Botulf
Hero
Nu kanske rubriken är rätt svepande då klientalet på detta forumet med stor sannolikhet inte representerar rollspelare (bordsrollspel) i Sverige som helhet. Men jag funderar ibland just det här med svenska rollspel och rollspelare. Att det går trögt tykcer jag är uppenbart. Även om stora rollspeldöden verkar ha visat sig vara en överdrift så känns det ändå som att utvecklare av svenskspråkiga rollspel har det knapert. Nu var inte detta i sig jag ville diskutera då det har redan varit på tapeten många gånger innan. Vad den stora massan rollspelare verkligen spelar har vi ingen statistik på. Men jag har på ändå intrycket att svenska rollspel inte heller verkar så populära längre ens bland svenska rollspelare. Mitt intryck är att kraven på rollspelen har blivit högre och att många helt enkelt finner att svenska rollspel inte längre egentligen håller måttet längre jämfört med det utrikiska utbudet. Och rent subjektiv betraktelse och inte nödvändigtvis implicit objektiv sanning innan granterna börjar regna, kan tilläggas.
Av ren nyfikenhet tänkte jag ändå ställa frågan till folket som ändå huserar här.
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
2: Vilket/vilka?
Av ren nyfikenhet tänkte jag ändå ställa frågan till folket som ändå huserar här.
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
2: Vilket/vilka?