Nekromanti Vad skulle få dig att åka till Växjö på konvent i sommar.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Zadrith;n151440 said:
Vi har inte börjat boka arrangemang än, det kommer vi att köra igång med efter kvällens möte, så du har fortfarande ganska gott om tid. Vi räknar med att öppna bokningen för besökare under Gothcon, alltså i slutet av mars. Så om en månad bör vi ha koll på vilka arr vi ska ha.
Okej, då vet jag. Ska ta mig en funderare hur jag ska göra.

Snow

Swashbuckler
Eller kanske en figurspelsturnering i Song of blades and heroes. Ta med fem till tio figurer. Bygg ett warband. Gå loss på din motståndare i ett slumpmässigt scenario. Reglerna kan man lära sig snabbt på plats. Borde klaras av på en dag.

0900-1100 regelgenomgång och byggande av warbands. Provspel. Kan man spelet går det bra att lämna sitt warband i förväg och hoppa över detta.
1100-1600 Alla spelar tre matcher. 1.5h per match och nån matpaus.
1600-1630 Sammaräkning av poäng
1630-1800 Final

Har ni terräng för sånt här? Finns intresse?

Björn den gode

Swashbuckler
Ärligt men lite tråkigt svar är att det för mig nog skulle krävas att det fanns något enskilt arrangemang som var så häftigt att jag kom dit, eller att det var av minst LinCons storlek. Problemet med båda är att de antagligen inte är så lätta att få till.

Jag tänker mig då arrangemang som:

Av (nya) White Wolf officiellt arrangerat äventyr (de arrar lajv på Knutpunkt så heelt orimligt är det väl inte men)
Någon stor magicturnering typ SM i Modern/Legacy eller kanske en GPT om det var en GP jag kunde åka på.
EM/VM i något brädspel som jag bryr mig om.

Så tja, jag kommer antagligen inte till Växjö men tänkte att det kunde vara kul att veta ändå, och jag är säker på att ni som faktiskt kommer dit kommer få roligt.

Zadrith

Hero
Lupus Maximus;n151449 said:
Den primära anledningen till att jag sällan åker på konvent är att jag faktiskt inte är så intresserad av vad som arrangeras, och dåliga möjligheter att göra något utöver det som arrangerats.

Jag är enbart intresserad av rollspelande, primärt trad. Men förplanerade konventsscenarion är ointressanta för mig. Så, gott om utrymmen för att kunna spela, antingen för spontant sammansatt grupp på plats, eller att man planerat en grupp innan. Tillräckligt avskiljt så man inte tokstör andra, eller blir störd själv, men tillräckligt öppet för att ge hobbyn lite exponering. Har Indie-rummet tillräckligt med utrymmen kan man gärna samsas med dem, för det är egentligen samma sak.
Låter som om man kanske skulle satsa på att göra det till ett riktigt bra konvent för indie och spontanrollspel och se till att det finns bra möjligheter och lokaler för det.

Zadrith

Hero
Snow;n151453 said:
Om jag får arrangera rollspelet Oriak. Kanske tar jag med mig en spelledare eller två. Finns intresse? Klassiskt konvensäventyrsstuk* på det. Jag har arrangerat på Borås spelkonvent några gånger och på Gothcon tre gånger (bland annat Tequile sunrise och White russian).

EDIT:
*Med klassiskt konventsäventyrsstuk menar jag ett kort scenario med färdiga färgstarka personer. Oriak är trad, så det blir trad. Det ska gå att spela på fyra till fem timmar och det är viktigt att man snabbt kommer in i spelet och igång med handlingen.
Det får du absolut, jag tror det kommer att finnas en gräns för hur många rollspelsarrangemang av det slaget som vi tar med men jag antar att det kommer att vara först till kvarnen som gäller men att vi kommer att försöka se till så de vi tar in inte blir för lika.

Zadrith

Hero
Snow;n151461 said:
Eller kanske en figurspelsturnering i Song of blades and heroes. Ta med fem till tio figurer. Bygg ett warband. Gå loss på din motståndare i ett slumpmässigt scenario. Reglerna kan man lära sig snabbt på plats. Borde klaras av på en dag.

0900-1100 regelgenomgång och byggande av warbands. Provspel. Kan man spelet går det bra att lämna sitt warband i förväg och hoppa över detta.
1100-1600 Alla spelar tre matcher. 1.5h per match och nån matpaus.
1600-1630 Sammaräkning av poäng
1630-1800 Final

Har ni terräng för sånt här? Finns intresse?
Jag har lite terräng som jag kan låna ut, och jag antar att du kanske har lite själv. Dessutom kanske föreningen skulle kunna köpa in något men det är inget jag kan lova utan att ha pratat med de andra. Föreningen kommer dessutom att kunna stå för priset till vinnare i en sådan turnering.

När du nämner Song of blades and heroes kan jag förresten inte låta bli att marknadsföra min app för att underlätta beräkningarna i spelet, ta gärna en titt här: https://www.microsoft.com/sv-se/store/apps/sobah-combat-calculator/9wzdncrfj5lh

Zadrith

Hero
Björn den gode;n151462 said:
Ärligt men lite tråkigt svar är att det för mig nog skulle krävas att det fanns något enskilt arrangemang som var så häftigt att jag kom dit, eller att det var av minst LinCons storlek. Problemet med båda är att de antagligen inte är så lätta att få till.

Jag tänker mig då arrangemang som:

Av (nya) White Wolf officiellt arrangerat äventyr (de arrar lajv på Knutpunkt så heelt orimligt är det väl inte men)
Någon stor magicturnering typ SM i Modern/Legacy eller kanske en GPT om det var en GP jag kunde åka på.
EM/VM i något brädspel som jag bryr mig om.

Så tja, jag kommer antagligen inte till Växjö men tänkte att det kunde vara kul att veta ändå, och jag är säker på att ni som faktiskt kommer dit kommer få roligt.
Lite tråkigt förvisso, men den typen av input kan också vara bra

Snow

Swashbuckler
Zadrith;n151473 said:
Jag har lite terräng som jag kan låna ut, och jag antar att du kanske har lite själv. Dessutom kanske föreningen skulle kunna köpa in något men det är inget jag kan lova utan att ha pratat med de andra. Föreningen kommer dessutom att kunna stå för priset till vinnare i en sådan turnering.

När du nämner Song of blades and heroes kan jag förresten inte låta bli att marknadsföra min app för att underlätta beräkningarna i spelet, ta gärna en titt här: https://www.microsoft.com/sv-se/store/apps/sobah-combat-calculator/9wzdncrfj5lh
Snacka med övriga. Jag arrar nog helst rollspel. Men det hänger en hel del på vad folk är intresserade av att spela. Att förbereda och sen stå utan spelare suger. :)

Nirbulas

Veteran
Om jag får vara med och spela i Eon-scenariot så dyker jag gärna upp på konventet!

Zadrith

Hero
LordTengel;n151511 said:
Jag kan överväga att spelleda ett Eon-scenario, om det finns intresse?
Det är klart att du får göra det, jag tror att det är bra att ha en mix av indie och mer etablerade spel och det verkar ju som om du redan har en spelare.

Zadrith

Hero
Nirbulas;n151516 said:
Om jag får vara med och spela i Eon-scenariot så dyker jag gärna upp på konventet!
Jag har väldigt svårt att se varför du inte skulle få det :)

Krille

Super Moderator
Hur har ni tänkt för spelutställare?

Hur fyrkantig kommer byråkratin vara?

(För mig vore det trevligast med "här är ett rum för speltillverkare, du får två bord plus demohörna, det går bra att sova här också, hör av er om det är nåt, behöver ni en pappskiva att klistra upp affischer på?", snarare än "du får den här bänken, sova för du inte göra i det här rummet, demohörna kan du glömma, kliv inte utanför kontraktet en centimeter, ge oss tusen spänn per dag för ynnesten att få vara här".)

Finns det LCHF-käk?

Zadrith

Hero
Krille;n151582 said:
Hur har ni tänkt för spelutställare?

Hur fyrkantig kommer byråkratin vara?

(För mig vore det trevligast med "här är ett rum för speltillverkare, du får två bord plus demohörna, det går bra att sova här också, hör av er om det är nåt, behöver ni en pappskiva att klistra upp affischer på?", snarare än "du får den här bänken, sova för du inte göra i det här rummet, demohörna kan du glömma, kliv inte utanför kontraktet en centimeter, ge oss tusen spänn per dag för ynnesten att få vara här".)

Finns det LCHF-käk?
Byråkratin kommer inte att vara fyrkantig. Två bord och ett demohörn går säkert att ordna, däremot vet jag att brandskyddsreglerna begränsar var folk får sova så vi tvingas kanske vara fyrkantiga där, men det är möjligt att det går att göra undantag för en person och att det bara är sovsalar vi inte får ha var som helst, ska kolla upp det. Pappskivor och liknande kan vi garanterat fixa om vi får veta vad du behöver i förväg Vi kommer definitivt inte att ta betalt för att du kommer dit och presenterar dina spel. Vi skulle se det som en ynnest att du kommer dit och gör det.

Vi ska ha baguetter som vi gör på plats och innehållet i dem borde ju gå lika bra att göra god sallad av.

Zadrith

Hero
Tack för alla svar, det har varit inspirerande och get mig mycket kreativ energi. Nu är styrelsemötet avslutat och jag har fått mandat att börja styra upp rollspelsdelen på det kommande konventet jag startar en ny tråd för att summera mina tankar och jag hoppas på ert fortsatta engagemang. :)