Nekromanti Vad skulle få dig att spelleda på konvent?

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Dels att scenariona skickas ut i god tid - med e-post - minst en vecka innan konventet. Det tycks många här ha hållit med om, men att de ska kunna hämtas i pappersform vid incheckningen är inte heller något man ska glömma bort.

Nu brukar ju detta fungera hyggligt, så vad är då problemet? Troligtvis det som Mäster Johan var inne på i denna tråd om att rollspel är något man spelar tillsammans, d.v.s. man vill hänga med de man åker dit med. Men vad kan man göra "åt det"?

Tja, vad hände med den gamla principen om att man måste anmäla en spelledare tillsammans med spelgruppen för att få garanterad spelplats? Alla lag som har med en föranmäld spelledare får spela och övriga får endast spela i den mån arrangören råkar skaka fram några spelledare (min egen teori är iofs att många lag tröttnade på att spela med spelledare som aldrig spellett förut så att detta system självdog).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,057
Location
Nordnordost
Vad som fick mig att spelleda på konvent första gången:

* Det var ett litet konvent (snarare en spelhelg) i den lokala klubbens regi. Jag fick själv arra och spelleda mina pass. Det var skönt att alla var "vänner", dessutom kunde jag äventyret bra eftersom jag skrivit det själv.

Efter det passet har jag både arrat och spellett på konvent massor av gånger. Hade jag inte kunnat pröva vingarna i liten skala först tror jag inte att jag skulle ha varit så konventsaktiv som jag är nu.

Vad som får mig att spelleda/arra på konvent nuförtiden (oräknat faktorer som får mig att ta mig till konventet öht, som läge och tid osv):

* Ett bra bemötande från konventet. Jag vill känna mig välkommen och önskad. Jag vill ha information inför konventet löpande.

* Skall jag spelleda någon annans grejjer vill jag ha förtroende för den personen först. Det kan vara att vi spelat tillsammans, eller att jag läst sådant som han/hon skrivit, vad som. Men jag kommer inte att anmäla mig till ett konvent och säga "Här är jag, jag spelleder allt!", jag vill ha en rimlig chans att ge spelarna en bra spelupplevelse.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
(noteras bör att jag inte läst igenom tråden än)

För att få mig att spelleda på konvent behövs en rad faktorer;
1 Att jag övervinner min rädsla för att spelleda främmande människor
2 Att scenariet är väl inrepeterat/inläst (dvs att jag får det i tid och kan provspela det lite smått mot maken) eftersom jag är van vid att improvisera mina äventyr ganska så friskt
3 Att det finns utrymme för improvisation, men ändå tydliga idéer om hur jag kan lösa omöjliga situationer...
4 Att spelrummet i sig är ganska intimt (dvs. jag vet inte hur mycket man kan stänga dörren för sig på konvent, men jag behöver som spelledare att inte mycket stör/distraherar mig)
5 Att jag kan reglerna och att dessa inte kräver fjorton supplement för att göras förståliga (dvs ju enklare spelet är, desto mer kan jag tänka mig att leda)
OM inte detta inträffar så vill jag nog gärna ha med mig min coSL som är regelspecialisten :gremsmile:
6 Att min är all makt och makten är min. :gremsmile: Något jag hatar är regeldiskussioner... och ja... det stör min ordning om man säger...

7 Tillägg, (efter att ha kommit på det) att tiden inte är den stora faktorn (dvs tiden man har på sig att spela genom det), att det är ok för spelarna att man avslutar när de lyckats/misslyckats med äventyret/att äventyret på så sätt tagit slut och inte en timme senare för att man ska fylla upp tiden. Att det får dras över när spelarna precis är på väg att lyckats med uppdraget (eller vad det nu handlar om). Att inte heller spela på dygnets mörka timmar, är dagmänniska ut i fingerspetsarna och nattsudderi är inget för mig.

Det är väl i grundläget vad som krävs, och jag kan tänka mig ändå att ställa upp i sista minuten - så länge det handlar om ett enkelt och rakt äventyr som är tydligt upplagt (dvs, inte som gamla drakar och demoner äventyr där man ibland kan få leta en hel del efter vad som verkligen fanns i rummet och vad som krävdes "finna dolda ting"-slag för att finna. :)) Till det givetvis att jag kan systemet. :gremsmile:
Alternativet är givetvis att leda folk i ett improvisationsäventyr utan regler eller ett system av mig utarbetat. :gremsmile:

Det som oroar mig är dock att jag aldrig vågat mig på något liknande och att jag är grymt ringrostig som spelledare....
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
För att försöka sammanställa svaren, så verkar det finnas ett par olika orsaker;

En väldigt svårlöst för folk som inte åker på konvent, av princip inte spelleder på konvent, vill göra massa annat på konvent. Det känns den är svår att göra något åt ;-)

Andra biten om bra scenarion i tid, det känner jag mig inte så berörd :) Alla som spelledare som jag känner till brukar ha scenariot några veckor i förväg och nästan alltid hunnit få spela det också

Men den sista biten verkade handla om personliga kontakter och sammanhållning, den är svårare att lösa. Vi brukar göra lite gemensamt med våra spelledare, men det är ju bara folk vi känner vanligtvis. Å andra sidan så är det ett par av oss som har vår grund i gamla tiders spelledarutbyten, det var ett bra sätt att skeppa runt och trimma ihop spelledare...

Har jag missat något?

-Gunnar (som insåg att jag kanske skulle understryka att jag inte är samma Gunnar som är rollspelsansvarig på GothCon)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Eget arrangerande
1. Bra bemötande.
Jag ägnade hela hösten åt att försöka spelleda/arrangera på GothCon. Genomgående svarade aldrig den som var berörd. I de få fall någon svarade, ledde svaret inte vidare. En sådan enkel sak minskar effektivt antalet spelledare.

2. Spelare
Min (begränsade) erfarenhet är att kända världar/system genererar tråkigare scenarion men större uppslutning. Detta gör att antingen står du med många spelare men en ganska platt upplevelse, eller utan spelare men beredd på något maxat. Eftersom ingen kvalitetskontroll finns, premieras varken goda idéer eller nytänkande.

3. Möjlighet att påverka omständigheterna runt arrangemanget.


Som spelledare, men inte arrangör tillkommer

4. Att jag litade på arrangemangets kvalitet.
5. Att jag fick tillräcklig information, i god tid.

Förutom detta vore det trevligt med

6. Uppskattning/belöning. En bra spelledarsamling räcker, men en klar morot vore att damma av det gamla mottot "egen spelledare ger förtur". Kanske kunde förturen förflyttas, så att om jag och mina fem kamrater spelledde fredag eftermiddag var vi garanterade (eller nära nog) att få spela under fredag kväll. Jag inser att många problem skulle kunna uppstå, men om a) spelledaranmälan också kunde ske lagvis; och b) konventsledningen aktivt styrde tilldelningen av spelledare (framförallt hur många manpower-spelledare som "delades ut" till varje arrangemang), så tror jag att det skulle kunna fungera.

Ett annat förslag är marknadsföring. "Du spelledde förra året - gör det igen och få en frequent flyer-pin!"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,057
Location
Nordnordost
Vad gäller din punkt 2 håller jag inte med. Eller möjligen finns det sådana tendenser, men undantagen är så många och stora att regeln blir svåranvänd.

Vad gäller kvalitetskontroll: Hur kvalitetskontrollerar man ett rollspelsarrangemang?

Vad gäller punkt 6, mmm, där finns nog något att hämta. Hur förenar man den med kvalitetskontrollen? Det lär bli en organisatorisk mardröm dock. Om man spelleder Spel A pass 1, lär man inte vilja spela Spel A pass 2, eller förmodligen alls. Man vet ju redan hur det slutar.

Kommer lagen att anmäla sig som spelledare på saker de inte tycker om, bara för att vara garanterade spelarstolar på spel de är intresserade av?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Olav said:
Eget arrangerande
1. Bra bemötande.
Jag ägnade hela hösten åt att försöka spelleda/arrangera på GothCon. Genomgående svarade aldrig den som var berörd. I de få fall någon svarade, ledde svaret inte vidare. En sådan enkel sak minskar effektivt antalet spelledare.
Årets GothCon hade det ovanligt rörigt, jag uppfattade det som att det fanns en rollspelsansvarig först någon månad innan konventet, så om det är någon tröst så brukar det inte vara så illa ;-)

Olav said:
2. Spelare
Min (begränsade) erfarenhet är att kända världar/system genererar tråkigare scenarion men större uppslutning. Detta gör att antingen står du med många spelare men en ganska platt upplevelse, eller utan spelare men beredd på något maxat. Eftersom ingen kvalitetskontroll finns, premieras varken goda idéer eller nytänkande.
Ungefär vartannat år brukar jag skvallra loss om vad som drar folk och jag håller inte helt med. Men visst finns det en del saker som drar folk, fast inte säkert kända världar/system. Snarare är min erfarenhet att de här tre faktorerna är de starkaste sakerna som drar lag:

1. Nya system
2. Call of Cthulhu
3. Välkända arrangörer som skrivit bra saker förra året

Som exemplet, det år som Noir kom var det ett av GothCons tre största scenarion (de drog 26-28 lag var), de andra två var friform/CoC men en hel del nytänkande.

Ifjol var Operation Fallen Reich fortfarande inte släppt men drog närmare 40 lag och det scenariot hade också en tvist av nytänkande även om den inte var lika synlig för alla spelgrupper. Det var typ dubbelt så stort som näst största arrangemang.

Så jag håller inte med om din slutsats, baserat på mina erfarenheter. Tror mest på att man om man vill dra mycket lag, ska arrangera i flera år och varje år skriva bra scenarion ;-)

-Gunnar (med många lag anmälda i år också)
 
G

Guest

Guest
MrG said:
Vad skulle få dig att spelleda på konvent?
Det kommer nog inte att hända igen... (beklagar)
Men om jag skulle få mod nog igen skulle det av min lilla erfarenhet krävas en till två timmars försnack med spelarna, för att få lite koll på spelvanor, flaggor, förväntningar och känna att vi är på samma våglängd...

/Zorbeltuss som har två konvent han spellett på Container och Gothcon
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,057
Location
Nordnordost
MrG said:
Som exemplet, det år som Noir kom var det ett av GothCons tre största scenarion (de drog 26-28 lag var), de andra två var friform/CoC men en hel del nytänkande.
Kul med lite siffror som sätter mina egna erfarenheter i perspektiv. I år tog vi emot 26 spelande lag i Indierummet. Det torde med andra ord vara ett av konventets större rollspelsarr sin marginalieserade ställning till trots. :)

Nog skrutet om det, men jag tänkte att det kunde vara kul att jämföra med mina år på SnöKon och SävCon då jag arrade Höstdimma. Första året jag arrade Höstdimma på SnöKon tog vi emot 14 lag om jag minns rätt, DeBracy, Dnalor och jag.

SnöKon är ett ganska litet konvent, jag GISSAR att det totala deltagarantalet var 150 pers eller något sådant. Är man nyfiken på arrangerande kan man med andra ord testa i så gott som full skala på ett litet konvent.

Det är lika roligt att arra på ett litet konvent som på ett stort, kanske till och med roligare efter som man syns mer. Mindre tid går förlorad i administrationen som krävs för att hålla det stora konventet rullande.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
wilper said:
Kul med lite siffror som sätter mina egna erfarenheter i perspektiv. I år tog vi emot 26 spelande lag i Indierummet. Det torde med andra ord vara ett av konventets större rollspelsarr sin marginalieserade ställning till trots. :)
26 lag är bra för drop in på GothCon (typ vad Rollspelsbaren brukat ligga på när vi hade öppet alla pass), speciellt bra är det om det är 26 olika lag, min erfarenhet har varit att det är enkelt att hålla massa drop in scenarion för ungefär samma spelare, att få in nytt blod har varit det krävande :p

Drop in är ofta ett av de större rollspelsarren skött rätt och i det här fallet skulle inte förvåna mig om det var det näst mest spelade arrangemanget (trots att vi inte fick ihop spelledare till alla så hade vi typ 30 lag som fick spela)

-Gunnar (siffernörd)
 
Top