Paco;n204925 said:Gissar att jag är en av få rollspelsnördar som fått förmånen att föröka mig :/
Närå, alla i min spelgrupp har barn och vi lyckas kombinera
Paco;n204925 said:Gissar att jag är en av få rollspelsnördar som fått förmånen att föröka mig :/
Du gissar väldigt fel. Frågor om vad man spelar med sina barn och mängden barnanpassade rollspel som släpps just nu är bevis nog.Paco;n204925 said:Gissar att jag är en av få rollspelsnördar som fått förmånen att föröka mig :/
St Germain;n204935 said:Du gissar väldigt fel. Frågor om vad man spelar med sina barn och mängden barnanpassade rollspel som släpps just nu är bevis nog.
Björn Wärmedal;n204948 said:Jag spelar helst något ganska regellätt. Olika OSR-kloner passar mig utmärkt just nu, men det är sällan det blir sånt utanför Grottröj. I övrigt försöker vi välja regelsystem baserat på vilken sorts äventyr eller känsla vi är ute efter för tillfället. Just nu är det Traveller, men det har varit Eon (min hatkärlek till Eon har nämnts mången gång häromkring), Mutant Chronicles, Star Wars d6, Ars Magica, Kult, Vampire Dark Ages, Savage Worlds, mfl.
Jag är extremt skeptisk till att sätta mig och plugga regler eller spelvärldsdetaljer nu för tiden. Så alla spel på hundratas sidor går bort.
Att jag själv har spelat många olika rollspel har mer att göra med att jag spelat länge än att jag spelar ofta. Och mina tre barn hindrar mig inte nämnvärt från att spela (eller arra konvent, eller skriva äventyr och fansin), men att vara förälder är knappast lika för alla.
Jag är fortfarande i stadiet av att jag är besvärad av den här, särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög. Hoppas den sänks snart så jag kan släppa hörnflaggan och hänge mig åt att det händer nått på forumet. Men potential till årets tråd finns ju i alla fall.Eksem;n204938 said:Det här är den bästa tråden sen Svärd på Ryggen.
En gång i tiden avfärdade jag massor med spel, som Dungeons&Dragons, World of Darkness, Chronopia, Mutant Chronicles med flera. Jag konstruerade riktigt intrikata argument som försökte förklara varför de objektivt sög. Sen insåg jag att jag hade fel.Paco;n204885 said:Vilka rollspel har ni avfärdat eller ogillar ni och varför?
Jag skulle nog helst spela något av Star Wars-rollspelen, utom d20-versionen. Den är inte min tekopp (se ovan). Men Star Wars-världen är öppen, episk och full av hjältedåd. d6-versionen och FFGs versioner har sina egenheter (inflation i d6, vikt på regelböcker i FFG), men spelmässigt flyter de.Paco;n204885 said:Vilket rollspel spelar ni helst och varför?
+1 på det.Björn Wärmedal;n204948 said:Jag är extremt skeptisk till att sätta mig och plugga regler eller spelvärldsdetaljer nu för tiden. Så alla spel på hundratas sidor går bort.
?Jocke said:Jag är fortfarande i stadiet av att jag är besvärad av den här, särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög. Hoppas den sänks snart så jag kan släppa hörnflaggan och hänge mig åt att det händer nått på forumet.
Det måste väl vara det värsta med att vara spelskapare, svårt få spela med sina egna reglerOch slutligen vill jag spela Hjältarnas tid. Nu har jag skrivit fantasyspelet jag vill spela, så nu vill jag fanimej spela det också!
Tror att många är som mig. Läser en del spel, läser om en del spel, men spelar ganska sällan. Får jag välja helt själv så skulle jag vilja spela en fet kampanj, i typ Warhammer-världen, med Burning Wheel som system. Men i min spelgrupp så har vi både förökat oss och har en massa andra kul (eller inte) grejer att göra så det blir spel typ 5 ggr/år...Paco;n204913 said:Abou... ni verkar ha mycket fritid, eller jobbar ni med att spela?
Jocke;n204952 said:Jag är fortfarande i stadiet av att jag är besvärad av den här, särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög. Hoppas den sänks snart så jag kan släppa hörnflaggan och hänge mig åt att det händer nått på forumet. Men potential till årets tråd finns ju i alla fall.
Hej!Jocke;n204952 said:särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög
Tråden jag och Eksem pratade om till var denna, en av de absolut mest minnesvärda de senaste åren: https://www.rollspel.nu/threads/71148Paco;n204963 said:Ey, vad menar du?
Precis som Robert spelar jag nog helst spel jag skrivit själv. Just nu spelleder jag Kutulu, och använder den lysande CoC-kampanjen Tatters of the King. Jag är också sugen på att dra igång en Rotsystemkampanj någon gång.Paco;n204885 said:Vilket rollspel spelar ni helst och varför?
Oj, många. Jag gillar inte fantasy, så redan där försvinner väl de flesta. Resten försvinner för att jag avskyr komplicerade regelsystem, och jag tycker att nästan alla regelsystem är för komplicerade - inte bara Eon, utan även Vampire, FATE och i princip alla smaker av BRP jag testat. Till exempel. Jag avskyr regler, jag avskyr tärningar, jag avskyr matte. Det finns nästan inga spel som ger mig det jag vill ha; en välbeskriven och inspirerande spelvärld som beskrivits på ett sätt som underlättar äventyrsmakande, i kombination med ett ultralätt regelsystem som aldrig hamnar i vägen för det mysterielösande och problemlösande jag helst ser som centrala för mitt rollspelande.Paco;n204885 said:Vilka rollspel har ni avfärdat eller ogillar ni och varför?