Nekromanti Vad spelar det fina folket??

Improbabilities

Veteran
Goddag på er, vördade forumanvändare!
Skulle ni kunna hjälpa en nykomling att få svar på en fråga (alternativt fylla hålet i min uppfinningsrikedom)?

Eldtärning och broggin i all ära, men ibland krävs det något lite mer sofistikerat. Jag har en kung som behöver ett sätt att spela rustningen av sina riddare. Någon som har några idéer?

/Den ena osannolikheten efter den andra

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vet att det finns något form av schack liknade spel som omnämns i Riddaren, som är vanligt bland adlen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Improbabilities said:
Det var mig allt ett märkligt spel, men det är sannerligen något jag borde testa. Tack för tipset!
Schack känndes lite cheesy, men är ju trots allt ett spel för lorder så det är ju bara att ha det som reserv.

Laowai

Hero
Om det nu inte måste vara ett faktiskt spel, utan att spelandet om pengar är det viktiga (game vs. Gamble), så känns ju vadslagningar som något de rika har sysslat med sedan ever.
I game of thrones satsar de ju pengar på vem som ska vinna den däringa torneringen de håller i Ned Starks ära.
Hund/hästkapplöpningar eller gladiatorspel skulle väl även det fungera om det viktiga är att pengar ska byta händer.

Improbabilities

Veteran
Det var mest det att jag vill ha en relation mellan kungen (som jag nu ändrat till baron, för att jag vill ha en mindre stad) och en av riddarna som till stor del är baserad på att de spelar mot varandra. Visserligen har de båda pengar, men målet var något som fick dem att ställa sina egna förmågor emot varandra.

Vicotnik

Den onde
Staff member
De spel som anses som Nobla Spel är:
Tazum (Cirefaliskt).
Jungfrubräde.
Kungsbräde.

Improbabilities

Veteran
Jag önskar sannerligen att jag hade tillgång till de moduler som behandlar de spelen. Hur som helst, tack för hjälpen!

Ymir

Liten kantbaron
Det finns en ganska läsvärd artikel om spel i fiktiva världar i Fenix 2/2007.

Särskilt mycket om 'sofistikerade' spel i Eon har väl inte publicerats, men vi vet så mycket som att blindbräde, vad det nu är, verkar ha oerhört hög status i Mûhad. Det här är något jag inte tänkt ut än, så jag är öppen för alla former av idéer på vad blindbräde egentligen är för något, och kulturen runt det, etc.