att göra det är inte bestämt än. Men om jag minns rätt är det så att den som hjälper till ett visst antal timmar, vi har valt timmar i stället för pass eftersom saker tar väldigt olika tid, så får man gratis inträde och lite prylar, bland annat en mugg och kanske en t-shirt. Tiden kommer nog att motsvara ungefär två rollspelspass.

Reseersättning är mer tveksamt, antagligen inte om du "bara" spelleder men kanske om du arrangerar en rollspelsaktivitet.

IcarusDream

Anti-populist
Zadrith;n151434 said:
Föreningen har bra ekonomi så vi har möjligheter att skämma bort arrangörer, exakt i vilken utsträckning och hur vi kommer att göra det är inte bestämt än. Men om jag minns rätt är det så att den som hjälper till ett visst antal timmar, vi har valt timmar i stället för pass eftersom saker tar väldigt olika tid, så får man gratis inträde och lite prylar, bland annat en mugg och kanske en t-shirt. Tiden kommer nog att motsvara ungefär två rollspelspass.

Reseersättning är mer tveksamt, antagligen inte om du "bara" spelleder men kanske om du arrangerar en rollspelsaktivitet.

Jo, jag menar ju så klart att arrangera nåt av mina spel (Troligen Tenebris)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ska ta och fundera lite samt kolla upp hurvida jag kan ta ledigt då. När behöver du senast ha svar?
När brukar ni starta konventet på fredagen? Samt när stänger ni på söndagen?

Zadrith

Hero
Vicotnik;n151436 said:
Ska ta och fundera lite samt kolla upp hurvida jag kan ta ledigt då. När behöver du senast ha svar?
När brukar ni starta konventet på fredagen? Samt när stänger ni på söndagen?
Vi har inte börjat boka arrangemang än, det kommer vi att köra igång med efter kvällens möte, så du har fortfarande ganska gott om tid. Vi räknar med att öppna bokningen för besökare under Gothcon, alltså i slutet av mars. Så om en månad bör vi ha koll på vilka arr vi ska ha.

Vi kommer nog att öppna kring mitt på dagen på fredagen och köra till söndag kväll men det finns ju inget som säger att ett indierum måste ha samma tider. Det kan ju öppna först på kvällen.

Zadrith

Hero
IcarusDream;n151435 said:
Jo, jag menar ju så klart att arrangera nåt av mina spel (Troligen Tenebris)
Låter kul, jag hade gärna provat det och jag vet andra som det skulle passa. Jag återkommer med mer information om hur du i så fall skulle kunna kompenseras.

Staffan

Myrmidon
Zadrith;n151418 said:
Konventet ligger på promenadavstånd från stationen (ca 900m) och det går bussar. Boendemöjligheter är jag lite osäker på om man inte vill sova på själva konventet men det är absolut något vi ska titta på så vi kan ha lite alternativ för den som inte gillar sovsalar.
900 m fågelvägen, längs vägar är det snarare 1,5 km. Och i uppförsbacke, om det är relevant för någon. Inget problem för en normal promenad, men om man har en massa last kan det vara lite jobbigt.

Närmaste busshållplats för lokalbussar är 300 m från ingången.

IcarusDream

Anti-populist
Zadrith;n151441 said:
Låter kul, jag hade gärna provat det och jag vet andra som det skulle passa. Jag återkommer med mer information om hur du i så fall skulle kunna kompenseras.

Jo, jag vet inte ens om jag har semester då. Men vi kan skriva upp det som "kanske" så länge. Så finns möjlighet ställer jag gärna upp :)

Lupus Maximus

Tekniker
Den primära anledningen till att jag sällan åker på konvent är att jag faktiskt inte är så intresserad av vad som arrangeras, och dåliga möjligheter att göra något utöver det som arrangerats.

Jag är enbart intresserad av rollspelande, primärt trad. Men förplanerade konventsscenarion är ointressanta för mig. Så, gott om utrymmen för att kunna spela, antingen för spontant sammansatt grupp på plats, eller att man planerat en grupp innan. Tillräckligt avskiljt så man inte tokstör andra, eller blir störd själv, men tillräckligt öppet för att ge hobbyn lite exponering. Har Indie-rummet tillräckligt med utrymmen kan man gärna samsas med dem, för det är egentligen samma sak.

Snow

Swashbuckler
Om jag får arrangera rollspelet Oriak. Kanske tar jag med mig en spelledare eller två. Finns intresse? Klassiskt konvensäventyrsstuk* på det. Jag har arrangerat på Borås spelkonvent några gånger och på Gothcon tre gånger (bland annat Tequile sunrise och White russian).

EDIT:
*Med klassiskt konventsäventyrsstuk menar jag ett kort scenario med färdiga färgstarka personer. Oriak är trad, så det blir trad. Det ska gå att spela på fyra till fem timmar och det är viktigt att man snabbt kommer in i spelet och igång med handlingen.