Nekromanti Vad skulle NI vilja läsa om?

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Jag har fått förfrågan att skriva en rollspelsspalt för en fantasytidning. Små regelbundna kåserier om rollspelsvärlden. Därför vänder jag mig till er i förhoppningen om att få lite hjälp med innehållet. Vad vill man egentligen läsa om i en rollspelsspalt i en fantasytidning? Här är några möjliga ämnen jag kom på:

Egna reflexioner: Min (icke-ortodoxa, hoppas jag) syn på rollspel och hur de skall och bör spelas för största möjliga förnöjelse. Mest spelledartips, mao.

Industribevakning: tankar om nyutkomna spel, trender, happenings, personligheter och förlag.

"Saker jag skulle vilja göra:" specifika rollspel, projekt som aldrig blev av, projekt som jag gärna skulle göra något av, projekt som jag aldrig kommer att kunna göra något av, små guldkorn ur den djupa skattkista som är min fantasi :gremgrin:.

Något av det här, eller något helt annat? All hjälp är välkommen. Får jag ingen hjälp, blir det väl någon mix av ovanstående, men några egna tips från er vore ju inte helt fel.

Tack på förhand!

Bevakning och kommentering av Krilles och Risings debatter :gremsmile:

Annars...dråpliga historier från egna spel tycker jag är jätteroligt, men det var kanske inte vad spalten skulle handla om?

Vad då för en fantasytidning?

Man Mountainman

Storsvagåret
Annars...dråpliga historier från egna spel tycker jag är jätteroligt, men det var kanske inte vad spalten skulle handla om?

Nja, alltså, spalten skall handla om rollspel. Allt duger. Det där är tillexempel ett jättebra tips. (Dock tvivlar jag på att jag på det utrymme jag tilldelats och med den läsekrets jag har skulle kunna skapa intresse i en artikel om någon utdragen detaljdebatt om ålfiske).

Vad då för en fantasytidning?

Den heter Mitrania och görs av en Robert Andersson et al.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Das Fantastische forum

Varför inte hugga något intressant ämne som diskuterats här på forumet och bygga ut det till en hel artikel? Genom årens lopp har det faktiskt blivit en hel del mycket minnesvärda diskussioner om de mest skiftande ämnen som alla haft någon koppling till rollspel. Kör några små sökningar och välj sedan något som ligger dig varmt om hjärtat, behöver du ytterligare hjälp så kan du alltid be någon av debattörerna ifrån tråden. Både Rising och Krille är riktiga klurare som säkert gärna bygger ut och förtydligar tidigare argument.

Troberg

Sinister eater
Re: Das Fantastische forum

Varför inte hugga något intressant ämne som diskuterats här på forumet och bygga ut det till en hel artikel?
Det här kan man till och med kombinera med kvällstidningssensationalism genom att välja rätt ämne! Jag föreslår i så fall diskussionen om sex i rollspel... :gremgrin:

(Som en parentes kan jag här nämna att jag upptäckt att åtminstone ett spel tar upp frågan huruvida kvinnliga minotaurer har människobröst eller kojuver. Denna fråga orsakade en he del debatt i den tråden. Jag behöver väl knappast nämna att spelet är GURPS?)

Johan K

Gammal & dryg
Det du skrev !

Dels så skulle jag vilja se det du nämde i ditt inlägg. Sen så tycker iaf jag att det alltid är lika skoj att läsa om olika mer eller mindre tokroliga händelser som händer då & då....

Rosen

Myrmidon
Den heter Mitrania och görs av en Robert Andersson et al.

Diggar den hindi-inspirerade loggan.....

Eftersom dess läsare väl i första hand är intresserade av fantasy som sådant, något om den sorts fantasy som brukar förekomma i rollspel? Den innehåller ju gott om interna schabloner (t.ex magi och trollkarlar används ofta lite annorlunda i fantasylitteratur än i spel) samtidigt som det finns en viss genre-spännvidd (Gondica, Gemini och Khelataar för att ta tre svenska exempel utanför standardramen). Vad utmärker en genomsnittlig spelvärld vs. en genomsnittlig fet-trilogi-värld?

Annan ämnes-idé, rollspel som avspeglats i fantasylitteratur? T.ex, innan Raymond E Feist började skriva sina Riftwar-böcker gjorde han ju spelmoduler med Midkemia Press, och använde material därifrån i sina romaner.

--
Åke

Man Mountainman

Storsvagåret
Vad utmärker en genomsnittlig spelvärld vs. en genomsnittlig fet-trilogi-värld? /.../ Annan ämnes-idé, rollspel som avspeglats i fantasylitteratur?

Huh? Men jag läser ju inte fantasy. :gremfrown:

Eller jag menar, "tack, Rosen, för det välgenomtänkta tipset".

Rising

Vila i frid
"Industribevakning: tankar om nyutkomna spel, trender, happenings, personligheter och förlag."

Det här är något som jag skulle vilja läsa mer av. Jag skulle vilja läsa någons väldigt subjektiva åsikter om vad som händer i rollspelsindustrin. Allra helst skulle jag vilja att detta gjordes med en blandning av intervjuer (med rollspelsskapare), analyser från rollspelshobbyn (som vilka trender som kan skönjas på konvent och i rollspelsfanzin) samt en stor dos egna, personliga vinklingar och funderingar.

Att försöka sätta fingret på vad som gäller för rollspelare just nu, samt en personlig åsikt om vad man har att vänta i framtiden, det vore riktig intressant läsning.

/Rising

Zaphod_UBBT

Swordsman
Tja, jag vill läsa vad du vill skriva om. Det som du känner dig tänd på, det som du har inspiration till och lust med, det blir det bästa. Jag menar, om du ska skriva ett besinningslöst Hack&Slash-spel på fullaste allvar blir det nog inte lika bra som något annat skulle bli. Om du istället skriver något du känner dig engagerad i får texten liv på ett annat sätt. Det blir dessutom roligare för dig. Så jag tycker att du inte ska låsa fast dig vid något specifikt ämne i den här spalten. Så mitt svar är att jag vill läsa något som författaren är engagerad i eller intresserad av.

Mer konkret (alltså vad jag vill att du ska känna dig inspirerad att skapa något av) gillar jag de mest subjektiva knasidéer, det du kallar för industribevakning eller "Saker Dnalis skulle vilja göra".

Men som sagt, vad du ska skriva om fixar du nog finfint själv, och med den input du fått nu. Bara det är hjärta och själ i en text kan jag läsa nästan vad som helst.

Zaphod

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Att försöka sätta fingret på vad som gäller för rollspelare just nu, samt en personlig åsikt om vad man har att vänta i framtiden, det vore riktig intressant läsning."

Som till exempel CCC eller Eskapix? :gremsmile:

Rising

Vila i frid
"Som till exempel CCC eller Eskapix?"

Jag säger inte nej till en intervju...

Nej, men jag tänkte nog mer på nostalgi-vågen som går just nu. Både DoD och Mutant går tillbaka till sina rötter, vad har man att vänta i framtiden? Kommer de båda följa sina förlagors fotspår?

Vi har redan fått ett DoD6 Expert, kommer det att komma ett Gigant och ett Samurai? Kommer Mutant gå över i ett Mutant RYMD osv?

Kommer vi att få se en nytändning på Chock? Kommer Phobia först och främst bli en sorts nytändning på KULT (under annat namn)?

Hur länge kan nostalgivågen hålla i sig?

Där har man ett intressant ämne. Ordna lite intervjuer med spelskaparna och fråga om deras syn på saken, vilka visioner de har osv. Sedan kunde man kolla in de senaste konventen och se om trenden höll i sig där. Vad gillar folk att spela? Gå in på Tradition och fråga dem vad de tror om saken. Vilka köper nostalgirollspelen? Vilka är ute efter de osäkrare korten? Kan man dra några slutsatser utifrån detta?

Det där kunde man spinna vidare på. Ett långt reportage om ett och samma ämne, men sett ur olika perspektiv, det tycker jag vore intressantare än att man intervjuar någon gammal hårdrockare om allt från fladdermöss av papiér maché (Jag ladar upp inför VM i felstavning) och vad han tycker om Sagan om Ringen, liksom.

/Riz

DanielSchenström

Swashbuckler
Avdankade hårdrockare

"det tycker jag vore intressantare än att man intervjuar någon gammal hårdrockare om allt från fladdermöss av papiér maché (Jag ladar upp inför VM i felstavning) och vad han tycker om Sagan om Ringen, liksom."

(Haha, du stavade laddar fel...)

Nej, men allvarligt så kan inte den där meningen upprepas nog många gånger. Nån som minns när Codex var nästan en rollspelstidning :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nej, men jag tänkte nog mer på nostalgi-vågen som går just nu. Både DoD och Mutant går tillbaka till sina rötter, vad har man att vänta i framtiden? Kommer de båda följa sina förlagors fotspår?"

Ja här grävde du verkligen upp något intressant. Varför ges just dessa rollspel ut igen och vem ligger bakom? Gamla fans eller folk ifrån de tidigare utgåvorna? Trevligt att ha dig tillbaka efter den *ödesmättad musik* "Långa tystnaden". :gremsmile:

"Det där kunde man spinna vidare på. Ett långt reportage om ett och samma ämne, men sett ur olika perspektiv, det tycker jag vore intressantare än att man intervjuar någon gammal hårdrockare om allt från fladdermöss av papiér maché (Jag ladar upp inför VM i felstavning) och vad han tycker om Sagan om Ringen, liksom."

Men Codex är ju numera en "ungdomstidning" och inte bara en rollspeltidning fettthajar du läget kisen?

Rising

Vila i frid
Lada upp [OT]

"(Haha, du stavade laddar fel...)"

Erm...Nejdå, har du inte hört uttrycket "Lada upp inför VM"? Det användes först i olympiska sammanhang, då grekiska bönder var tvungna att flytta sina lador upp på berget Olympus för att hinna delta i de olympiska tävlingarna mellan sysslorna på gården. Så alla som skulle delta i spelen var tvugna att "lada upp" en god tid innan tävlingarna skulle begynna.

Just det. *Sjunger* Vill ni veta någonting, så fråga Ugglan...

"Nej, men allvarligt så kan inte den där meningen upprepas nog många gånger. Nån som minns när Codex var nästan en rollspelstidning"

Jag har sympatiserat med tidningen fram till senaste numret. Liksom, tänkt "Jaja, men det finns ju inte så mycket rollspel att skriva om, de gör ju sitt bästa och tvingas skriva om DVD och liknande för att fylla ut tidningen" men när de inte ens klarar att fylla ut en rollspelsrecension av ett av våra populäraste spel (Mutant: UA) på mer än en sida, medan något djeflarns kvasi-nätspel bombas upp på halva tidningen, då är det illa.

Hade det inte varit för Farbror Fantasy och Krille (samt några få lysande datorspelsrecensioner (Europa Universalis bl.a.) så hade jag slängt alla gamla nummer.

/Riz

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Lada upp [OT]

"Jag har sympatiserat med tidningen fram till senaste numret. Liksom, tänkt "Jaja, men det finns ju inte så mycket rollspel att skriva om, de gör ju sitt bästa och tvingas skriva om DVD och liknande för att fylla ut tidningen" men när de inte ens klarar att fylla ut en rollspelsrecension av ett av våra populäraste spel (Mutant: UA) på mer än en sida, medan något djeflarns kvasi-nätspel bombas upp på halva tidningen, då är det illa."

Förnekelse kallas det där :gremsmile:
Som en f.d. insider kan jag ju konstatera att rollspelen finns där för att ledningen kommer från den bakgrunden medan det andra kommer med för att tidningen ska sälja och få annonsörer.

Ska bli spännande att se om Drakens Tand kan hävda sig. Speciellt skulle jag bli glad om den kunde komma ut i samma distributionsnät som Codex.

Jag hoppas du står ut med ett nummer till så du kan sätta i halsen när jag skriver om hur man spelleder i min sista och avslutande kurs-del.

"*Sjunger* Vill ni veta någonting, så fråga Ugglan..."

*Sjunger* Vill ni hålla er till ämnet så undvik Storugglan...

:gremwink: