Vad skulle ni ta med er?

Magic rope från secret of mana så att jag när som helst kan ta mig ur en grotta i säkerhet.

Dark key och light key från breath of fire för att styra över natt och dag.
 
Blades or chaos - god of war

Golden Gun - golden eye

Keyblade - Kingdom hearts

Diamond sword - mine Craft

Bombermans bomber - bomberman

Protograppler - just cause

Kung Laos hatt - mortal Combat

Doomfist - overwatch

Poltergust 3000 - Luigis mansion

Pandora - Devil may cry 4
 
Flygande matta från Magic Carpet
Warthog från Halo
Kastäpplen från Aladdin (PC/Sega)
Motorcykeln från Full Throttle
Simons hatt från Simon the Sorcerer
 
Nåt fast-travel-verktyg som en karta, och om det är en karta, kanske en sådan som visar vart skatter och andra användbarheter finns.

Shenmues martial arts scrolls så man kan lära sig nya moves.

Power-upkolt från Crackdown som förbättrar ens körförmåga, styrka eller hopplängd/höjd.

Valfri miljödräkt från Zelda som gör att man kan vistas i annars dödliga områden.

Stealthsuit från Crysis.

Dubstepgun från Saint's Row.

Tidsmanipuleringsprylar som tidspistolen i Timeshift.

Spelfotoverktyg så man i efterhand kan ändra vinkel, fokus och zoom på ett fotat objekt/scen.

Pacmanpiller som gör en odödlig och kan döda saker med bara en vidrörning.

Powerup/assistant-rymdskepp som i diverse rymdshoot-em-ups som fördubblar ens skjutförmåga.

Materia från FF7 som kan ge nya förmågor till utrustning.

Irriterande älva som säger Listen och sånt hela tiden för att göra en uppmärksam på saker.

Savepunkt så man kan komma tillbaks från döden.
 
Samus dräkt från Metroid
Robotdinosaurier från Horizon Forbidden West
Links Ocarina från Legend of Zelda
Psycho-portal från Psychonauts.
 
Eftersom mina referensramar när det gäller dataspel är kvar i 1900-talet skulle jag säga Commander Keens hoppstylta.
 
Väldigt mycket vapen-förslag. Är det ett action-dataspel du tänker dig?

Om inte så skulle jag gå på mycket av prylarna som föreslagits från klassiska point-n-click-spel (Kings Quest, Leisure Suit Larry, Monkey Island, Space Quest), så det blir mer av mysterium och undersökande.

Några ideer:
"Boiler made in Tjernobyl" eller "Motorsågen (fast bensinen fanns ju först i Zak McKraken" från Maniac Mansion
"Dagger of Amon Ra" från Laura Bow II
"Helande ägg" från The Dig
"Trollkarlshatten som lagrar all utrustning" från Simon the Sorcerer
"Dragon Breath"-drycken från baren i HerosQuest - Quest for Glory
"Teleporteringsutedasset" i Day of the Tentacle
"Voodoo-skallen som visar rätt väg" i Monkey Island
"Musikstaven som med olika toner skapar besvärjelser" från Loom
"Riddaren som ligger i dvala på månen" i Samorost 3
"Holy Grail" i Conquest of Camelot
"Two-headed-squirrel" från Zak McKraken
 
Väldigt mycket vapen-förslag. Är det ett action-dataspel du tänker dig?

Egentligen tänkte jag nog mest sätta upp premissen och lite beroende på vad spelarna verkar vara inne på anpassa scenariot i den riktningen. Då är det bra att ha en uppsjö av föremål att välja och vraka bland. När man väl sitter där och spelleder kan det vara svårt att komma på vilka lämpliga föremål som finns och så tar man bara det första man kommer på/känner sig trygg med.
 
Back
Top